Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-11, 19:34   #1
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Jeg leste i en annen tråd om hjemmeværende samboere, og at det er risky i tilfelle skilsmisse. Der ble det sagt flere ganger at det er da bare å gifte seg/skrive avtale.

Hvordan er det da når man er gift? Planlegger ikke å skille meg, men vil gjerne være trygg, og lurer på om jeg er det.

Kort beskrivelse: Vi har vært sammen (og forlovet) siden 2003, giftet oss i 2005, har to små barn.
Lønnssituasjon: Min mann tjener veldig bra, mye mer enn meg. Han har et enkeltmannsforetak som går veldig bra, han reiser en god del og han jobber mye mer enn 100% i perioder. Selv har jeg gått ned til 80% stilling siden barna ble født, for å få hverdagen til å gå rundt (jeg gjør omtrent alt av husarbeid hjemme, utenom å gå tur med hunden og handle mat). Jeg betaler vel ca 6000-10000 inn til løpende utgifter osv hver måned til "regningskontoen" vår, mens han betaler resten. Alle lån går fra hans personlige konto som jeg har tilgang på via nettbank - selv om huslånet står i mitt navn (pga fagforeningsfordeler).
Verdier: Min mann hadde en del eiendom da vi giftet oss. Huset vi bor i nå, som var et vrak som han har betalt oppussing av. En leilighet i Spania. To biler. Alt dette innkjøpt mens vi var forlovet men før vi giftet oss. Jeg var nettopp ferdig studert og tok med meg en ikeasofa og et par billyhyller inn i ekteskapet. Etter at vi giftet oss har vi også kjøpt en tomt sammen, som vi planlegger å begynne å bygge på i løpet av et år eller to.

Hva skjer da om vi blir skilt? Vi er jo gift, er jeg (og barna) trygge da? Eller vil han få ut alle ting han hadde med seg inn da vi giftet oss?

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:53   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Jeg tror den generelle regelen er at man har særeie på det man hadde med seg inn i ekteskapet, men felleseie på det man anskaffer sammen, som ikke er gaver eller arv eller på ennen måte eksklusiv eiendom, men jeg er ikke jurist, og det finnes sikkert en rekke unntak og smutthull på dette.

Jeg tror jeg ville investert i en time hos avokat i deres tilfelle, siden det høres ut som det er snakk om ganske store verdier og potensiale for saftig krangel i tilfelle brudd.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:55   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Jeg vil tro at ungene er trygge uansett. De har han jo ansvar for å forsørge, på lik linje med deg.

Og jeg bare synser altså. Dette har jeg ikke noen form for juridisk kompetanse på.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:56   #4
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Oops, hadde visst svart i en annen tråd også..


Sist redigert av rine : 26-09-11 kl 20:05.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:58   #5
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.201
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror den generelle regelen er at man har særeie på det man hadde med seg inn i ekteskapet, men felleseie på det man anskaffer sammen, som ikke er gaver eller arv eller på ennen måte eksklusiv eiendom men jeg er ikke jurist, og det finnes sikkert en rekke unntak og smutthull på dette.

Særeie har man bare hvis det er tinglyst.

Men ved skilsmisse kan man kreve skjevdeling av verdier man hadde med inn i ekteskapet. Kravet er da at verdiene kan spores. En bolig i Spania er et typisk eksempel.

Problemet i deres tilfelle er vel boligen her hjemme, siden han eide den også. Men når dere har økt verdien mens dere var gift gjennom oppussing, skal du også ha en andel av denne verdiøkningen. Her begynner moroa - for hva var boligen verdt da dere giftet dere, hva er den verdt nå, hvor mye av økningen skyldes oppussing og hvor mye skyldes generell verdistigning?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:00   #6
Maylen
På lukket avdeling
 
Maylen sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Innlegg: 1.430
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Og hvorfor er boliglånet på deg mens han eier boligen?

__________________
Du vet du har sittet for lenge ved PC'en,
når du dobbeltklikker tampongen opp i...
Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:03   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Særeie har man bare hvis det er tinglyst.

