Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er vold?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 19:38   #181
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Så vidt eg har skjønt har dei som jobber på Barnehuset veldig spissa kompetanse på avhør av barn.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 19:46   #182
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Så vidt eg har skjønt har dei som jobber på Barnehuset veldig spissa kompetanse på avhør av barn.

Tja. Det varierer. Det er politiet som gjennomfører selve avhørene, Barnehuset stiller med lokalet og tar hånd om en del organisatorisk. Men de fra politiet som gjør avhørene er drivende dyktige det jeg har sett. De bruker samme metodikken som ligger til grunn for barnesamtale-treningen vi gjennomfører i barneverntjenestene i Oslo, med noen små variasjoner.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 20:09   #183
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Tja. Det varierer. Det er politiet som gjennomfører selve avhørene, Barnehuset stiller med lokalet og tar hånd om en del organisatorisk. Men de fra politiet som gjør avhørene er drivende dyktige det jeg har sett. De bruker samme metodikken som ligger til grunn for barnesamtale-treningen vi gjennomfører i barneverntjenestene i Oslo, med noen små variasjoner.

Hvor godt tilpasset er den treningen til barn med funksjons- og utviklingshemminger? Er det gitt (god nok) opplæring i å kjenne igjen ulike typer funksjonshemminger, og å drive avhør av barn som er annerledes? Et velfungerende barn med autisme er ikke lett å oppdage, men avhør av dette kan både være svært skadelig for barnet, og føre til merkelige resultater.

Det jeg er ute etter er: hvis ikke foreldrene vet om avhøret, hvem sikrer da at politiet får den nødvendige kjennskapen til slike ting? Bør man innføre en rutine med at f.eks. lærer eller fastlege kontaktes og blir bedt om å gi opplysninger om diagnoser o.l.?

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 20:28   #184
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er vold?

Når vi gjennomfører slike "aksjonsdager" har alltid barnet med seg en tillitsperson fra skole eller barnehage.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 20:30   #185
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvor godt tilpasset er den treningen til barn med funksjons- og utviklingshemminger? Er det gitt (god nok) opplæring i å kjenne igjen ulike typer funksjonshemminger, og å drive avhør av barn som er annerledes? Et velfungerende barn med autisme er ikke lett å oppdage, men avhør av dette kan både være svært skadelig for barnet, og føre til merkelige resultater.

Det jeg er ute etter er: hvis ikke foreldrene vet om avhøret, hvem sikrer da at politiet får den nødvendige kjennskapen til slike ting? Bør man innføre en rutine med at f.eks. lærer eller fastlege kontaktes og blir bedt om å gi opplysninger om diagnoser o.l.?

Jeg tviler på at det finnes god nok opplæring i å gjenkjenne alle eventualiteter. Barnevernansatte har noe, politiet har vel også noe - antagelig mye mindre. Metodikken skal i teorien være tilpasset alle, uavhengig av alder, språk (med visse grenser, åpenbart) etc. Det innhentes alltid informasjon om barnet der det er mulig, f.eks fra lærer, beredskapshjem, barnehageansatte osv. Dette er stort sett alltid mulig, siden barna jo hentes et sted når man ikke er i kontakt med foreldrene. Vanligvis blir lærer/ped.leder e.l. med til Barnehuset eller til barneverntjenesten. I de barneverntjenestene jeg kjenner kan disse også være til stede under selve samtalen, mens dette ikke er mulig i politiavhør.

Hovedprinsippene er at barnet informeres om hvem som snakker med det, hva formålet med samtalen er, hvem som vil få informasjon om det som sies og om at man ikke skal lyve (det er ikke begrepet som brukes, men akkurat formuleringen varierer litt) men at det er greit å ikke ville fortelle. Det stilles i utgangspunktet ikke lukkede spørsmål, og det er et poeng å få barnet til å snakke fritt før man i det hele tatt kommer inn på det potensielt vanskelige temaet. Det er mye gjentakelse av det barnet sier, bekreftelse og oppsummeringer for å se om barnet sier mer, lite spørring i det hele tatt. Avslutningsvis evaluerer og "debriefer" man sammen med barnet.

I dommeravhør ses dette på av dommer, forsvarer, politijurist, representant for barneverntjenesten og bistandsadvokat, samt filmes for rettslig bruk.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-15, 23:53   #186
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Burde kanskje laga ein spin off, men tar det her. Eg tenker at innføring av pålegg om hjelpetiltak i heimen kanskje kan vere interessant i forlenginga av dette. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...--8043362.html

Sitat:

Det er et vakuum mellom frivillige hjelpetiltak og omsorgsovertagelser i barnevernloven, mener medlemmene i familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Tirsdag gikk de inn for å gi barnevernet utvidet adgang til å pålegge foreldre ulike typer hjelpe- og kontrolltiltak.

Sitat:

Vi gir barnevernet litt mer makt for å unngå at de skal bruke mye makt – det vil si at de kan sette i verk mindre inngripende tiltak enn omsorgsovertagelser, og jobbe mer forebyggende med familiene enn de kan i dag.

Eg tenker på dette med rutiner, på den belastninga det er for foreldre å bli henta på jobb men ikkje minst på dei barna som faller mellom to stolar, når det dei opplever i heimen ikkje er alvorlig nok til for eksempel påtale. Eg synest dette framstår som ei positiv lovendring.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-15, 19:12   #187
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Kontrolltiltak kan det være nyttig å få utvidet adgang til å pålegge. Altså rustesting, uanmeldte hjemmebesøk og denslags.

Kompenserende tiltak tviler jeg på vil fungere nevneverdig om foreldrene motarbeider det, bortsett fra hos tenåringer kanskje, og endrende tiltak som foreldreveiledning tror jeg overhodet ikke vil ha noen effekt om de er uønskede.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no