Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva er vold?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-15, 17:15   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.510
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er vold?

Aftenposten hadde en artikkel om dette.
En mor som altså er dømt for vold mot et av barna sine.
Hun har i sinne kastet et håndkle mot dem, for å skille dem under en slosskamp.
Håndkleet traff en av dem i ansiktet og hun er altså dømt for vold.
Dommen er svært mild, såkalt påtaleunnlatelse, med to års prøvetid.
Men hun er altså dømt for vold mot eget barn.

Jeg kjenner at jeg stusser.
Skal vi bruke ressurser på å dømme folk for slikt?
At det blir etterforsket er veldig bra. Et av barna hadde fortalt at mor slo når hun var sint og det ble tatt på alvor av de rundt. Det er veldig bra. Systemet virket.
Men har det kanskje gått for langt når man dømmer folk for en engangshendelse, som ikke en gang hadde vold som hensikt?
Jeg føler at dette strider mot min rettsoppfattelse, sikker fordi jeg også har kastet ting for å få unger til å avbryte uønsket adferd.
Utvanner en slik dom begrepet vold mot barn?

Jeg håper flere har meninger om dette, for jeg skulle gjerne hørt litt om for og imot. Og jeg håper vi greier å diskutere dommen, ikke at det ble igangsatt etterforskning, for det synes vel de fleste er helt innefor og bra. Det viser at barn tas på alvor.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-8034550.html

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 17:25   #2
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Her er en artikkel til: http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...n-8035587.html

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 17:33   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Det slår meg som et større overgrep mot ungene å dømme mor for vold mot barna på et slikt grunnlag enn å hive ett håndkle etter ungene en gang.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 17:35   #4
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det slår meg som et større overgrep mot ungene å dømme mor for vold mot barna på et slikt grunnlag enn å hive ett håndkle etter ungene en gang.

Damned bra sagt, Cuya!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 17:51   #5
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det slår meg som et større overgrep mot ungene å dømme mor for vold mot barna på et slikt grunnlag enn å hive ett håndkle etter ungene en gang.

Veldig sant. Og veldig viktig poeng for meg den gang jeg fikk spørsmål fra fvk om jeg ville anmelde. Noe jeg ikke gjorde. Hjelpes min eks bør være ekstremt takknemlig for at jeg ikke er en bitter og hevngjerrig eks. Jeg kunne virkelig ha gjort helvete hett for ham.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 17:55   #6
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er vold?

Hun ble ikke dømt for vold, påtalemyndigheten unnlot å reise tiltale selv om de mente det var bevis nok til domfellelse. Det er veldig vanskelig å si noe om voldsutøvelsen her, det er ingen referat fra dommen eller noe som helst (såvidt jeg kan se). Jeg synes artikkelen er sterkt preget av morens påstander og følelser, og lite som gir andre mulighet til å bedømme hvorvidt handlingen er vold eller ei. Det å "kaste et håndkle" kan jo være så mangt, et håndkle kan jo for eksempel rulles sammen og smelles hardt i ansiktet, noe jeg ikke synes er rart betegnes som vold. Det er jo legemsfornærmelse (strl. § 228) som er brukt her, det vil si en mildere form for vold enn legemsbeskadigelse.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:00   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Man vet jo aldri hva som er full sannhet i slike saker. Og det vil alltid være et problem. Uansett vil jeg påstå at det er overkill å møte med skuddsikker vest for å arrestere ei som er beskyldt for å kaste håndklær.

Generelt sett er jeg for at vold skal tas alvorlig og etterforskes. Men jeg tenker at man kanskje bør gjøre noen undersøkelser FØR man anmelder, om det ikke er snakk om barn med åpenbar skader etter vold. Nettopp fordi det kan være fryktelig traumatisk for ungene å oppleve at foreldre blir arrestert og at de selv må gjennom dommeravhør.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:01   #8
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Den saken er helt vill og ute av proporsjoner. Jeg tror vi er ganske mange som kunne dømmes/påtales for vold hvis det der skal telle.