Det er mulig jeg bruker feil ord her, men jeg trodde at for eksempel diamantringen som jeg fikk i gave av mannen og maleriet som jeg fikk i bursdaggave av mine foreldre (etter at vi giftet oss) var verdier som var mine og mine alene, og følgelig ikke skulle inngå i listen over ting som skulle deles? Og at mannen min ikke kunne argumentere med at "siden du tar med deg ringen til xx kroner, skal jeg ha verktøyskrinet" osv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:10   #8
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Barna er jo ikke "trygge" dersom jeg ikke har økonomi til å tilby dem noe ok sted å bo da. Vi har snakket litt om dette, og han sier han i såfall ville gått for en 50/50 løsning med annenhver uke osv. Jeg er usikker på om det er det beste for dem, men kunne nok ha gått med på det. Bortsett fra at hvis vi hadde gått for 60/40 så ville vel det utløst barnebidrag. Men da kunne han sikkert funnet på å trikset med "lønnen" sin i sitt eget firma slik at det så ut som at han ikke tjente noe særlig.

Det er jo lønnen hans + utleieinntekter som har finansiert oppussingen i huset (leide ut her i noen år før), selv om vi var gift, det er jo bare å være ærlig om det.

Tidligere har jeg hatt min egen sparekonto der jeg la av et par tusen kroner pr mnd fra min egen konto, men det ble bråk om at jeg hadde "egen skilsmissekonto" samtidig som han betalte mye mer enn meg i løpende utgifter. Da burde jeg heller legge de pengene i fellespotten, mente han. Og så er det jo sånn at han tjener så mye mer enn meg (det er snakk om 6-7 ganger så mye) så kunne vi ha et mye høyere forbruk og standard på oppussingsløsninger osv enn vi hadde hatt om det bare 2x min lønn vi skulle leve på. Og det bidrar jeg jo til selv også.

Lånet står på meg siden vi får lavere rente om det står i mitt navn, fordi fagforeningen jeg er medlem i har avtale med banken. Og lånet trekkes fra hans konto fordi det er snakk om kanskje 25 000 pr måned og jeg har vel bare ca 18000 utbetalt.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:18   #9
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Hvis du/dere faktisk vil være trygg, så snakk med en advokat med erfaring fra økonomisk skifte ved skilsmisse. Svarene du får på forum kommer til å sprike og være en blanding av folk som synser, har begrenset erfaring, har utdatert erfaring - og at de som faktisk er advokater med erfaring vil ikke flagge det på åpent forum (noe jeg skjønner godt).

Vi tok en samtale med en advokat da vi forberedte skiftet vårt selv om vi ikke var uenige, det var vel anvendt tid og penger - en investering i å ikke bli uenige heller.

__________________
Do you know why they call it 'PMS'? Because 'Mad Cow Disease' was already taken.

Sist redigert av torsk : 26-09-11 kl 20:25.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:24   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Er du usikker = advokat tenker jeg. Better safe than sorry.

Hos oss er der heldigvis veldig klart - vi har vært sammen siden tidenes morgen, har vært gift siden vi begynte å jobbe og før vi skaffet oss hus, og har alltid (også før vi ble gift) hatt felles økonomi, også bankmessig. Vi har ikke særeie på noe som helst (dvs når jwg tenker meg om er tomten huset vårt står på hans særeie via arv, men om vi går fra hverandre er det logisk at han blir boende, siden huset ligger vegg i vegg med svigers uansett. ), og det er ikke de pengene som betyr noe i den store sammenhengen uansett).

Men altså, snakk med en advokat om du lurer på om dere trenger en kontrakt i tillegg til det å være gift.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:33   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Lurt å gjøre det før dere bygger det huset dom er så dyrt at dere aldri får solgt det i tilfelle rottefelle!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:36   #12
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Her er fakta:
Det finnes regler for hvordan dette skal deles. For at disse reglene skal anvendes må man altså gjøre krav på deling likt eller skjevt eller hva man nå ønsker. Enten vil begge parter være enige i at delingen ser fin ut, eller så vil de være uenige. (Ikke uvanlig fenomen.)

Er man uenige så må man komme til enighet på en eller annen måte. Som regel engasjerer man da en advokat også brevveksler advokatene og holder på ganske lenge - til et par tusen per time. En vakker dag må man i retten og sloss for det man vil ha. Da har de fleste gitt opp for lenge siden og inngått forlik fordi man har barn, er blakk, er utslitt, ikke har råd til mer advokat, det ikke er nok i boet til å forsvare å sloss mer eller andre årsaker.

