Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gift deg eller skriv samboeravtale

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 12:28   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gift deg eller skriv samboeravtale

.....


Sist redigert av -ea- : 21-02-18 kl 13:30.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:22   #2
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Bra at det er sånn, mener nå jeg.

Hvis man vil ha ekteskapsbetingelser så ordner man det. Det kan finnes mange gode eller mindre gode grunner for å ikke ha felles økonomi. I det andre tilfellet der betalte hun mannen husleie i stedet for å kjøpe seg inn i boligen. Når man velger å gjøre det på den måten, så er det sånn det blir.

Det må faktisk være sånn at det er frivillig å gifte seg eller få felles økonomi. Det kan ikke være noe som skjer automatisk etter et visst antall år eller ved felles barn.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:24   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Enig med Poly. Om man hadde fått felles økonomi automatisk så ville aldri Drammen og jeg blitt samboere siden økonomisk fullstendig uavhengighet var avgjørende viktig for meg.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:26   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Han hadde brukt pengene til huslån, i hvert fall, og dommen la til grunn at beløpet hun betalte inn ikke var vesentlig mye større enn det som var naturlig der.

JEG ville ikke gjort det sånn, fordi for meg er det viktig å eie egen bolig og ta del i verdistigningen. Men i andre forhold er det annerledes.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:28   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Kan dette gjøres til pensum på videregående?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:29   #6
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Litt ansvar må man jo ta selv, og det avtalemessige er en av dem.

Å ha samme adresse betyr ikke nødvendigvis at en er partnere

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:29   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Beløpet hun hadde betalt var vel ikke større enn det som er rimelig til løpende utgifter.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:31   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Litt ansvar må man jo ta selv, og det avtalemessige er en av dem.

Å ha samme adresse betyr ikke nødvendigvis at en er partnere

Drammen og jeg er partnere, men vi eier ikke ting sammen i noen særlig grad likevel. Det må være lov å ha det sånn også syns jeg.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:32   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Vi har samboeravtale. Den er ikke veldig detaljert, men om jeg husker riktig så står det at dersom det blir brudd får jeg igjen det jeg betalte i egenkapital (arv), og resten deles på to. Det er vel greit nok, er det ikke?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:33   #10
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Drammen og jeg er partnere, men vi eier ikke ting sammen i noen særlig grad likevel. Det må være lov å ha det sånn også syns jeg.

Selvsagt bør det være lov. Dere er partnere som i kjærester men ikke partnere som i et økonomisk fellesskap.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:35   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Sitat:

Dommene markerer et paradigmeskifte i rettspraksis, og det er viktig at dette blir godt kjent blant folk, sier Pekeberg.

Jeg skjønner ikke at dette er et paradigmeskifte? Det finnes vel ikke noen veldig lang rettspraksis på oppgjør av bo mellom samboere uten avtale. Jeg er temmelig sikker på at dommen kunne fått et annet utfall dersom de hadde vært gift eller tegnet en samboerkontrakt?

Og jeg er helt enig med Poly: det skal være en frivillig ting å være gift og ha felles forsørgeransvar. Tvangsgifting er en uting.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:43   #12
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Teo: Jeg er kanskje på veldig tynn is, men slik jeg har forstått det har man i hht husstandsfellesskapsloven kunnet hente ut deler av boligens verdiøkning når man beviselig har bidratt økonomisk til fellesskapets økonomi. Dersom jeg har forstått det riktig og disse to dommene endrer praksis, må det kanskje kunne karakteriseres som et paradigmeskifte.

Med forbehold om at jeg har misforstått loven totalt. :helgarderer:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:45   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Det er kvinnenes advokater som uttaler seg mest høylydt her, da.

Og at man skal ha betalt for å ha "tatt seg av hjem og barn mens mannen tjente penger" (= blitt forsørget), som i det første tilfellet, det håper jeg virkelig aldri blir rettspraksis i Norge!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:46   #14
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Den er vel ikke akkurat et paradigmeskifte, nei. Det er Høyesterett som sier at ingen skal tvangsgiftes, selv med felles barn. Og at hvis man vil sikre seg skikkelig så får man enten skrive avtale eller gifte seg. (Og jeg er så inderlig enig).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:46   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Teo: Jeg er kanskje på veldig tynn is, men slik jeg har forstått det har man i hht husstandsfellesskapsloven kunnet hente ut deler av boligens verdiøkning når man beviselig har bidratt økonomisk til fellesskapets økonomi. Dersom jeg har forstått det riktig og disse to dommene endrer praksis, må det kanskje kunne karakteriseres som et paradigmeskifte.