Når en da ser på hva som slipper under radaren til barnevernet fremstår dette som helt horribelt. Stakkars familie.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:02   #9
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Generelt sett er jeg for at vold skal tas alvorlig og etterforskes. Men jeg tenker at man kanskje bør gjøre noen undersøkelser FØR man anmelder, om det ikke er snakk om barn med åpenbar skader etter vold. Nettopp fordi det kan være fryktelig traumatisk for ungene å oppleve at foreldre blir arrestert og at de selv må gjennom dommeravhør.

Dette.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:10   #10
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid

Men jeg tenker at man kanskje bør gjøre noen undersøkelser FØR man anmelder, om det ikke er snakk om barn med åpenbar skader etter vold. Nettopp fordi det kan være fryktelig traumatisk for ungene å oppleve at foreldre blir arrestert og at de selv må gjennom dommeravhør.

Dette står det jo noe om i artikkelen:

Opprinnelig lagt inn av Aftenposten

Er det vanlig å arrestere foreldre og avhøre barn etter en enkelt bekymringsmelding?

– Jeg ønsker som sagt ikke å kommentere denne saken spesielt. I noen saker gjør vi en del undersøkelser før pågripelse uten at foreldrene er kjent med det, for å se om det støtter saken før vi går til pågripelse, sier politiinspektøren.

– Men dette er en avveining. Vi kan ikke drive slike undersøkelser i lang tid hvis barn kan være utsatt for vold fra nære omsorgspersoner.

Jeg synes svaret virker fornuftig nok. Dersom du mente at barnehagen burde gjøre flere undersøkelser, så er jeg uenig med deg. Det er ikke de som skal avgjøre om det er reelle bekymringer eller ei. Her har påtalemyndigheten ment at handlingen var straffbar, og at det var bevis til å reise tiltale (selv om de valgte å ikke gjøre det).

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:15   #11
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Hun ble ikke dømt for vold, påtalemyndigheten unnlot å reise tiltale selv om de mente det var bevis nok til domfellelse. Det er veldig vanskelig å si noe om voldsutøvelsen her, det er ingen referat fra dommen eller noe som helst (såvidt jeg kan se). Jeg synes artikkelen er sterkt preget av morens påstander og følelser, og lite som gir andre mulighet til å bedømme hvorvidt handlingen er vold eller ei. Det å "kaste et håndkle" kan jo være så mangt, et håndkle kan jo for eksempel rulles sammen og smelles hardt i ansiktet, noe jeg ikke synes er rart betegnes som vold. Det er jo legemsfornærmelse (strl. § 228) som er brukt her, det vil si en mildere form for vold enn legemsbeskadigelse.

I love you!

...og som alltid lurer jeg på om det er noe som ikke kommer frem. At politi bruker skuddsikker vest burde ikke overraske, synes jeg, de jobber med hms der også. Men klart det er ubehagelig at de kommer på jobb, bevares. Og er det som mor sier, så er det jo litt voldsomt. Samtidig er det like lite lov å kaste ting, som å spytte på noen eller annen mild uønsket atferd. Jeg kunne nok vært pågrepet noe liknende, og kjenner det ville vært ille for meg.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:18   #12
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.609
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Barnevernet burde vel i begge sakene gjort litt mer for å finne ut hva som lå bak før de kontaktet politiet. Da kunne disse to sakene vært løst mye bedre for alle involverte.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:18   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Dette står det jo noe om i artikkelen:



Jeg synes svaret virker fornuftig nok. Dersom du mente at barnehagen burde gjøre flere undersøkelser, så er jeg uenig med deg. Det er ikke de som skal avgjøre om det er reelle bekymringer eller ei. Her har påtalemyndigheten ment at handlingen var straffbar, og at det var bevis til å reise tiltale (selv om de valgte å ikke gjøre det).

Ikke barnehagen nei. Jeg tenkte på bv. Barnehagen kan ikke etterforske. Og det kan jo forståvidt ikke bv heller. Det er det kun politiet som kan. Men jeg tenker at politiet kunne ha gått litt mer varsomt fram. Uten at jeg vet hvordan. Det virker bare veldig overkill med sivilt politi i skuddsikker vest på arbeidsplass.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:18   #14
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er vold?

