Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hen og de/dem?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-22, 14:15   #101
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Etter å ha snakket med en del ungdommer (og voksne for den del) som har beskrevet hvordan det å bli feilkjønnet oppleves og ikke minst når familie/det offentlige nekter å bruke foretrukket personlig pronomen og navn, har jeg bestemt at jeg skal ALDRI noen gang ta lett på det. Den smerten som lå bak de beskrivelsen har brent seg fast.

Når det er sagt så har hen blitt helt naturlig å bruke, mens jeg strever mer med de/dem. Det er nå mitt strev og med øvelse skal jeg vel venne meg til den formen også. Det at det er litt rart for meg er så lite sett opp mot betydningen det har for for de menneskene jeg møter.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-22, 14:43   #102
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Etter å ha snakket med en del ungdommer (og voksne for den del) som har beskrevet hvordan det å bli feilkjønnet oppleves og ikke minst når familie/det offentlige nekter å bruke foretrukket personlig pronomen og navn, har jeg bestemt at jeg skal ALDRI noen gang ta lett på det. Den smerten som lå bak de beskrivelsen har brent seg fast.

Når det er sagt så har hen blitt helt naturlig å bruke, mens jeg strever mer med de/dem. Det er nå mitt strev og med øvelse skal jeg vel venne meg til den formen også. Det at det er litt rart for meg er så lite sett opp mot betydningen det har for for de menneskene jeg møter.

Helt, helt enig! Hjemme hos oss har vi stadig vekk besøk av ikke-binære unger og unger som definerer seg av motsatt kjønn som det biologiske, og det er så viktig at vi som vertskap aksepterer ungdommen uansett. Når vi snakker med dem så er det langt i fra garantert at foreldrene aksepterer det, insisterer på å kalle dem ved fødenavn og titulere dem med pronomen som tilhører biologisk kjønn. Det er så innmari sårt og se, man trenger ikke kjenne dem godt for å se at dette går veldig inn på dem. Flere har mer eller mindre kuttet ut en forelder, og søker i stedet mot venner i det skeive miljøet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-22, 15:09   #103
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Nja, det er særlige juridiske diskrimineringsvern basert på kjønn. Da er det for eksempel i ansettelsesprosesser eller lønnsstatistikk, og det er nyttig med akkumulerte data om kjønnsforskjeller i "frie valg" som frivillig deltid eller røyking for å utforme politikk som treffer.

Nå har også transpersoner eget diskrimineringsvern, så det er kanskje ikke så hjelpsomt å telle bare binært?

Noe av det TERF-ene er så sinte for, utover frykten for et rush av transkvinner med skjegg og penis i kvinnegarderobene, er at de mener at transkvinner er menn som tilraner seg rettigheter som kvinner skulle hatt, f.eks. i kjønnsbalansen i styrer. (Ja, litt ubalansert framstilling fra meg her ...)

Jeg er helt enig i dette altså. Men det ironiske er jo at vi hadde hatt kultur for at kjønn var irrelevant ville alle disse punktene vært borte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-22, 18:51   #104
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Et mer relevant eksempel er kanskje som dette:
- Hei, jeg heter Tina.
- Å, på listen står det Christina?
- Ja, haha, det står i folkeregisteret ja, men jeg bruker bare Tina
- Ja, men er du døpt Christina, så sier jeg Christina, altså! Det er et prinsipp for meg!

Det ville vært veldig uhøflig, ja. (Men jeg tviler ikke et øyeblikk på at det skjer, rundtomkring)

Ja, det var kanskje et bedre eksempel. Eller Floksas, der noen insisterer på å bruke et navn man ikke aktivt bruker selv. Jeg har jo også et fornavn som ikke er i bruk, og jeg stusser alltid litt når folk insisterer på å bruke begge fornavnene mine, eller uttale fornavnet jeg bruker feil, selv etter jeg har korrigert uttalen. Samtidig så tenker jeg på det som mer irriterende eller rart, enn direkte uhøflig.

Det å bruke galt kjønnspronomen eller et navn som ikke stemmer med personens kjønnsidentitet eller valgte navn med vilje, er derimot både slemt og uhøflig.

Jeg har transpersoner i omgangskrets og familie, og har virkelig hatt null problemer med å bruke riktig navn og pronomen på dem fra første øyeblikk. Jeg kjenner ingen som bruker hen eller de/dem som pronomen, men kommer selvfølgelig til å bruke ønsket pronomen den dagen jeg møter noen som ønsker å bruke de/dem, og ikke hun/han/hen.

