Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-16, 21:49   #1
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Hva vil dette bety for de streikende legene? Hvem vil få "viljen" sin? Hvordan blir arbeidsdagene etter dette?

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:06   #2
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Akademikernes leger rett og slett kan si "nei" til å jobbe mer og lenger enn Arbeidsmiljøloven tillater - for på den måten unngå å måtte jobbe skrekkturnusene som blir beskrevet i konflikten.

Den avtalen med lange vakter og Nordsjøturnus, ble vel inngått på en tid hvor legemangelen var større, og behovet for en slik løsning synes ikke nødvendigvis å være tilstede i 2016.

Vet ikke - bare synser

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:30   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Akademikernes leger rett og slett kan si "nei" til å jobbe mer og lenger enn Arbeidsmiljøloven tillater - for på den måten unngå å måtte jobbe skrekkturnusene som blir beskrevet i konflikten.

Den avtalen med lange vakter og Nordsjøturnus, ble vel inngått på en tid hvor legemangelen var større, og behovet for en slik løsning synes ikke nødvendigvis å være tilstede i 2016.

Vet ikke - bare synser

Problemet ligger vel i at økonomisk kompensasjon i gammel avtale er så lukrativ at det er råskummelt å si den opp, noe de har full mulighet til og lage mer arbeidstidsvennlige avtaler.

Slik jeg har skjønt det er de både redd for å miste eksisterende avtale og å måtte gå inn i det nye forslaget.

Kanskje har jeg misforstått?

Ikke veldig rart å kjempe for opparbeidede rettigheter, men her kan legeforeningen si opp avtaler om unntak fra arbeidsmiljølov når som helst.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:33   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor ikke Akademikernes leger rett og slett kan si "nei" til å jobbe mer og lenger enn Arbeidsmiljøloven tillater - for på den måten unngå å måtte jobbe skrekkturnusene som blir beskrevet i konflikten.

Den avtalen med lange vakter og Nordsjøturnus, ble vel inngått på en tid hvor legemangelen var større, og behovet for en slik løsning synes ikke nødvendigvis å være tilstede i 2016.

Vet ikke - bare synser

Jeg vet! (eller, ikke om nordsjøturnus, det har jeg aldri hørt om). Men jo, det lar seg fortsatt ikke gjennomføre sykehusdrift uten unntakene for arbeidsmiljøloven. Legemangelen, særlig i mange av de lengste spesialitetene, er fremdeles stor. De kunne selvsagt utdannet flere, men det opprettes ikke nok utdanningsstillinger og overlegestillinger til at dette skjer. Det betyr jo større budsjetter for lønn osv. og det bevilges ikke.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:40   #5
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Problemet ligger vel i at økonomisk kompensasjon i gammel avtale er så lukrativ at det er råskummelt å si den opp, noe de har full mulighet til og lage mer arbeidstidsvennlige avtaler.

Slik jeg har skjønt det er de både redd for å miste eksisterende avtale og å måtte gå inn i det nye forslaget.

Kanskje har jeg misforstått?

Ikke veldig rart å kjempe for opparbeidede rettigheter, men her kan legeforeningen si opp avtaler om unntak fra arbeidsmiljølov når som helst.

Det er litt det jeg tror også, skjønner du, og for meg blir bildet da litt annerledes. Da må de kanskje velge - Hva er viktigst hvis man ikke kan være Ole Brum.

Jeg var nylig i en setting hvor jeg var sammen med annet helsepersonell som både var gift med leger (ikke i Akademikerne) og samarbeidet med leger på sykehus - og det var ingen av oss som helt skjønte hvorfor de ville beholde ordningen med unntak fra AML de nå har eller hvordan dette gruppeopplegget med vacante vakter og gruppeinterne turnuser fungerte.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:47   #6
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg vet! (eller, ikke om nordsjøturnus, det har jeg aldri hørt om). Men jo, det lar seg fortsatt ikke gjennomføre sykehusdrift uten unntakene for arbeidsmiljøloven. Legemangelen, særlig i mange av de lengste spesialitetene, er fremdeles stor. De kunne selvsagt utdannet flere, men det opprettes ikke nok utdanningsstillinger og overlegestillinger til at dette skjer. Det betyr jo større budsjetter for lønn osv. og det bevilges ikke.

