Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Innekatt og kattedo

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-21, 12:04   #1
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Innekatt og kattedo

Vi skal få katt! Vi har hatt katt i mange år, men den ble påkjørt for fire år siden. Siden det har vi flyttet fra rekkehus til leilighet, og jeg har tenkt at katt og leilighet er en dårlig kombinasjon. Katten vi hadde vantrivdes forferdelig når den måtte være bare inne, og kjæresten min, som tidvis er fosterhjem for FOD-gården, ser at vanlige huskatter som er vant til å kunne gå ut, ikke er lykkelige som innekatter.

Men nå har jeg lest meg opp, og bragt i erfaring at det finnes katteraser som trives innendørs. Vi henter en Scottish Fold den 15.03. Så nå forbereder vi oss på å få katt i hus, blant annet skal jeg kjøpe en kattedo. Vi hadde tidligere en uten lokk. Dette var helt uproblematisk, da katten nesten bare gjorde fra seg ute, så den var lite i bruk. Men dette vil jo nå være eneste toalett til katten, så da er det kanskje best å ha en sånn lukket boks?

Noen som har noen tips (gjerne ikke alt for stygg, siden den skal stå midt i gangen).

Er det ellers noen her som har innekatt, og har erfaringer de vil dele?

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:07   #2
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Jeg har utekatt som går på do inne og jeg ville kjøpt en sånn do som har åpning opp, som en bøtte, slik at katten ikke får med for mye sand ut.

Ellers har jeg en do med lokk og "flap", men opplever da at det blir med mye sand ut av kassa.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:16   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Jeg måtte ta av lokket på vår, da katten var for tjukk for åpningen.

Klumpesand er gull, vi bruker Everclean. Våre bruker kassen endel om vinteren, vi renser omtrent en gang om dagen, bare plukker ut klumpene. Da lukter det ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:20   #4
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Vi skaffet oss FOD-katt i desember (vi er også tidligere fosterhjem), og tok i bruk en Modkat-kattedo som vi arvet fra moren min, og som jeg ble fort glad i. Den var rimelig gammel, så da den gikk i stykker etter kort tid, fant vi ny do av samme type ganske rimelig på Finn.

Det er en do med åpning på toppen, der katten hopper ned og gjør sitt. Det betyr at sanden blir igjen i doen, og område rundt holdes rent. Sand som kom ut av doen var et irritasjonsmoment da vi tidligere hadde vanlig do med sideåpning.

Selskapet har en humoristisk tilnærming til ting. "Where modern cats do their business."

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:35   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg måtte ta av lokket på vår, da katten var for tjukk for åpningen.

Klumpesand er gull, vi bruker Everclean. Våre bruker kassen endel om vinteren, vi renser omtrent en gang om dagen, bare plukker ut klumpene. Da lukter det ikke.

Vi passet en katt en gang som hadde med seg kattesand som var utrolig god, og hvor doen ikke luktet i det hele tatt! Kanskje det var Everclean? Skal sjekke ut, takk for tips!

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:42   #6
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Opprinnelig lagt inn av C3PO, her.

Vi skaffet oss FOD-katt i desember (vi er også tidligere fosterhjem), og tok i bruk en Modkat-kattedo som vi arvet fra moren min, og som jeg ble fort glad i. Den var rimelig gammel, så da den gikk i stykker etter kort tid, fant vi ny do av samme type ganske rimelig på Finn.

Det er en do med åpning på toppen, der katten hopper ned og gjør sitt. Det betyr at sanden blir igjen i doen, og område rundt holdes rent. Sand som kom ut av doen var et irritasjonsmoment da vi tidligere hadde vanlig do med sideåpning.

Selskapet har en humoristisk tilnærming til ting. "Where modern cats do their business."

Den så veldig god ut (og ikke for stygg). Ligger ingen på Finn nå, men her har jeg litt betalingsvilje, faktisk. Virker jo genialt med toppåpning, slik at de ikke drar ut masse sand som man tråkker utover.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 12:50   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Vi har to katter som var inne nesten et helt år før de var ute, og de er lite ute nå også på vinteren. De går ut for å lufte seg, også kommer de inn for å gå på do. Det er for kaldt å tisse ute. Vi har en sånn kasse fra biltema. og er veldig fornøyd med den. Everclean har en egen sand som heter less og er orange, den sanden drar ikke kattene utover når de går ut. Men vi bruker mye de andre Everclean også, og jeg støvsuger bare foran kassene en gang i uka eller noe. Så ikke mye de drar ut. Jeg renser kassa bare hver 3-4 dag også, og våre katter går kun på do inne nå på vinteren, men vi har to kasser da i to forskjellige etasjer. Jeg har tatt av vippeluka foran på kattedoen, og det har aldri luktet noe som helst annet enn om den blir full eller noe glemmer å tømme doen på ei uke.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 18:44   #8
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Du vil helt klart ha do med lokk og filter så det ikke lukter så mye. Vi bruker også Everclean klumpesand (med lavenderlukt) og den er super. Har prøvd ymse annet innimellom men det er den beste jeg har funnet.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 20:00   #9
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Vi har et slikt skap fra Trixie, er veldig fornøyd med det. Og bruker krystallsanden fra Europris, har testet litt ulike typer, men denne tar lukta best, synes jeg. Men det er jo smak og behag.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_20210217_195558.jpg (58,6 KB, 14 visninger)
Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 20:20   #10
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.229
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Jeg har innekatt som kom for seks dager siden. Kattedoen står på badet, og er en sak med avtagbar kant, og jeg har plastpose under katteperlene.

Katteperler varer 25 - 30 dager med én katt, og jeg har en spade jeg bruker til å kaste bæsj i toalettet med. Det er ingen lukt.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-21, 22:31   #11
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Det er ikke alltid kattene liker de som er innebygde. Jeg har god erfaring med sånn krystallsand og å fjerne avføring raskt. Da blir det lite lukt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 06:47   #12
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.331
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Du vil helt klart ha do med lokk og filter så det ikke lukter så mye. Vi bruker også Everclean klumpesand (med lavenderlukt) og den er super. Har prøvd ymse annet innimellom men det er den beste jeg har funnet.

Jeg kan skrive under på alt dette. Vi har utekatt, men han var jo innekatt de første månedene, og vi prøvde "alt" som var av kattesand før vi endte opp med denne fra Everclean. Litt gammel dame-lukt får man tåle så lenge sanden ellers er så bra.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 08:31   #13
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Jeg kan skrive under på alt dette. Vi har utekatt, men han var jo innekatt de første månedene, og vi prøvde "alt" som var av kattesand før vi endte opp med denne fra Everclean. Litt gammel dame-lukt får man tåle så lenge sanden ellers er så bra.

Everclean kommer i mange lukter og også noen som ikke lukter, så om en ikke liker gammel dame lukt er det mange muligheter. Liker best den som er for litt langhårede katter, eller less pows eller noe som den heter, for da drar de mindre sand ut av kassa med seg. Er litt større sandkorn tror jeg.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 08:37   #14
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Jeg syns den i lavendel lukter for mye lavendel. Vi bruker den oransje.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 08:45   #15
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Vi bruker Everclean uten lukt. Jeg har ikke fått helt satt meg inn i de forskjellige variantene.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-21, 10:22   #16
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.458
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Innekatt og kattedo

Synes ikke det lukter noe av noen av Everclean'ene. Jeg har sist forsøkt den for flere katter, fordi jeg hadde to katter på et tidspunkt. Den skal vel skjule lukt veldig, fordi de ikke skal lukte hverandres lukter eller noe sånt. Synes ikke det lukter noe av den.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no