Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Surrogati - Dokument 2 nå

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-15, 18:57   #101
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Ser du ikke det pragmatiske i å ikke gjøre unger til en omsettelig vare Him? Lovverket har allerede regler mot menneskehandel og dermed for å betale for slike tjenester. Ved å ta bort disse reglene blir mennesker varer og graviditet en tjeneste som er tilgjengelig for betaling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:03   #102
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ser du ikke det pragmatiske i å ikke gjøre unger til en omsettelig vare Him? Lovverket har allerede regler mot menneskehandel og dermed for å betale for slike tjenester. Ved å ta bort disse reglene blir mennesker varer og graviditet en tjeneste som er tilgjengelig for betaling.

Som jeg sa tidligere: Jeg er helt for å regulere surrogati som krever innsetting av egg fra en annen kvinne. Fordi dette er fullt mulig. Jeg er ikke for å regulere at en biologisk norsk mor gir far hovedomsorgen - for det er det dette er. Jeg var sikkert litt forvirrende tidligere i diskusjonen fordi jeg trodde ikke det siste var surrogati (men det er det, jo) og det er jo denne spesifikke casen som var tenkt diskutert? Jeg er helt for at man skal ha en regulering om voksne personer som tar til seg barn som ikke er biologisk deres (og det har vi vel, det er vel adopsjon eller fosterhjem. Eventuelt at det er snakk om personer som har verge.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:05   #103
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Men å ta betalt for dette er ikke lov pr i dag. Du mener at den lovgivningen skal opphøre fordi den er vanskelig å håndheve?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:10   #104
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men å ta betalt for dette er ikke lov pr i dag. Du mener at den lovgivningen skal opphøre fordi den er vanskelig å håndheve?

Hva er ikke lov?

Jeg mener at det som er beskrevet i HI er lovlig. En kvinne og en mann får et biologisk barn sammen, og dette vedkjennes. Hovedomsorgen overlates deretter til far, men barnet er biologisk mor og har samme plikter som en biologisk far. Det er flere barn i Norge som vokser opp med en biologisk far som har økonomiske forpliktelser ovenfor barna, men som ikke har samvær eller kontakt ellers?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:12   #105
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ser du ikke det pragmatiske i å ikke gjøre unger til en omsettelig vare Him? Lovverket har allerede regler mot menneskehandel og dermed for å betale for slike tjenester. Ved å ta bort disse reglene blir mennesker varer og graviditet en tjeneste som er tilgjengelig for betaling.

For meg er surrogati kjøp og salg av kvinnekropper og i tilfeller som dette salg av barn.

Det er bra at samfunnet vårt muliggjør at barn som ikke har foreldre som kan ta hånd om dem kan vokse opp hos andre, men jeg synes ikke at samfunnet vårt skal tillate at barn lages med hensikten at barnet skal oppfostres av andre. Det er mennesker vi snakker om, ikke produksjonsvarer.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:32   #106
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Him.. Det er ikke lov å ta betalt for tjenesten eller varen. Det betyr at en kontrakt mellom partene som involverer vederlag vil være juridisk ugyldig, noe jeg mener er bra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 19:59   #107
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Him.. Det er ikke lov å ta betalt for tjenesten eller varen. Det betyr at en kontrakt mellom partene som involverer vederlag vil være juridisk ugyldig, noe jeg mener er bra.

Kan jo være fordi vi definerer vederlag forskjellig? Jeg tenker at et vederlag feks kan være betaling av helsetjenester, transport etc Mao at man får dekket utgiftene sine, ikke en avlønning. For meg er det en forskjell (selv om jeg godt ser at man kan "dekke" over en avlønning som et vederlag)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 21:14   #108
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Kan jo være fordi vi definerer vederlag forskjellig? Jeg tenker at et vederlag feks kan være betaling av helsetjenester, transport etc Mao at man får dekket utgiftene sine, ikke en avlønning. For meg er det en forskjell (selv om jeg godt ser at man kan "dekke" over en avlønning som et vederlag)

Ved vederlag tenker jeg på økonomi som del av avtalen som inngås mellom partene. I en surrogatisak vil det gjerne lages avtaler for at ikke noen av partene skal bli lurt. Disse avtalene vil ikke være juridisk holdbare og bør heller ikke være det. Hvis det er lov å ta betaling for svangerskapstjeneste og unger kan det nedfelles i kontrakten. Hvis det ikke er lov så går den som blir gravid inn i dette uten noen garantier for at betalingen for ungen blir utført og det blir heller ikke snakk om angrerett og sånne ting. Rett og slett bør det forhindres juridisk at barn kan ende opp som salgsvarer.
Vi har lovverk som forhindrer dette pr i dag og det er jeg veldig glad for.

Å betale for helsetjenester og å i praksis gi gaver er selvsagt umulig å stoppe, men man kan forhindre at det inngås juridisk bindende avtaler om kompensasjon, noe som er veldig vanlig å inngå i land hvor dette er lovlig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-15, 21:25   #109
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Disse avtalene vil ikke være juridisk holdbare og bør heller ikke være det.

Nei, der er vi enige (og jeg tror ikke jeg har argumentert imot heller?)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 18:18   #110
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Man kan gi bort en bukett blomster eller en bil, man kan ikke gi bort et annet menneske.

Ville det vært greit om hun ga han en toåring, med argumentasjonen "Han ønsker seg inderlig et barn, og jeg har anledning til å gi han ett av mine"?

Det skjedde med en gammel mann jeg kjenner, da han var 4-5 år. Da ble han gitt til sin tante og onkel for de fikk ikke egne barn. Han har både eldre og yngre søsken som fikk bli hos deres egne foreldre.

Ikke pent gjort mot et barn

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 21:38   #111
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Det skjedde med en gammel mann jeg kjenner, da han var 4-5 år. Da ble han gitt til sin tante og onkel for de fikk ikke egne barn. Han har både eldre og yngre søsken som fikk bli hos deres egne foreldre.

Ikke pent gjort mot et barn

Det var jo veldig vanlig før. Min mormor hadde en søster som vokste opp hos sin barnløse (og velstående) tante og onkel.

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-05-15, 21:45   #112
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.494
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surrogati - Dokument 2 nå

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det var jo veldig vanlig før. Min mormor hadde en søster som vokste opp hos sin barnløse (og velstående) tante og onkel.

Ja, det var jo det, det er jo likevel noe sært å se på søskenflokken å si... skal vi se... han ja, han sender vi bort. den lille får bli, nest minste, men den der i midten, han ja....

Da er det egentlig mer "humant" å få en baby og gi dem?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no