Og jeg tenker at det er litt skremmende hvis en enkelt uttalelse fra et lite barn skal føre til slike drastiske reaksjoner. Barnehagen vår kunne f.eks. for lenge siden fortelle om en skrøne en av ungene våre fortalte i fullt alvor i barnehagen. Det må da ligge noe mer til grunn?

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:23   #15
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er vold?

Ja barn sier mye. Lille hadde feks i fullt alvor fortalt mine foreldre at pappa ikke overnattet på samme sted som oss i påsken, kun var med på reisen. "Bare spør mamma". Hun har også hikstende fortalt meg (i naborommet) at pappa banket henne opp da hun nektet å kle av seg ved nattstellet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:23   #16
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Barnevernet burde vel i begge sakene gjort litt mer for å finne ut hva som lå bak før de kontaktet politiet. Da kunne disse to sakene vært løst mye bedre for alle involverte.

Barnevernet kan jo ikke etterforske. Og jeg aner ikke om de automatisk anmelder alle bekymringsmeldinger som går på vold mot barn?

Altså, jeg ER for at det anmeldes. Og jeg ER for at påstander om vold mot barn tas alvorlig. Mitt inntrykk er at det er oftere det begås feil andre veien, dessverre.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:26   #17
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Og jeg tenker at det er litt skremmende hvis en enkelt uttalelse fra et lite barn skal føre til slike drastiske reaksjoner. Barnehagen vår kunne f.eks. for lenge siden fortelle om en skrøne en av ungene våre fortalte i fullt alvor i barnehagen. Det må da ligge noe mer til grunn?

Noen ganger gjør dessverre barnevernet feil også. Det trenger ikke ligge noe mer til grunn, dessverre.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:27   #18
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Barnevernet burde vel i begge sakene gjort litt mer for å finne ut hva som lå bak før de kontaktet politiet. Da kunne disse to sakene vært løst mye bedre for alle involverte.

Når det er bekymringsmeldinger som gjelder vold mot barna, drøftes gjerne fremgangsmåten med politiet før barneverntjenesten gjør noe som helst. Veldig ofte ønsker ikke politiet at det samtales med barna før de er klare til å delta med avhør, fordi det svekker avhørets verdi om de har blitt "utspurt" allerede.

Det er uansett svært vanskelig å finne ut litt om hva barnet egentlig mener før man går til en relativt stor aksjon, enten politi er involvert eller ikke. Du skal liksom helst unngå å snakke med et barn, få høre det fortelle om vold fra mor, si "ok, ikke nevn for mamma at vi var her, da" og sende det hjem til over helgen...

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:31   #19
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Noen ganger gjør dessverre barnevernet feil også. Det trenger ikke ligge noe mer til grunn, dessverre.

Det er klart alle kan gjøre feil, men her lurer jeg også på vurderingsevnen til barnehagen. De sender vel ikke bekymringmelding de gangene ungen skrøner om noe som skjer i hjemmet, forhåpentligvis. De må vel vurdere litt selv også.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-15, 18:37   #20
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv
 
Marla Singer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 2.235
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er vold?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det er klart alle kan gjøre feil, men her lurer jeg også på vurderingsevnen til barnehagen.

Jeg synes det er utrolig rart å mene så mye om denne saken uten å vite noe som helst annet enn morens versjon. Det kan jo ha vært ti tusen ting som gjorde at de tok ungen på alvor denne gangen. Det som står i artikkelen er forøvrig at ungen hadde fortalt i barnehagen at han ble slått, ikke at han ble slått med et håndkle, om det gjør saken bedre. Dessuten så mente altså påtalemyndigheten at handlingen var vold - så jeg ser ikke hva barnehagen har gjort feil her (ut ifra hva vi vet).

Det som er mer interessant, og som Floksa egentlig ville diskutere, er jo hva som er vold, hvor grensene går og kanskje hvor grensene bør gå. Men jeg synes det bør diskuteres på generelt grunnlag, og ikke knyttet opp til en dom ingen har lest.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no