Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-11, 10:54   #681
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan man ut fra dette dra en konklusjon om at vaksine ikke utløser autisme hos noen barn? Kan autisme utløses av flere ting, og vaksine kan være en av dem? Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.

Med den forskningen som er gjort som jeg forstår er rimelig omfattende på stort tallmateriale, så ville man funnet en overrepresentasjon av autisme hos vaksinerte i en eller annen grad om vaksinen kunne gi autisme. Når det ikke er funnet så kan man ikke si noe om ett enkelt barn - men man kan si at sannsynligheten for at vaksinen tilfører autisme er så lav at den bør sees bort fra.

Det er forøvrig slik man utelukker alle andre mulige ting også. Det virker ikke som om folk som tar vitamin C i større grad enn andre unngår/involveres i bilulykker - ergo har ikke vitamin C noen påvirkning på bilulykker. Om så en eller annen da sier at de har kjørt skadefritt i ti år, startet på vitamin C i tilskudd på tirsdag og krasjer bilen på onsdag og hevder det er en sammenheng - så er det ikke mulig å motbevise dette heller utover at det ikke er noen tendens til dette noe annet sted og at tallmaterialet er så stort at man da kan si at dette faktisk ikke henger sammen.

(Det er det krangelen går ut på nå - Pesten mener at slik var det for henne og at det er pga vaksinen - røkla sier at det var en tilfeldighet siden vaksinen isåfall ville gitt utslag i tallmaterialet. Særlig siden påstanden er at dette ikke er så uvanlig. Så kan man krangle seg inn i solnedgangen om statistikk versus enkeltsaker.)

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 10:55   #682
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hææ? Jeg trodde det var Lille meg som var en bekjent eller noe av noen her inne. Jeg har ikke fått det inntrykket av pesten, men jeg kan godt ta feil.
Uansett så vil det ikke endre mitt syn på hverken skremselspropagandaen hun sprer eller forsåvidt henne.

Jeg fikk en prikk av en bruker jeg har kjent herfra i mange år og har den aller dypeste reskpekt for. Siden vi diskuterer statistikk så er ikke dette utelukkende for at også Lille meg har kjentfolk her fra før.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 10:59   #683
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Det er vel enda flere land som gir MMR som 3 vaksiner og ikke 1

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:00   #684
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Hææ? Jeg trodde det var Lille meg som var en bekjent eller noe av noen her inne. Jeg har ikke fått det inntrykket av pesten, men jeg kan godt ta feil.
Uansett så vil det ikke endre mitt syn på hverken skremselspropagandaen hun sprer eller forsåvidt henne.

Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet.

SF: Jeg har vaksinert mine barn og kommer til å fortsette med det, nettopp av de grunner du skisserer. Jeg tenker likevel at Pesten sin historie ikke trenger å være usann, kanskje hennes barn faktisk reagerte slik på vaksinen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:08   #685
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Siden vi diskuterer statistikk så er ikke dette utelukkende for at også Lille meg har kjentfolk her fra før.

Jeg kan i alle fall helt klart avvise at jeg kjenner til at jeg kjenner Pesten fra før av. Men du har helt rett, smilefjes. Statistisk sett kjenner jeg sikkert til flere av debattantene her. Problemet er jo at jeg ikke kjenner brukernavnene.

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:10   #686
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

Jeg prøvde å få frem at jeg var usikker altså, jeg mener bare å ha hørt/lest om det rundt den tiden Lille skulle få MMR, men jeg var så langt inne i ammetåken da at jeg klarer jo ikke å huske det nå.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet.
?

Ikke i min bok i alle fall, hva andre gjør skal ikke jeg svare for.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:13   #687
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får virkelig ikke håpe det er bekjentskap til respekterte borgere av FP som avgjør hvordan man blir behandlet.

SF: Jeg har vaksinert mine barn og kommer til å fortsette med det, nettopp av de grunner du skisserer. Jeg tenker likevel at Pesten sin historie ikke trenger å være usann, kanskje hennes barn faktisk reagerte slik på vaksinen?

I hovedsak ikke. Men en anbefaling fra noen jeg kjenner om å lese om igjen og se at det feks ikke var det jeg oppfattet som ble ment, blir gjerne fulgt. Det kan godt hende jeg lander på å bruke originaloppfatningen likevel.