Med forbehold om at jeg har misforstått loven totalt. :helgarderer:

Men det er den dommen de har anvendt, og de mener at hun ikke har bidratt vesentlig utover det som er naturlig som hennes andel. Eller? :Også på litt tynn is - heller ikke jurist:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:48   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det skjønner ikke jeg heller. I det siste tilfellet synes jeg det er ganske åpenbart at hun ikke hadde noen rettigheter - beløpet hun betalte var ikke spesielt høyt, og neppe mer enn daglig drift koster.

Ikke sant? 7000-10 000 dekker vel bare omtrent opp for det én voksen og to halve barn koster i måneden. Hvis jeg sammenligner med mine egne faste utgifter, er det omtrent akkurat det jeg har når jeg trekker fra renter og avdrag på boliglånet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:50   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Teo: Jeg er kanskje på veldig tynn is, men slik jeg har forstått det har man i hht husstandsfellesskapsloven kunnet hente ut deler av boligens verdiøkning når man beviselig har bidratt økonomisk til fellesskapets økonomi. Dersom jeg har forstått det riktig og disse to dommene endrer praksis, må det kanskje kunne karakteriseres som et paradigmeskifte.

Med forbehold om at jeg har misforstått loven totalt. :helgarderer:

Hvis jeg skjønte dommen (og journalisten rett) så mener de at hun nettopp ikke har bidratt til å øke verdien i boet, fordi hun bare hadde bidratt med penger til den daglige driften av familien. Hadde hun doblet de månedlige innbetalingene, hadde hun stilt mye bedre og dommen kunne blitt en annen, slik jeg leste det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:55   #18
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er kvinnenes advokater som uttaler seg mest høylydt her, da.

Og at man skal ha betalt for å ha "tatt seg av hjem og barn mens mannen tjente penger" (= blitt forsørget), som i det første tilfellet, det håper jeg virkelig aldri blir rettspraksis i Norge!

Dette var problemstillingen fra den såkalte husmordommen fra ... 80-tallet? Men de var gift, så sånn sett stilte seg annerledes. Hun var hjemmeværende, han jobbet og bygget i tillegg hus til familien. Ved skilsmisse ville hun ha sin halvdel av boligen, mens han nektet fordi han selv hadde bygget huset. Hun argumeterte for at han kunne bygge boligen nettopp fordi hun hadde vært hjemme og tatt seg av familien as. Og hun vant.

Men selvsagt - de var gift, og da er inntekt felles inntekt.
Likevel, dersom et samboerpar frivillig eller fordi de mangler bhg-plass har en ordning der hun er hjemme med barn, taper inntekt og mannen betaler bolig. Er det da riktig at hun ikke skal få noe godtgjørelse for den innsatsen hun har lagt ned?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:55   #19
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Her er linken til dommene i lovdata.

Da står det rett i avisa (!):

Sitat:

I den andre saken kom Høyesterett til at de beløpene kvinnen hadde bidratt med, ikke oversteg det som var nødvendig for å dekke hennes eget forbruk. Det var klart at hun ikke hadde tilført mannen en økonomisk fordel. På denne bakgrunn var det ikke grunnlag for noe restitusjonskrav.

Sitat:

I begge dommene slo Høyesterett fast at det ut fra rimelighetsbetraktninger ikke kunne legges til grunn et evneprinsipp for samboere. Det var tvert imot naturlig å ta utgangspunkt i at familiens felles forbrukskostnader deles likt, slikt at det først blir aktuelt å snakke om økonomisk fordel for den ene dersom den andre betaler mer enn sin halvdel.

Dette siste er interessant, for det tror jeg er en skilnad mellom ektefolk og samboere. Det er kanskje her prinsippet om gjensidig forsørgeransvar kommer inn? Noe jeg tolker det som at HR fastslår at man ikke har som samboere (heldigvis!).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 13:56   #20
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Likevel, dersom et samboerpar frivillig eller fordi de mangler bhg-plass har en ordning der hun er hjemme med barn, taper inntekt og mannen betaler bolig. Er det da riktig at hun ikke skal få noe godtgjørelse for den innsatsen hun har lagt ned?

Hvis de ikke synes det er riktig, får de ordne seg en avtale, eller gifte seg.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no