Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å sykle PÅ et dyr

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-16, 14:15   #61
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.516
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Mens jeg ikke skjønner at det ikke går an å forstå at ikke alle dyr har det kjipt mens de lever. Sjokkerende at det ikke går an å skjønne det av seg selv.

Det skjønner jeg, og det er grunnen til at jeg spiser kjøtt fra vilt og gårder som tilbyr gode oppvekstvilkår. Men for veganere er vel dyrehold i seg selv problematisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 14:16   #62
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

"Godkjent livssyn"? Finnes det en sertifiseringsmulighet for livssyn?

Du har krav på tilrettelegging på arbeidsplass og skole ja. Akkurat som man har krav på å få be i pausen sin feks. Eller fritak fra skolegudstjeneste....

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 14:32   #63
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Ah, ja, fant Aftenposten-artikkelen ang likestillings- og diskrimineringsombudets avgjørelse ifht h*n som mistet jobben pga veganisme. Jøss.

Velvel, vi har tilrettelagt for veganere i alle år fra før.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 14:34   #64
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.096
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Du har krav på tilrettelegging på arbeidsplass og skole ja.

Hø? Jøss, da lærte jeg noe nytt.

mave; link?

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 14:35   #65
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

http://www.aftenposten.no/norge/Na-e...yn-10503b.html

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 17:02   #66
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Merkelig tråd.

Det gikk fint med sauene, damen (42) som veltet er alvorlig skadd i følge en ny oppdatering.

Han andre har knekt noe her og der og er lettere skadd.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 17:20   #67
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.631
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Men hvor aktpågivende skal man være? Om jeg kjører bil på en motorvei, ville jeg ikke forventet at et lite barn var ute og gikk langs veien. På samme måte vil jeg om jeg kjører eller sykler på en landevei som ikke er skiltet med fare for dyr, forvente at det finnes dyr i veibanen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 17:27   #68
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men hvor aktpågivende skal man være? Om jeg kjører bil på en motorvei, ville jeg ikke forventet at et lite barn var ute og gikk langs veien. På samme måte vil jeg om jeg kjører eller sykler på en landevei som ikke er skiltet med fare for dyr, forvente at det finnes dyr i veibanen.

Alle landeveier er potensielt utsatt for dyr

Feks rv 3 går store dele av veien gjennom beiteområder. Helt uten at det er skiltet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 17:28   #69
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Merkelig tråd.

Det gikk fint med sauene, damen (42) som veltet er alvorlig skadd i følge en ny oppdatering.

Han andre har knekt noe her og der og er lettere skadd.

Det er fryktelig leit. Tråden min var ikke ment å henge ut de som ble skadd, men avisa for utrolig dårlig framstilling.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 17:41   #70
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg kan (på en god dag) skjønne at veganere ikke vil spise noe som er animalsk (selv om dyret ikke skades i produksjonen av det, som egg, f.eks.), men at de heller ikke kan kle seg i noe som kommer fra dyr - om dyret aldri så mye lever videre i beste velgående etter barberinga - ante jeg ikke. Det kom overraskende på meg. Skinn skjønner jeg bedre.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Interessant. Som veggis-ish vil jeg si at det er litt same shit for meg etter at noe(n) har dødd, men ved å spise kjøtt og bruke dyreprodukter, bidrar jeg jo til at dyr har det kjipt mens de lever. Sjokkerende at det ikke går an å skjønne det av seg selv. (Neida.) (Og ja, jeg burde vært veganer.)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er et krav i forskift i hold av småfe at dyra skal klippes eller nappes (de røyter av om de ikke klippes, i allefall de fleste rasene) minst en gang i året. En sau med helårsull har det ikke godt nå. De blir fryktelig varme.