Nordsjøturnus er et begrep for turnuser som innebærer mye jobb en periode og en lengre friperiode etterpå. Det sies at det er betydelig flere leger i foretakene nå (utenlandske leger og leger som utdannes i Øst-Europa), og hvis Akademikerne sier opp unntaksavtalen - så MÅ jo flere ansettes? Hvertfall NÅ etter det fokuset som har vært på dette i 5 uker?

Det er jo helt absurd at Akademikerne skal si ja til å være fleksible og ta ansvar i forhold til AML når de ikke møtes på det DE synes er viktig.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:52   #7
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Er det ikke det klassiske "flinke pike"-syndromet som spiller inn, litt på samme måte som lærerne? Lærerne nekter jo også å være med på normal AML, delvis fordi de mener man må ha mulighet til å jobbe alt for mye i enkelte perioder, og redusere arbeidstrykket i andre perioder, for elevenes skyld. Jeg tror legene føler et alt for stort ansvar for pasientene "sine" og sykehuset "sitt" til å bare slippe ballen og gå hjem etter 7,5 timer på jobb.

Men, ja, det mest logiske virker som å være å true arbeidsgiver med at enten går dere med på våre krav, eller så må vi følge AML.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 22:59   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Det er ikke bare flink pike altså. Leger er ikke så naive.

Sies unntaksbestemmelsene opp og det må forhandles nye (og det må det nok) så er man ikke garantert like god avtale som i dag.

Leger som har snakket ned dagens avtale i denne konflikten har ikke vært lure synes jeg. Det er dagens avtale det streikes for å beholde og da ser det dårlig ut å snakke den ned, når man vet at foreningen kan si dagens avtale opp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:06   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Nordsjøturnus er et begrep for turnuser som innebærer mye jobb en periode og en lengre friperiode etterpå. Det sies at det er betydelig flere leger i foretakene nå (utenlandske leger og leger som utdannes i Øst-Europa), og hvis Akademikerne sier opp unntaksavtalen - så MÅ jo flere ansettes? Hvertfall NÅ etter det fokuset som har vært på dette i 5 uker?

Det er jo helt absurd at Akademikerne skal si ja til å være fleksible og ta ansvar i forhold til AML når de ikke møtes på det DE synes er viktig.

Ja, det er jo det som blir neste punkt i striden, tipper jeg. Altså om legene har anledning til å kollektivt si opp disse unntakene om utvidet arbeidstid. For det er nok ingen av dem som er så interessert i å være fleksible om det nye forslaget blir vedtatt.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:14   #10
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja, det er jo det som blir neste punkt i striden, tipper jeg. Altså om legene har anledning til å kollektivt si opp disse unntakene om utvidet arbeidstid. For det er nok ingen av dem som er så interessert i å være fleksible om det nye forslaget blir vedtatt.

Legeforeningen kan kollektivt si opp avtale om unntaksbestemmelser fra AML.

Det vil kanskje være fornuftig å gjøre om spekter får noe gjennom. Risikoen er likevel at man kanskje ikke har like gode kort ved forhandling av helt ny avtale som da dagens vle forhandlet og kan ende med noe som økonomisk er tilbakeskritt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:16   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Jeg hørte i hvert fall nevnt i forbifarten (God Kilde TM) at det bare i Helse Vest måtte ansettes 100 nye leger hvis avtalen skulle sies opp. Jeg kjenner for mange leger til å tro at de er uerstattelige halvguder, altså, men finnes det 100 kvalifiserte sykehusleger som er arbeidsledige og villig til å flytte til Vestlandet, lizzom?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:21   #12
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Det jeg tror mest sannsynlig praktisk kommer til å skje nå er at ting fortsetter som før og at det følges med på adferd fra arbeidsgiversiden. Det er ikke usannsynlig at det på et tidspunkt fører til oppsigelse av arbeidsavtalen. I såfall er det ikke mulig å få driften til å gå rundt slik det er nå.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:23   #13
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg hørte i hvert fall nevnt i forbifarten (God Kilde TM) at det bare i Helse Vest måtte ansettes 100 nye leger hvis avtalen skulle sies opp. Jeg kjenner for mange leger til å tro at de er uerstattelige halvguder, altså, men finnes det 100 kvalifiserte sykehusleger som er arbeidsledige og villig til å flytte til Vestlandet, lizzom?