Pestens historie er helt sikkert sann. Men Pestens konklusjon i historien er høyst ukvalifisert. Hun er ikke mer skikket til å konkludere at vaksinen ga barnet en autisme som ellers ikke ville kommet enn en som starter vitamin C er til å konkludere at denne påvirket bilulykker.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:14   #688
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Det C vitamin eksempelet var faktisk veldig bra SF!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:15   #689
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan man ut fra dette dra en konklusjon om at vaksine ikke utløser autisme hos noen barn? Kan autisme utløses av flere ting, og vaksine kan være en av dem? Jeg bare spør, fordi jeg ikke kan se at "det er ikke overrepresentasjon av autisme blant de vaksinerte" kan brukes til å motbevise Pestens påstand.

Men det er jo det som det handler om, man vet ikke om akkurat ett barn fikk autisme av MMR-vaksinen eller tomatsuppe eller demoner eller hva.

Men det man bør kunne gjøre om man er rimelig oppegående er å finne ut om dette gjelder på gruppenivå. Jeg har all verdens pragmatisme til overs for Pesten. Og synes det er enorm forskjell på noen som tror at barnet deres fikk MMR av vaksinen og ikke vaksinere søsknene, til noen som går til misjonering for at andre ikke skal ha vaksine.

Jeg synes man skal ha rett på å bli behandlet pent ut fra den triste historien hennes, men hun har ikke dermed carte blanche til å spre propaganda som er feil og skadelig. Som Katta (vidunderlige dame) sa, man kan ikke godta at barn skal få meslingeencephalitt fordi utsagn som Pesten kommer med skal få stå uimotsagt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:17   #690
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er vanskelig å være bombastisk i forhold til vaksiner. Jeg har landet på konklusjonen at fordelene er langt større enn ulempene. Likevel så er det ikke lett å orientere seg i vaksinespørsmål. Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer.

Ja, det har jeg også lurt på. Jeg prøvde å finne noe info om det på nett, og det jeg fant antydet at vaksinen ikke er så effektiv, og er mer kortvarig. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, om om det var til å stole på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:20   #691
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Er det? Fra Wikipedias engelske side om meslinger: "In developed countries, most children are immunized against measles by the age of 18 months, generally as part of a three-part MMR vaccine (measles, mumps, and rubella)." Fra siden om røde hunder: "The vaccine is now usually given as part of the MMR vaccine."

Og fra siden om kusma: "The vaccine may be given separately or as part of the MMR immunization vaccine which also protects against measles and rubella. In the US, MMR is now being supplanted by MMRV, which adds protection against chickenpox." Her står det altså at man legger til vaksine mot vannkopper. Ville man gjort det om man mente det var for tøft for kroppen å få flere vaksiner samtidig?

Nå er ikke jeg noen immunolog, men sånn som jeg tenker så er det aldeles brillefint å smelle til med flere vaksiner. For man trigger jo en immunrespons og det kommer masse B-celler som sjekkes ut om de passer for viruset. Den B-cellen som passer til akkurat det viruset som har gitt infeksjonen, det blir tatt vare på, sånn at neste gang viruset kommer, så slår man ned det raskt.

En multippel vaksine vil jo si at man får en reaksjon, men tar vare på flere B-celler, da det er flere virus som blir presentert. Og om man er engstelig for tilsetningsstoffene så er det jo også lurt å få et shot.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:23   #692
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er vanskelig å være bombastisk i forhold til vaksiner. Jeg har landet på konklusjonen at fordelene er langt større enn ulempene. Likevel så er det ikke lett å orientere seg i vaksinespørsmål. Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer. Barn dør av vannkopper. Barn blir hjerneskadet av hjernebetennelse etter vannkopper.
Jeg vet ikke om jeg stoler helt på norske helsemyndigheters vurdering ang. vannkopper.

Jeg har lurt på det samme. Og mer i det siste siden ingen av jentene har hatt sykdommen, og de faktisk begynner å bli ganske store. :nervøs:

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:24   #693
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er litt lumpent å komme med tomatsuppe og omgangssyke nå.

Pesten sitter med virkelig vonde erfaringer. Jeg er også sterkt tvilende til konklusjonen om at vaksinen har utløst autisme, men at man kan tro dette og er vettskremt fra vaksine når man opplever dette på eget barn er noe jeg ikke vil fjase vekk.