Dersom man mot formodning skulle finne på å orke å sloss fremdeles når man kommer til retten så kommer loven til anvendelse. Den sier at man har krav på å ta med ut det man tok med inn i forholdet, det som er anskaffet underveis skal deles likt. Det skal så bevises hvem som eide hva i starten av forholdet. Sier du at du eide noe og ikke kan bevise det og han nekter - sorrymac - da fikk du ikke uttelling på det.

Arv man har fått underveis kan man kreve skjevdelt/særeie på, men da får man kun dette dersom verdien er sporbar. Typ om man arvet en leilighet som fortsatt finnes så får man den ut av boet. Solgte man den og brukte pengene på å pusse opp felles bolig så er de ikke sporbare og inngår i sin helhet i felles bo.'

Men altså - hva du har krav på er ikke mer verdt enn hvor intenst du er villig til å sloss for det. Sier eksen tvert nei så er det nei inntil du orker jobben med å nedkjempe motstanden hans - ergo ender de fleste i et eller annet forlik. Om ikke før så gjerne i første rettsmekling etter at dommeren har sagt sitt i matlei stemme.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 20:59   #13
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.485
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Dere har nok rett - det er nok best, og billigst, å kontakte advokat nå, for sikkerhets skyld. Vurderer det, altså. Har faktisk tatt kontakt med noen pr mail en gang tidligere også, men fikk aldri noe svar.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 21:04   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Jepp. Har du en avtale som er god så vil en advokat han skulle rådføre seg med seinere anbefale ham å gi seg på det som står i avtalen og prossessen blir enklere og greiere - og langt mer forutsigbar.

  Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:48   #15
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er mulig jeg bruker feil ord her, men jeg trodde at for eksempel diamantringen som jeg fikk i gave av mannen og maleriet som jeg fikk i bursdaggave av mine foreldre (etter at vi giftet oss) var verdier som var mine og mine alene, og følgelig ikke skulle inngå i listen over ting som skulle deles? Og at mannen min ikke kunne argumentere med at "siden du tar med deg ringen til xx kroner, skal jeg ha verktøyskrinet" osv.

Du har rett til å kreve å få beholde disse tingene, men verdien av dem inngår i skiftet på lik linje med alt annet som dere har fått eller ervervet under ekteskapet. Verdiene kan ikke unndras skifte selv om de er en gave til deg personlig.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 22:54   #16
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Du har rett til å kreve å få beholde disse tingene, men verdien av dem inngår i skiftet på lik linje med alt annet som dere har fått eller ervervet under ekteskapet. Verdiene kan ikke unndras skifte selv om de er en gave til deg personlig.

OK. Det er nyttig å vite. Takk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:05   #17
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Du har rett til å kreve å få beholde disse tingene, men verdien av dem inngår i skiftet på lik linje med alt annet som dere har fått eller ervervet under ekteskapet. Verdiene kan ikke unndras skifte selv om de er en gave til deg personlig.

Men stemmer det da..? Fra domstol.no: "gave/arv er særeie fordi det er spesielt bestemt av giver" (lnker imorgen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:16   #18
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men stemmer det da..? Fra domstol.no: "gave/arv er særeie fordi det er spesielt bestemt av giver" (lnker imorgen)

Jeg er 98,3 % sikker på det ja. Om det skal være særeie så må det skrives ektepakt eller ved arv skrives i et testament. Dette gjelder også arv. Det er ikke særeie fordi noen sier at "denne er bare til deg".

Sitat:

Særeie kan også oppstå ved at en arvelater eller en som gir en gave til en ektefelle bestemmer at gaven eller arven skal være særeie. Skal arv være særeie, må det bestemmes av arvelateren i testament. Et eksempel er at foreldrene til en ektefelle i testament bestemmer at barnets arv etter dem skal være vedkommendes særeie. Se ekteskapsloven § 48. Hvis den ene ektefellen gir den andre ektefellen en gave som skal være vedkommendes særeie, må ektepakt benyttes, jfr ekteskapsloven § 50.

Kilde

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:19   #19
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

Men jeg er som sagt ikke 100 % sikker, og det ser ut som om kilden din er nyere enn min, m^2. Mulig jeg er fullstendig utdatert.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)

Sist redigert av Sol : 26-09-11 kl 23:25.
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 23:30   #20
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomisk sikkerhet for ektefolk

For å fortsette å svare meg selv, så tror jeg nå at m^2 har rett og at man kan kreve å holde personlige gaver utenfor skifte.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no