Det viser det vel litt av problemstillingen - det er MYE dyr overtidsjobbing som i såfall utføres av andre i ordinær stilling. Det må være mulig å bruke noen av kronene på å lønne flere.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:23   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg hørte i hvert fall nevnt i forbifarten (God Kilde TM) at det bare i Helse Vest måtte ansettes 100 nye leger hvis avtalen skulle sies opp. Jeg kjenner for mange leger til å tro at de er uerstattelige halvguder, altså, men finnes det 100 kvalifiserte sykehusleger som er arbeidsledige og villig til å flytte til Vestlandet, lizzom?

Det et det som er Legeforeningens gode kort ved forhandling av ny avtale hvis de sier opp eksisterende. Spørsmålet er hvor gode kort de har nå vs da dagens avtale ble forhandlet.
Det er kanskje ikke 100 som står klar, men det kan være flere enn sist.

Jeg støtter streiken så det er sagt. Jeg synes det er helt urimelig forslag fra spekter og en fagforening skal selvsagt kjempe for gode arvtaler man har.

Det som skurrer er når medlemmer midt i konflikt klager over det man streiker for å bevare. Det var også noe som virket veldig negativt i lærerkonflikten.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:25   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Selvsagt, jeg er ikke sikker på om det blir spesielt mye dyrere for helseforetakene en gang (men mye vanskeligere med frivillige vakter hvis de ikke får bedre betalt) - men kapasiteten ER jo ikke der? Ikke på flere år, antagelig? Det er jo leger som venter på turnus, så vi kan helt sikkert skru opp litt nedenfra, men spesialistløpet tar som kjent mange år.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:26   #16
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Jeg er rimelig sikker på at det vil gå mer ut over liv og helse hvis vi ikke lenger forholder oss til unntak fra Arbeidsmiljøloven, enn hva denne streiken har gjort.
Årsaken til at vi har vaktordningene og unntakene er nettopp at det har vært et behov for det for å få driften til å gå rundt.

De "lukrative" vaktene (vakansvakt pga fravær av oppsatt lege) er ikke mer lukrative enn at de svært ofte må ringe rundt til 14 aktuelle leger i siste liten og i desperasjon, for å få noen til å orke å ta enda flere vakter enn de allerede har.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:28   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Jeg støtter i seg selv legene, men ikke nødvendigvis streiken, btw. Jeg synes arbeidstidsordningen er helt koko og usedvanlig lite egnet for familier med barn og to arbeidende foreldre. Den er helt klart laget for en tid der ass.leger kunne ofre seg fullt og helt for forsørgerrollen.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:30   #18
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Men hvem eier problemet hvis det blir massiv legemangel? Enten må arbeidsgiver fly inn massevis av østeuropeere til overpris, eller så må de pålegge legene overtidsjobb, med tilsvarende høy overtidsbetaling.

Jada, ikke fullt så enkelt, men flygelederne kom ganske langt lønnsmessig med sin overtidsnekt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:32   #19
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det viser det vel litt av problemstillingen - det er MYE dyr overtidsjobbing som i såfall utføres av andre i ordinær stilling. Det må være mulig å bruke noen av kronene på å lønne flere.

Tja. For noen av spesialitetene tar det godt og vel 10 år å bli ferdig. På f.eks. min manns avdeling jobber man i tre sjikt. Fersk ass.lege., erfaren ass.lege og overlege, dette er vel ganske vanlig organisering på sykehusene. For at man virkelig skal kunne gjøre noe med problemet, må det opprettes stillinger i alle sjiktene. Her er det snakk om en spesialitet som tar mange år og der det å leie inn vikarer ved f.eks. sykdom eller andre fravær omtrent er umulig. Det er med andre ord så tidkrevende og "smalt" at det ikke bare lar seg å lette på problemet med overtid på mange år.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:34   #20
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er rimelig sikker på at det vil gå mer ut over liv og helse hvis vi ikke lenger forholder oss til unntak fra Arbeidsmiljøloven, enn hva denne streiken har gjort.
Årsaken til at vi har vaktordningene og unntakene er nettopp at det har vært et behov for det for å få driften til å gå rundt.

De "lukrative" vaktene (vakansvakt pga fravær av oppsatt lege) er ikke mer lukrative enn at de svært ofte må ringe rundt til 14 aktuelle leger i siste liten og i desperasjon, for å få noen til å orke å ta enda flere vakter enn de allerede har.

Men du mener at dagens ordning er verd å kjempe for?

Alternativene er flere enn å leve med oppsagt avtale og AML. Sies den opp kan man inngå ny avtale kjapt. Spørsmålet er hvem som vinner på ny og hvem som pr i dag har beste forhandlingskort sml med eksisterende avtale.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no