Sauer røyter om de ikke blir klippet, og er det mange av dem blir det liggende ganske mye løsull rundt omkring. Det er faktisk ikke bare heldig for andre dyr, det går med en del fugl rundt omkring fordi de setter seg fast i ulldotter: http://www.faroenature.net/gallery/d...bum=4&pid=3633

Villsau har det relativt lite kjipt mens de lever, og jeg skjønner overhodet ikke problemet med å bruke ull som faller av av seg selv. Men det er klart; livssyn er ikke alltid logiske.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 23:48   #71
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

De spiser ikke honning eller mat farget med lus, eller vin filtrert gjennom noe animalske greier og (mange) har heller ikke kjæledyr (der finnes det dog en god posjon dobbeltmoralisme, forbausende mange driver med hest) og andre igjen fôrer sine katter og hunder vegansk. Det er facinerende.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 09:13   #72
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.928
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Anerkjenner veganere at vi har blitt homo sapiens bl.a. fordi vi har spist kjøtt?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 11:34   #73
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

De spiser ikke honning eller mat farget med lus, eller vin filtrert gjennom noe animalske greier og (mange) har heller ikke kjæledyr (der finnes det dog en god posjon dobbeltmoralisme, forbausende mange driver med hest) og andre igjen fôrer sine katter og hunder vegansk. Det er facinerende.

Å fôre kattene og hundene med vegansk fôr er jo utrolig dobbeltmoralsk med tanke på dyrevelferd.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 11:50   #74
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Mennesket er en del av naturen. Vi er rovdyr, som andre rovdyr. Over tid har vi utviklet systemer for å forvalte naturen og vi har domestisert dyr for vår egen vinning. Dette er ikke noe nytt. Samspillet mellom mennesker, domestiserte dyr, dyrket mark, ville dyr og planter er viktig. Det er ikke slik at hvis vi mennesker slutter å leve av naturen, holde dyr og forvalte bestander av ville dyr så vil alle dyr i verden få et mye bedre liv. Store områder vil gro igjen og mange arter vil miste sitt livsgrunnlag.

Det det handler om er å forvalte naturen og dyrene på en bærekraftig måte som tar vare på dyrevelferden. Hvordan man gjør det på best mulig måte er et viktig område for diskusjon. Ikke om mennesker skal nyttiggjøre seg av dyr.

Så ja, sauer i veien må vi regne med.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 15:02   #75
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Anerkjenner veganere at vi har blitt homo sapiens bl.a. fordi vi har spist kjøtt?

Det er jo ikke slik at de er en ensartet gruppe. DD som er her er jo kjempe reflektert og kunnskapsrik.
Mange er der og en del er helt på jordet.
Det som provoserer meg er den manglende kildekritikken som er gjennomgående. Jeg har all respekt for folk som ikke spiser dyr eller bruker produkter fra dyr fordi de mener vi ikke har rett til å bruke andre skapninger. Det er et livssyn jeg både kan forstå og respektere.
De som derimot hevder alle produksjons dyr lider, at inseminering er voldtekt og at kuas tap av kalven i melkeproduksjon kan sammenlignes med å ta det nyfødte barnet fra et menneske, de kan ta seg en stor, stor bolle.
Det blir både unyansert og kunnskapsløst. Og når forholdene i utenlandske produksjoner og slakterier brukes som argument mot norskproduserte varer. Hallo!! Det er et argument FOR norskprodusert!

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 16:47   #76
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å sykle PÅ et dyr

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Mennesket er en del av naturen. Vi er rovdyr, som andre rovdyr. Over tid har vi utviklet systemer for å forvalte naturen og vi har domestisert dyr for vår egen vinning. Dette er ikke noe nytt. Samspillet mellom mennesker, domestiserte dyr, dyrket mark, ville dyr og planter er viktig. Det er ikke slik at hvis vi mennesker slutter å leve av naturen, holde dyr og forvalte bestander av ville dyr så vil alle dyr i verden få et mye bedre liv. Store områder vil gro igjen og mange arter vil miste sitt livsgrunnlag.

Det det handler om er å forvalte naturen og dyrene på en bærekraftig måte som tar vare på dyrevelferden. Hvordan man gjør det på best mulig måte er et viktig område for diskusjon. Ikke om mennesker skal nyttiggjøre seg av dyr.

Så ja, sauer i veien må vi regne med.

Grunnen til at mennesket som art har klart seg så bra er at vi er veldig tilpasningsdyktige. Det finnes populasjoner som har levd som vegetarianere, og tildels veganere, i mange generasjoner (deler av India), og det fins populasjoner som har levd nesten utelukkende på kjøtt i flere tusen år (inuitene). Statistisk sett ser det ut til at et kosthold med mye grønnsaker og lite kjøtt er det som er sunnest for gjennomsnittsmennesket. Men det er heller ikke et argument mot sau, men et argument mot å importere kjøtt og for å utnytte mer av de norskproduserte matvarene; både kjøtt, fisk og grønnsaker.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no