Samtidig, som en liten digresjon, så kan jeg skjønne at det er en litt mer krevende omstilling for de som står personen aller nærmest, både parnter og foreldre/barn. Jeg tror jeg skulle håndtert det fint med et av barna mine, men jeg innbiller meg at det hadde vært mer krevende hvis det hadde vært partner som kom ut med et annet kjønnsuttrykk, og det tror jeg gjelder for mange, uavhengig av legning. Jeg har blant annet merket meg at skuespilleren Elliot Page ble skilt fra kona si, omtrent samtidig som han kom ut som transmann. Og jeg var ikke egentlig overrasket, gitt den erfaringen jeg har med andre som har opplevd at partner har kommet ut med motsatt kjønn av det de ga uttrykk for å ha da de møtte partneren sin.


Sist redigert av Gaia : 19-01-22 kl 19:16. Årsak: transmann, ikke ransmann..
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-22, 18:55   #105
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg kjenner en ung voksen som vil betegnes som de/dem og jeg tar meg i å bruke navnet oftere enn med andre, men det er også litt fordi de har et innmari kult navn.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-22, 20:40   #106
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Samtidig, som en liten digresjon, så kan jeg skjønne at det er en litt mer krevende omstilling for de som står personen aller nærmest, både parnter og foreldre/barn.

Jeg syns det er lett som plett å forholde meg til ikke-binær. Det er like lett som andre ting ungdom gjør som er fremmed for meg, men "dei får no berre ta seg ut", som de sa, de gamle.

Men jeg innrømmer at jeg syns det har vært emosjonelt krevende å forholde meg til at en unge jeg har kjent siden jeg stelte et lite pikebarn på stellebordet, skulle være "han" og et annet navn. Særlig siden uttrykket utad ikke endret seg. Et ganske androgynt uttrykk både før og etterpå. Selvsagt tar man seg sammen og sier HAN og øver på HAN og gjør så godt man kan, men for meg tok det tid å få hodet rundt at det var samme ungen. At det ikke var et pikebarn som var blitt borte, liksom. Samme interesser som før, samme nerdete interessen for det samme som meg, like hjelpsom og fin. Jeg hadde strevd enda mer om det var en av mine egne. Sikkert kommet ut på andre siden og så hadde det gått seg til, men lett hadde det ikke vært.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 12:04   #107
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg vet at det ikke har vært bare enkelt for foreldrene til svigersønnen å akseptere hans endring, og jeg vet at både han og datteren min har er litt anstrengt forhold til dem av den grunn. Vesentlig lettere for oss andre som aldri kjente ham før, men ble kjent med ham som den han ville være (selv om der var før formelt navneskifte og kjønnskorrigerende behandling.

Jeg kan jo forstå at det kan være vanskelig for noen å forholde seg til, selv om man er fordomsfri og ikke har problemer med kjønnskorrigering sånn i utganspunktet.

Men jeg er veldig glad for å se hvordan ungene mine (og resten av familien) tar dette på strak arm og er fullstendig fordomsfrie og åpne.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 12:15   #108
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Jeg må jo si at i hvert fall denne FP-boblen har kommet ganske langt, når hovedinnvendingen er av gramatikalsk art.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 22:07   #109
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg må jo si at i hvert fall denne FP-boblen har kommet ganske langt, når hovedinnvendingen er av gramatikalsk art.

Du sier noe!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-22, 22:15   #110
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hen og de/dem?

På abstrakt nivå er det rent gramatisk.
På "jeg kjenner" nivå så er min kusines sønn som nå er datter også helt kurant for meg, og det er fra han til henne, så grammatisk enkelt.
Men det er nesten abstrakt da det er snakk om et menneske jeg bare har truffet sånn rundt 5 ganger i mitt liv, og hører omtalt sånn noen ganger i året.

På personlig plan, om det var mine egne unger, ville det vært en større prosess å venne seg til, og om det skulle vært min mann, så vet jeg sannelig ikke. Han er mannen min, det ville vært langt mer enn gramatikk der.

Men mine forbehold mot å kallen noen de/dem når det er entall, er nok gramatisk ja. hen takler jeg glatt.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:00   #111
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er oversatt fra engelsk, ja.

Jeg er superliberal og ekstremforståelsesfull på ting som dette, men også for meg skurrer dette litt. Jeg trodde poenget var å bli omtalt med et kjønnspronomen som tydeliggjør at man er ikke-binær, og det har jeg 100% respekt for, men jeg skjønner ikke hvorfor hen ikke er godt nok. Selv om det ikke brukes som en flertallsform, er det jo det på norsk og vi har ingen tradisjon for å bruke det slik det gjøres på engelsk.

