Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-14, 10:16   #1
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Etter en meget god fiskesuppe opplevelse på restaurant i går, har jeg bestemt meg for at forrett på julaften skal være fiskesuppe (vi har kalkun som hovedrett). Så nå trenger jeg den perfekte oppskrift

Den skal være kremet og smakfull og helst ikke for vanskelig å lage :kravstor:

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:19   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Så bra! Jeg trenger også den oppskriften!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:24   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Jeg lager kremet (hvit) fiskesuppe omtrent slik:

Gode grønnsaker skjæres i passelige strimler eller noe som ligner (er det "julienne" det heter på fint?). Jeg pleier vel ha gulrot, persillerot, sellerirot, løk, paprika, purre, hvitløk, kålrot, alt ettersom hva jeg finner i kjøleskapet.

Surr grønnsakene på svak varme i litt hvitvinseddik og krydre med salt og pepper. Til grønnsakene er så vidt møre. Rør inn et par ss mel, og hell over god fiskekraft (evt. buljong sånn til hverdags) og fløte. Kok opp og la den koke til en liten stund. Skjær fisken i terninger og ha i en liten stund før servering. Suppen trenger ikke koke etter fisken er i, bare så vidt syde litt.

For en mer spenstig, men kanskje ikke så julete variant, så kan man også røre inn karripasta og ha chili og ingefær sammen med grønnsakene. Det er en hverdagsfavoritt her.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:26   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Jeg lager også en tilsvarende det Niobe. Synes allikevel ikke den blir så god som den jeg får ute

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:38   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Denne så igrunnen ganske god ut. Noen som har prøvd?
http://camillaskakedesign.blogspot.n...iskesuppe.html

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:41   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg lager også en tilsvarende det Niobe. Synes allikevel ikke den blir så god som den jeg får ute

Ha chili og ingefær i, og bare litt karripasta. Da blir den mer smakfull, og hvis du ikke overdriver med karripastaen så er den likevel brukende som forrett på julaften.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 10:58   #7
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Denne er vi veldig glad i, inkludert ungane. Til ca 3-4 personar (hovedrett):

2 stk Gulrot
1 Purre
2 Selleristang
2 Persillerot
1 fedd Kvitløk
1 ss Smør
200 gr Philadelphiaost
2 ss Creme Fraiche
1,5 liter Vatn
2 terningar Fiskebuljong
2 ss Maizena
2 ss saft Sitron
Fisk, det du likar
Reker, om du vil

Kutt alle grønsaker nokså smått. Fres dei i smør. Ha i osten og rør det inn i grønsakene. Pisk maizena inn i creme fraiche og ha det i gryta. La det frese litt, og ha så i vatn og buljong. Kok opp. Kutt opp fisk i små bitar og legg i gryta. La det stå på låg varme eitpar minutt til fisken er kokt (det går fort!) Smak til med sitron - denne er viktig! Ha i reker til slutt - desse må ikkje koke.

Om dette skal vere forrett treng du ikkje lage særlig stor porsjon. Som forrett hadde eg laga halv mengde til fire personar. Det burde rekke til ei lita skål, og ein unngår å bli mett.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 11:20   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Mine beste fiskesupper har jeg laget med kraft fra rekeskall. Det er supergodt! Ellers bruker jeg stort sett de samme ingrediensene som Niobe, men ikke så mange forskjellige grønnsaker (ikke kålrot) og definitivt MED finstrimlet fennikel.

Her er en kraftvariant fra Aperitif

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 11:57   #9
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Såfremt jeg ikke får jagd mannen ut av huset, tror jeg det utgår å lage kraft på skall. Det er kjempegodt, men stinker visstnok for mye Kan man få kjøpt slik god kraft ferdig noe sted?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 13:46   #10
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Lage kraft nå og fryse?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 14:15   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.349
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Kraft på rekeskall, ja. Eller kraft kokt på ørret- eller lakseavskjær, det blir også supergodt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 14:39   #12
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Hvis suppen er forrett ville jeg holdt det veldig enkelt. Ikke for mye grønnsaker og garnityr oppi, men heller la den gode smaken i suppekraften dominere. Man skal ikke bli mett av suppen alene.

For å få den der "Wow, dette er den beste fiskesuppa jeg har smakt"-følelsen kommer ikke jeg utenom rekeskall, i hvert fall. Men det lukter noe inni hampen! Kanskje du kan koke det utendørs?

Min suksessoppskrift på rekekraft er:
Tørk rekeskallene i stekeovnen (ev. på grillen ute)
Legg rekeskall i en stor gryte, sammen med noen pepperkorn, løk og hvitløksfedd. Ha over kaldt vann til det dekker. Kok i 1/2 time, sil av væsken og la det redusere til cirka halvparten.

Dette kan fryses. Når det skal brukes tar du rett og slett og koker opp kraften sammen med like deler matfløte. Smak til med sitron, salt og pepper.

I suppeskålene anretter du 4-5 løvtynne fiskebiter, 4-5 pillede reker, veldig tynne og små strimler med gulrot og fennikel. Ha kokvarm kraft over, strø et dryss med finhakket purre eller vårløk på og server.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 15:34   #13
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Kanskje jeg rett og slett får lage kraften en dag mannen ikke er hjemme....

Takker for tipsene Jeg har lagd hummersuppe en gang der jeg lagde kraft på skallet. Den smakte fantastisk, men det stinket litt vel mye...

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 16:20   #14
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Den beste suppa jeg har smakt vist vi ser bort fra bestemor sin er en vi lagde på fiskesprell kurs for noen år siden. Den var laget på kraft fra blåskjell.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 20:15   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

LøveMannen skal visst fikse kokemuligheter ute, så da blir det koking på skall Eventuelt hummersuppe.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-14, 12:37   #16
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger oppskrift på verdens beste kremete fiskesuppe

Sist gang jeg kokte kraft på rekeskall, hadde jeg dørene oppe i begge ender av huset. Jeg tror alle kattene i nabolaget sto på terrassen på et punkt.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no