Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Fra tredemølle til løping utendørs?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-15, 20:28   #1
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg prøver å lære meg å løpe! Enn så lenge har jeg kun løpt inne på tredemølle. Jeg løper heller ikke langt, men prøver heller å løpe gradvis raskere. Løpe langt tror jeg er utopisk å få til, all den tid jeg syns det er temmelig kjedelig å løpe sakte.

MEN, nå har jeg visst klart å melde meg på et løp. Utendørs! Er det noen som kan dele erfaringer med å løpe ute kontra på tredemølle? Er det tyngre? Morsommere? Vanskeligere å holde tempo?

Hvis jeg klarer 5 km på mølle, klarer jeg da 5 km i et løp, eller blir det noe helt annet med asfalt og masse folk?

Erfaringer?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 20:30   #2
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg vil anta utfordringen blir å beregne hvilken hastighet du skal legge deg på. Ikke hive seg med de raskeste.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 20:33   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Og at det er ujevnt ute. PT anbefaler minst incline 2 for en naturtro løping og fordi det skal være mer skånsomt. Start i det små, ikke så ambisiøst, og asfalt er hard start.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 20:44   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg syns det er lettere å løpe ute, og løper fortere ute enn på mølle, så jeg tror det skal gå helt fint! Det er noe med at det er litt nedoverbakker også, og det er på en måte lettere å få et skikkelig fraspark ute på litt ujevnt underlag enn på mølla.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 21:37   #5
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg løper også både fortere og koser meg mer ute. På mølle har jeg enda ikke fått til å løpe mer enn 6-7 km, men det er fordi jeg kjeder meg. Det er kjedelig å løpe på mølle, og jeg ender alltid opp med å kjøre en type intervall enn å sjekke om jeg klarer å løpe langt. Det er mye enklere å løpe ute, da kommer man et sted og scenario endrer seg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-15, 22:59   #6
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg beundrer de som klarer å løpe kilometervis på mølle. Jeg synes det er så ulidelig kjedelig!

Det som er viktig, er at du er nødt for å prøve å holde ditt eget tempo. Og det er lurt å teste endel ute nå fremover mot løpet. Gå litt som oppvarming, jogg litt og gå litt til slutt. Løp med gps klokke eller en eller annen treningsapp, så får du en viss idè om hvor langt og fort du har løpt.

Jeg har trua! Tenk på allt ekstra du får av å løpe ute. Frisk luft og fine omgivelser.
Ikke start for hardt! Og helst litt variert underlag. Det bør helst ikke være alt for mye asfalt til å begynne med. Og kanskje ikke mer enn tre økter i uken. I hvertfall ikke til å begynne med. Du vil IKKE ha beinhinnebetennelse eller runners knee.

Det er deilig å løpe ute når man kommer i siget!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 01:20   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg tør ikke løpe fort på mølle i redsel for å dette av. Jeg innbiller meg at man løper fortere og mer kontrollert ute enn på mølle. Jeg tør å ha den på maks 6,5. Og det er kjedelig å stå der i flere timer for å få mengdetreningen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 08:28   #8
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg synes det er mye lettere å løpe ute, jeg løper fortere der enn på mølle og synes det er hakket mindre drepende kjedelig enn å løpe inne. Jeg løper med GPS og pulsklokke for å ha litt kontroll på om jeg presser meg for mye eller for lite.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 08:59   #9
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Løpe inne er så kjedelig, men en nødvendighet om vinteren. Løper ute fra tidlig vår, med pulsklokke og gps.
Finn deg en rute som det går an å variere er mitt tips. Jeg foretrekker å løpe delvis i skauen, også blir det nødvendigvis noe asfalt.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 09:43   #10
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg synes også det er lettere å løpe utendørs, også med tanke på fart. Det som er greit å løpe på mølle er intervall, da har man full kontroll på fart/avstand/stigning.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 10:39   #11
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Intervall er praktisk på mølle fordi man har full kontroll på fart, stigning og distanse på en enkel måte. Ellers foretrekker jeg uteløping fordi det er morsommere, mer variert, gir mer opplevelse og dessuten frisk luft. Jeg løper alltid med stigning på minst 1,5 på mølle og synes det er minst like lett å løpe ute.

Klarer du 5 km på mølle klarer du minst det samme ute, trolig lenger. I konkurranse klarer man dessuten mer enn ellers, jeg gjør i alle fall det:-)

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 10:41   #12
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.444
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Tusen takk for tips! Klarer dere å holde jevnt, høy fart ute, altså? Ved å bruke pulsklokke da?

Og incline på tredemøllen.. Er det noe man burde bruke, kanskje? Jeg har prøvd en gang, og holdt på å dø i forsøket :P

Har, det er nesten så jeg gleder meg til det blir bart, så jeg kan teste løping ute!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 10:47   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg løper ute med endomondo, og da får jeg beskjed per kilometer hvor fort jeg har løpt til sammen, og siste kilometer. Det er selvsagt vanskelig å holde nøyaktig jevn fart på hver eneste meter på grunn av oppover og nedoverbakker, men jeg ser ikke poenget med det heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:23   #14
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Jeg slutter meg til alle de som sier at det er lettere å løpe ute. Ute løper jeg på ca 10 km i timen. Det gjør jeg ikke på tredemølle. Men jeg løper på tredemølle om vinteren fordi det er behageligere.

Sikkert en god ide å løpe med litt incline. Jeg pleier å løpe med 2%, både for å ha litt motstand, og fordi jeg en gang ble fortalt at det var mindre belastende for knærne på den måten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-15, 11:53   #15
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fra tredemølle til løping utendørs?

Man anbefaler å løpe med incline på mølle for å skåne beina. Har du incline på minst 1 tilsvarer det omtrent uteløping.

Jeg må vel være dronningen av jevn løping, det er utrolig hvor lite forskjell det er på km tidene mine når jeg løper. Jeg bruker pulsklokke og Endomondo, sistnevnte forteller kmtida di hele økta.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no