Men jeg omtaler folk slik de vil, om noen skulle finne på enda et nytt pronomen skal jeg klare å venne meg til det også.

Jeg har ikke lest lenger enn dette, men det oppsummerer hva jeg tenker. Problemstillingen dukket opp i dag, da min attenåring snakket om en person han kjenner godt som er ikke-binær. Vedkommende ønsker å bli omtalt som «de» i 3. person.

Jeg ønsker virkelig å strekke meg langt, jeg har overhodet ikke fasiten på hvordan ting bør eller skal være. Men å si «de» i stedet for «hen/hun/han» tror jeg knapt jeg greier å få til uten å være superbevisst hele tiden. Og jeg er egentlig en person som er nøye med hva jeg kaller andre og glemmer meg sjelden.

Guttungen min fatter ikke problemet mitt, engang.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:14   #112
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Fullstendig off topic, men kom til å tenke på at jeg faktisk har omtalt en person som "de" i lang tid av en helt annen grunn. Det gjelder min far, som har gått under "min mor og de" (som betyr min mor og far på bergensk). Men det var nok ikke sånn ikke-binære hadde tenkt seg det.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:15   #113
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har ikke lest lenger enn dette, men det oppsummerer hva jeg tenker. Problemstillingen dukket opp i dag, da min attenåring snakket om en person han kjenner godt som er ikke-binær. Vedkommende ønsker å bli omtalt som «de» i 3. person.

Jeg ønsker virkelig å strekke meg langt, jeg har overhodet ikke fasiten på hvordan ting bør eller skal være. Men å si «de» i stedet for «hen/hun/han» tror jeg knapt jeg greier å få til uten å være superbevisst hele tiden. Og jeg er egentlig en person som er nøye med hva jeg kaller andre og glemmer meg sjelden.

Guttungen min fatter ikke problemet mitt, engang.

Min 17-åring går på en skole og i et miljø hvor det er helt vanlig å spørre hverandre hva slags pronomen de bruker, når de hilser på noen nye. Tror ikke generasjon Z ser problemet med dette i samme grad som vår generasjon nei.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:32   #114
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Fullstendig off topic, men kom til å tenke på at jeg faktisk har omtalt en person som "de" i lang tid av en helt annen grunn. Det gjelder min far, som har gått under "min mor og de" (som betyr min mor og far på bergensk). Men det var nok ikke sånn ikke-binære hadde tenkt seg det.

Haha, i Stavanger også. «Mor og de» betyr «mor og far». «Linda og de» kan bety «Linda og Rolf». Osv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:41   #115
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke noe imot bruken altså, og vil selvfølgelig etterstrebe å omtale folk med den tiltalen de ønsker. .

Men det er jo ikke tiltaleform det er snakk om her. Jeg sier ikke at det ikke er like viktig, for all del, men det er viktig å være ryddig i begrepsbruken her. Tiltaleform er jo et pronomen man bruker i 2. person entall. I denne tråden diskuteres 3. person entall, og det man man ikke kalle «tiltaleform», slik jeg ser det. Kanskje snarere «omtaleform».

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:41   #116
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Haha, i Stavanger også. «Mor og de» betyr «mor og far». «Linda og de» kan bety «Linda og Rolf». Osv.

Ja, nettopp. Linda og de kan også bety Linda og hele familien hennes, ikke bare Linda og en person til.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:42   #117
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Ja, nettopp. Linda og de kan også bety Linda og hele familien hennes, ikke bare Linda og en person til.

Ja, stemmer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:43   #118
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Min 17-åring går på en skole og i et miljø hvor det er helt vanlig å spørre hverandre hva slags pronomen de bruker, når de hilser på noen nye. Tror ikke generasjon Z ser problemet med dette i samme grad som vår generasjon nei.

Jeg synes ikke det er et problem med at de vil bli kalt noe annet enn hun/han. Det er hodet mitt som ikke klarer å bruke flertallsform om en enkelt person.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:47   #119
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes ikke det er et problem med at de vil bli kalt noe annet enn hun/han. Det er hodet mitt som ikke klarer å bruke flertallsform om en enkelt person.

Helt enig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-22, 18:49   #120
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hen og de/dem?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg synes ikke det er et problem med at de vil bli kalt noe annet enn hun/han. Det er hodet mitt som ikke klarer å bruke flertallsform om en enkelt person.

Ja, enig. Jeg skal gjøre mitt beste.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no