----

Men altså. Jeg synes det er OK å fjase vekk konspirasjonsteoretikere, men Pesten er ingen konspirasjonsteoretiker. Hun er ei mor som har en vond opplevelse og det kan godt møtes på en finere måte enn vi møter konspirasjonsteorier og menn som utgir seg for å være bekymrede mødre.

Signerer dette.
Men jeg tror at MMR kan utløse både autisme og autoimmune sykdommer i enkelte tilfeller - sjelden, men mulig. Det samme tror jeg kraftige infeksjoner, f.eks kyssesyken, kan utløse. Jeg er ikke skråsikker på noe som helst, men jeg skjønner godt at Pesten skeptisk til MMR etter dette.

Jeg er sjeleglad for at vi har vaksiner, men det må være greit å få flere syn på vaksineprogrammet! Kritisk bør man kunne få lov til å være, enten det er i forhold til det ene eller det andre synspunktet.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:28   #694
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer. Barn dør av vannkopper. Barn blir hjerneskadet av hjernebetennelse etter vannkopper.
Jeg vet ikke om jeg stoler helt på norske helsemyndigheters vurdering ang. vannkopper.

Dette blir jo litt annen vurdering, for helsemyndighetene ser på om det lønner seg for befolkningen under ett å massevaksinere, man står jo selvfølgelig fritt til å vaksinere selv utenom.

Akkurat det om det lønner seg å ha varicella inn i vaksinasjonsprogrammet er ikke helt lett altså, det kommer også an på immuniseringsgraden i befolkningen. I Italia har de lavere immuniseringsgrad så de vurderer å innføre nå. Om det er lav immuniseringsgrad i den voksne befolkningen så lønner det seg mer å vaksinere enn i en befolkning hvor det er høy immuniseringsgrad. En ulempe med å vaksinere er at selv om det totale antallet dødsfall eller alvorlige komplikasjoner går ned i en lavimmunisert befolkning, så kommer ved vaksinasjon, medianalder ved smitte til å gå opp så det blir flere i høyrisikoalder som får det.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:29   #695
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Jeg kommer forresten til å vaksinere mine barn mot vannkopper om de ikke har fått det i 7-8 års alder.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:31   #696
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Etter å ha sett Fnattebarnets sykdom kommer jeg helt klart til å vaksinere babyen min om ikke vannkoppene er overstått tidlig.

Og siden Esme setter streken på 7-8 år så ender jeg sikkert der jeg og. :lillesøsterkompleks:

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:32   #697
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har også lest det. Likevel må det være gode grunner for at man i USA, Australia og Canada (så vidt jeg har skjønt) anbefaler vaksinering.

Det er jo ikke alltid slik at vaksiner blir anbefalt fordi sykdommen er så grusom, men ofte av samfunnsøkonomiske grunner også. De landene du nevner har vel ikke akkurat verdens beste ordninger for å være hjemme med sykt barn, det kan jo fort løpe på 10 dager ved vannkopper. I tillegg er USA generelt triggerhappy på alt som kan forhindre kommende søksmål, noe jeg lett kan se for meg at skjer hvis et barn som ikke tåler vaksine eller sykdommen blir smittet av et annet uvaksinert barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:32   #698
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kommer forresten til å vaksinere mine barn mot vannkopper om de ikke har fått det i 7-8 års alder.

Ja? Håkkei. Dette må jeg undersøke nærmere.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:38   #699
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis det er samfunnsøkonomi som ligger bak og ikke det rent medisinske er det veldig fint om det kan opplyses.

Hva mener du nå? At USA skal opplyse om at de vaksinerer av samfunnsøkonomiske årsaker? For det første så vet jeg ikke om det er grunnlaget, det er bare en teori. For det andre er det godt mulig at de gjør det. Så vidt jeg har forstått er samfunnsøkonomi veldig ofte en (av flere) faktor når det kommer til vaksiner, også i Norge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:39   #700
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og jeg vil tro de ALLER fleste gjør det, sant?

Nei, det tror jeg ikke det spøtt på. Jeg tror mange hører for lett på det andre sier, og så bruker de det + feil- eller tilbakevist informasjon for å underbygge sin egen magefølelse.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no