Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Superlæreren?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-11, 15:58   #1
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Lyspære

Superlæreren?

http://www.dagbladet.no/2011/09/04/k..._ark/17941406/

Jepp, nå er han tilbake på TV-skjermen, denne gangen skal han følge opp 17-åringer som har droppet ut av skolen. Flott for dem (og det mener jeg!) og fint for han. Det jeg reagerer på, er forslaget om å sende lærere på kurs med Tjora, slik at "alle kan bli like flinke som han."

Tja...
Gi meg 8 elever, ikke 28
Gi meg 10 timer i uka, ikke 20
La meg slippe møter, foreldresamtaler og PPT og kun konsentrere meg om denne ene jobben.
Og sist, men ikke minst, gi meg halve Norge til publikum slik at motivasjonen for å fullføre løpet hos elevene er skrudd opp til max.

Jepp, jeg er rimelig sikker på at jeg skulle oppnådd superresultater, jeg også.

Er det virkelig ingen som forstår at den fyren jobber under forhold som de fleste lærere i landet bare kan drømme om?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:02   #2
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg er fullstendig enig med deg! Hadde jeg hatt sånne arbeidsforhold, skulle jeg også hatt bedre resultater. Han har sikkert ikke en brøkdel av papirarbeidet vi har heller.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:03   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Tsktsk. Han må jo tross alt gi intervjuer og spille inn teasere. Nå synes jeg dere sutrer.


( )

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:09   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg skjønner at det kan bli oppfattet som sutring, men det var ikke det som var min intensjon. Det interessante hadde jo vært å fulgt Tjora gjennom et helt år med 30 elever og helt vanlige arbeidsforhold, sleng gjerne inn en eller to med diagnoser som skaper støy ögså (slik det er i de fleste klasserom.) Deretter kunne vi sett på resultatene hans. Det er godt mulig de hadde vært gode da også, for han er uten tvil en flink pedagog som tenker nytt på mange områder, men jeg tror neppe de hadde vært revolusjonerende.
Poenget: Jeg går mer enn gjerne på kurs hos en lærer som oppnår strålende resultater under vanlige arbeidsforhold, men ikke hos han her. Det har jeg ikke tid til heller...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:11   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg tulla!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:12   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg tror helt ærlig at ikke alle lærere kunne oppnådd det samme som han, selv med like arbeidsforhold. Jeg ser jo at han har arbeidsforhold som en annen lærer bare kan drømme om. Men jeg tror faktisk ikke at alle lærere klarer å formidle og lære bort til disse ungsommene. Noen har en greie for å takle slikt, og det har han.

Det er ikke alle som har det, selv om forholdene skulle ligge til rette for det.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:13   #7
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg skjønner det, Rine.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:16   #8
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Bloppy: Selvsagt kunne ikke alle lærere oppnådd det samme, det har jeg jo heller ikke sagt.
Mav: Jeg skjønte at du tulla.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:24   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Superlæreren?

Den forrige læreren til eldste burde holdt kurs. I tredve år har hun livnært seg med å overta skakkjørte klasser som alle andre har gitt opp litt uti mellomtrinnet og få orden, fikse mobbeproblemer, få alle opp og gå i fagene -ja, jeg mener sørenmeg alle - og shippe velfungerende klasser til ungdomstrinnet. Hun er helt utrolig råbra og har aldri hatt små klasser, det renner over av unger i samtlige, men hun bare rett og slett fikser det.

Jammen kaster hun tidvis ting også ten at noen traumatiseres av det.

  Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:24   #10
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Superlæreren?

Det eneste han oppnår hos meg (for elevene han jobber med i programmene, er det sikkert supert), er at jeg føler meg som en superlærer. 27 elever i fjor, 8 med IOP og fulgte også opp en til med IOP i en annen klasse. Klassen min fikk tidenes eksamensresultat på vår skole og alle deltok (og vi gjør det vanligvis bra). *skrytemodus*


Nå er jeg mer der at jeg tenker at dette mest skyldes god klassesammensetning, foreldrene og elevenes motivasjon. Jeg bidrar selvsagt, men ikke på Tjora-måten, tror jeg.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 16:50   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg har alltid sagt dette, jeg. Jeg har minst fem ganger her på FP dratt fram det der "superlærer"-stempelet Tjora har fått av media. Det irriterer meg grenseløst. Det er IKKE noe "nytt og moderne" han holder på med. Dette er noe som lærere til vanlig holder på med. Vanlige lærere. Rammebetingelser har dog noe å si, selvsagt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:45   #12
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Superlæreren?

Tid er en viktig ressurs. Jeg synes det er inspirerende å se på flinke lærere, men for all del, jeg har mange av dem på min egen arbeidsplass også.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 17:51   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg kan godt gå på kurs med han. Men helt ærlig tror jeg ikke han gjør noe annet enn det jeg gjør med mine elever. Jeg er dog ingen superlærer, bare normalt flink til å lære bort.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:02   #14
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.872
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg kan godt gå på kurs med han. Men helt ærlig tror jeg ikke han gjør noe annet enn det jeg gjør med mine elever. Jeg er dog ingen superlærer, bare normalt flink til å lære bort.

Det er ikke han heller, det er det som er poenget mitt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 19:03   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er ikke han heller, det er det som er poenget mitt.

Nei, han er bare en engasjert lærer med TV-kamera.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:00   #16
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Superlæreren?

Jeg har vært på kurs med ham. Jeg synes han er flink, særlig til å motivere og engasjere. Det er kanskje det viktigste man kan ha som lærer. Noen lærere trenger å lære dette, men de fleste har det. Han er ikke en superlærer, nei, og metodene hans er ikke nye. Men han er flink til å fronte det, og de som ikke har dette har mye å lære av både ham og de andre lærerne som jobber på samme måten.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:01   #17
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Stemmmer det at 1 av 3 hopper av vgs? :så akkurat teaser:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:10   #18
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Superlæreren?

jeg tenkte nøyaktig det samme når jeg så reklamen.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:11   #19
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Husker ikke tallene, men det er ganske mange. Jeg er usikker på om alle som er der, (på og av) men går ut fra vg. skole uten karakterer i mange fag er med i statistikken som avhoppere. De fleste hopper jo av yrkesfag, som, etter min mening, er blitt altfor teoretisk.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-11, 20:16   #20
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Superlæreren?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har alltid sagt dette, jeg. Jeg har minst fem ganger her på FP dratt fram det der "superlærer"-stempelet Tjora har fått av media. Det irriterer meg grenseløst. Det er IKKE noe "nytt og moderne" han holder på med. Dette er noe som lærere til vanlig holder på med. Vanlige lærere. Rammebetingelser har dog noe å si, selvsagt.

Men spiller det egentlig noen rolle? Det viktigste er vel at ungene, og nå ungdommene, får hjelp?!

Nå har jeg ikke sett veldig mye på programmet, men vi har boka (Mattemagi) og jeg synes det lille jeg så av programmet sist egentlig bare bekreftet den tanken jeg allerede har om at det er fullstendig feil å kjøre alle gjennom samme skolemaskineriet når man ikke har tid til individuell tilrettelegging og oppfølging.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no