Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer?
Ja 128 90,14%
Nei 4 2,82%
Det burde holde med holdningskampanjer 10 7,04%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-06, 23:37   #141
Tia
Fullverdig medlem
 
Tia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 37
Tia er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

De siste spørsmålene du stiller der viser at holdningsskapende kampanjer ikke når inn hos alle.

Du mener det ja?

Tia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:44   #142
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Hjemmebrent er betraktelig redusert her hos oss iallefall, siden jeg var tenåring. Mye pga diverse aksjoner fra politiet. Det er nemlig ikke så veldig mange som driver stor på det, og når de blir tatt - så forplanter dette seg nedover.

Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Jeg leser innlegget ditt som om du er helt enig med meg ettersom du sier at loven ikke hadde noen virkning, men aksjonene hadde det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:47   #143
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nå er jeg litt usikker på hva du mener. Jeg leser innlegget ditt som om du er helt enig med meg ettersom du sier at loven ikke hadde noen virkning, men aksjonene hadde det.

Hadde det ikke vært for lovgivningen, hadde ikke aksjonene funnet sted.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:51   #144
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Akkurat hva som fungerer best kan jo diskuteres, og det varierer antagelig ut fra område og alvorlighetsgrad - men det ser da ut til at røykeloven har virket, eller hva? Folk var jo veldig skeptiske til den også.

Tja, så vidt jeg husker så var de som var skeptiske til røykeloven skeptisk til å regulere noe som mange oppfattet som privat. Jeg tror ikke at det var så mange som var skeptisk til mulighetene for å kontrollere at den ble overholdt? Røykeloven er jo noe som gjelder i det offentlige rom, ikke i det private, da blir kontrollmulighetene deretter. Restauranter ol blir kontrollert jevnlig og da skal det vises at loven er fulgt - hvis ikke blir det bot. (jeg jobbet i en restaurant da røykeloven ble innført. Den ble innført i to etapper hvis jeg husker riktig.)

Opprinnelig lagt inn av Safran

Jeg syns faktisk ikke at sammenlikningen hjemmebrenning og røyking i bil er helt relevant heller. Hvis en trekker det videre, så kan man selvsagt si at hjemmebrenning kan påvirke barnet negativt, men passiv røyking er mye mer direkte helseskadelig.

Vel, jeg diskuterer egentlig mest selve det juridiske prinsippet om å ikke lage passive lover. Jeg prøver også å diskutere det faktum at loven betyr lite for folk flest hvis den ikke er i overnstemmelse med den personlige moralen til en selv, mao at lovregulering uten konsekvenser ikke er normgivende.

Jeg mener ikke å forsvare røyking i bil og synes det er veldig synd hvis folk oppfatter meg dithen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:52   #145
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Tia, her.

Men, ved nærmere ettertanke, så er jeg ikke for at voksne mennesker skal bli lovpålagt hva de skal gjøre i sin egen bil eller i sitt eget hjem.

Ikke i det hele tatt, liksom? Ohoi...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-06, 23:52   #146
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hadde det ikke vært for lovgivningen, hadde ikke aksjonene funnet sted.

Loven eksisterte for 20 år siden også, gjorde den ikke det?

Jeg argumentere for at lover uten oppfølging er lite verd.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 00:20   #147
Lotta
Fullverdig medlem
 
Lotta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Midt-norge
Innlegg: 39
Lotta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Hos oss er det røykeforbud i vår bil.
Og det har jeg opplevd siden mine foreldre kjøpte seg en ny bili 1985, da jeg var ti år.

Men jeg lurer litt på hvem som skal håndheve dette forbudet?
Og hvor kommer da de ekstra midlenene til ekstra bemanning henn?


Sist redigert av Lotta : 26-11-06 kl 09:19.
Lotta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 01:02   #148
Arachnida
Nybegynner
 
Arachnida sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 13
Arachnida har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Jeg liker ikke røyk i bilen selvom det ikke er barn der...blir helt kvalm av lukten...

Jeg røyket tidligere, men har sluttet...

__________________
2006.
Arachnida er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 10:26   #149
Tia
Fullverdig medlem
 
Tia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 37
Tia er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du at voksne mennesker skal få lov å gjøre akkurat hva de vil i sin egen bil og i sitt eget hjem selv om det er skadelig for andre?

Voksne gjør vel hva de selv vil, gjør de ikke? Men, de fleste vil jo ikke skade noen med det de gjør.
Jeg synes bare det ofte blir vel mye "barnehagementalitet" rundt om. Folk flest klarer fint å tenke selv, uten at staten nødvendigvis skal bestemme og håndheve.
Klart, et røykeforbud i bil, eller i hjem, hadde ikke vært meg i mot, men jeg kan ikke se at det er gjennomførbart i praksis.

Tia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 11:29   #150
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.693
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Ja, det bør være forbudt å bevisst utsette barn for den helserisiko passiv røyking er. I bil er det jo særdeles lite rom og luft.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 11:33   #151
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.693
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av Tia, her.

Voksne gjør vel hva de selv vil, gjør de ikke? Men, de fleste vil jo ikke skade noen med det de gjør.
Jeg synes bare det ofte blir vel mye "barnehagementalitet" rundt om. Folk flest klarer fint å tenke selv, uten at staten nødvendigvis skal bestemme og håndheve.
Klart, et røykeforbud i bil, eller i hjem, hadde ikke vært meg i mot, men jeg kan ikke se at det er gjennomførbart i praksis.

Det argumentet om at det ikke lar seg gjennomføre i praksis har blitt motbevist mange ganger i røykedebatten. Det vil ikke la seg gjøre i praksis å forby røyking på utesteder, det vil bli egne salonger, bla ,bla og husker diskusjonene om røyking i fly, i offentlig bygninger osv. Det er besvist gang på gang at forbud virker her. Vi tilpasser oss raskt. De jeg kjenner som røyker, sier også at de nå synes det er rart at man røyker innendørs i mange land Flyplasser, kaféer osv).

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 12:51   #152
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.213
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Him: Selvsagt må et lovforbud også ha konsekvenser, ellers er det meningsløst. Men jeg kan virkelig ikke se at dette skal være vanskelig å håndheve? Man stopper en bil, og hvis det er noen som røyker i bilen når det er barn der, kjører uten førerkort eller er beruset, så finnes det en konsekvens. Noen vil sikkert klare å stumpe røyken i siste liten, akkurat som noen sikkert klarer å sette på seg beltet i siste liten også. Men noen rekker det ikke, og får en bot. Vanskeligere er det vel ikke?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 14:00   #153
Butterfly
Superaktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Bor i Lier
Innlegg: 382
Butterfly er litt kul
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Jeg mener nå det bør bli forbudt å røyke i bil i det hele tatt, de hiver jo ut røkyen ut av vinduet på bilen bak, og fult av røyk i hele bilen, man bør vel heller konsentrere seg om å følge med i trafikken. Hva hvis det detter glo ned på sete eller buksen hva gjør man da, da virrer man jo med bilen som bare det.

Butterfly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 14:12   #154
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Det bør forbys å kjøre bil på vinteren, når det er rundt 0 grader celsius, og man har dårlig tid med barn i bilen. Jeg krasjet forrige vinter under slike forhold og det var skikkelig drit.

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 14:24   #155
Gullik
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 52
Gullik har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Så lenge det er så mange som fortsatt røyker med barn i bil, så synes jeg det er like greit med en lov!

__________________

Gullik er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 22:51   #156
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

JA. Uten tvil!

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-06, 23:11   #157
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg skjønner ikke at noen gjør det i det hele tatt.

Helt enig.

Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no