Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-17, 23:27   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

I vinter oppdaget vi plutselig at naboen var igang med å sette opp en garasje rett ved tomtegrensen; dvs grunnarbeidene var i gang. Garasjen vil da bli satt inn på en tomt som allerede er sprengt med hus, garasje og en rekke biler / anleggsmaskiner som tilhører mannens firma (noe av dette står også i gata), og man kan si at det allerede oppleves fullt nok der for alle naboene.

Den vil ligge rett ved vår hage og på et høyere nivå sånn at hagen blir enda mer inneklemt enn den allerede er. Det gjelder også ift den andre naboen.

Mannen pratet med et par andre naboer og henvendte seg så høflig til naboen og informerte om at alle naboene syntes den nye garasjen så ut til å ligge uheldig til, at vi anmodet om at de ikke bygde den. Han nevnte også at vi mente at vi i det minste skulle vært varslet om byggingen.

Nå stakk naboen innom for noen dager siden for å informere om at de kommer til å fortsette prosjektet , og vi trenger tips til hvordan gå videre.

Noen punkter:
- Grunnarealet er mindre enn grensen for hva man må søke om å bygge, og såvidt vi forstår trenger man da heller ikke godkjennelse av naboene
- Vi mener imidlertid at Naboloven tilsier at vi i alle fall skulle vært varslet, noe vi ikke er
- Naboen har bygd opp tomta si 70 cm noen steder for å få til dette. Dette oppfatter vi allerede at er ulovlig og mannen skal ringe Plan og bygg.

Vi ønsker innspill ift lover og regler her, og forslag til hvordan gå frem videre. Har vi noe å hente? Vi vurderer engasjere en advokat ift at vi opplever at vi hverken er varslet eller hørt, men er usikre på om det er verdt det og om vi har noen god sak.

Forholdet til naboen er ikke et issue her, da det allerede er på et overfladisk nivå og alle de andre naboene vil være takknemlige om vi klarer stoppe bygget.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:35   #2
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Naboloven paragraf 6 er vel den aktuelle her. Naboloven gjelder selv om byggingen er godkjent av kommunen.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:42   #3
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Naboloven paragraf 6 er vel den aktuelle her. Naboloven gjelder selv om byggingen er godkjent av kommunen.

Dette ja:

Etter naboloven § 6 skal man varsle naboen dersom man vil gå i gang med planting, graving, bygging, industrivirksomhet eller annet tiltak som kan bli til skade eller ulempe på naboeiendom. Varsling er ikke nødvendig når det er ekspropriert grunn til tiltaket eller når slik ekspropriasjonsrett følger direkte av loven.

Hver av naboene – både de som skal iverksette et tiltak og de som rammes – kan begjære naboskjønn for å få avgjort hvordan et tiltak bør settes i verk så det ikke kommer i strid med loven. Nabo som har fått varsel etter naboloven § 6, må i tilfelle begjære skjønn senest 4 uker etter at han fikk varselet. Når det er begjært skjønn, kan ikke tiltaket settes i verk uten særskilt samtykke før det foreligger endelig avgjørelse i skjønnssaken.


Men hvem kan man da gå til når man ikke er varslet? Hvem håndhever det?

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:51   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Avhengig av hvordan området er regulert, kan det være regler for hvor mye tomten kan bygges ut (maks bebyggelsesgrad). Det kan også være hensyn til brann som kommer inn.

Hvis det er en rekke biler og anleggsmaskiner mer eller mindre permanent som står der, kan det muligens også være noe ifht å bruke boligtomt til næring. Vet ikke hvordan det stiller seg.

Går jo an å avtale et møte med bygningsetaten, og gå gjennom de ulike punktene og spørre om hvilke regler som gjelder for hvert punkt, som en forberedelse til en evt sak. Hvis dere velger å be om et møte, ville jeg vært nøye med å si at man ønsker veiledning ifht gjeldende regler, de vil garantert ikke gå inn i selve saken i møtet. Dere er også mer tjent med først å få vite reglene, og så bygge opp argumentene deres ut fra det.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:58   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Men, sprengt tomt? I Oslo er det vel fortsatt regel på maks 15% utnyttelsesgrad.

Og de kan vel ikke bygge en dobbeltgarasje på forenklet byggemelding? Grensen er maks 15m2. Eller er regelen endret?

Vi har kun 540kvm tomt og får ikke lov til å bygge en tøddel mer her men tomten er aldeles ikke sprengt fordet.

Du kan sjekke hva/om de har søkt på kommunens sider. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-03-17, 23:59   #6
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Det med biler og anleggsmaskinene er visst tatt opp av andre før, men vi vurderer også gå nærmere inn på dette med å bruke boligtomt til næring ja.

Maks bebyggelsesgrad har de passet på selv. Visstnok. Men jeg synes tomta virker ganske sprengt likevel. Det er mer noe med utformingen tror jeg. De bygger ikke dobbelgarasje. 50 kvadratmeter er grensen.
https://dibk.no/bygge-selv/dette-kan...e-uten-a-soke/
Her står det jo strengt tatt at vi ikke må informeres. Men hvordan blir dette i forhold til Naboloven?

Et møte går selvsagt an ja. Vi får tenke på det.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-17, 22:13   #7
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

det er også en grense for hvor langt fra naboens grense man kan sette opp ett bygg, mener det er 4m.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-17, 10:32   #8
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.187
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

det er også en grense for hvor langt fra naboens grense man kan sette opp ett bygg, mener det er 4m.

Det kom nye regler 1. juli 2015. Reglene er nå endret til 1 meter for garasje. Se her:

Sitat:

Bygget kan være maks 50 kvadratmeter stort og bygges inntil én meter fra nabogrensen

Når det gjelder naboloven, så har jeg ikke fått forståelsen av at man i utgangspunktet skal trenge å varsle nabo ved bygging av ikkesøknadspliktig garasje. Det skal vel ganske mye til for at man ved å bygge en garasje forårsaker "skade eller ulempe på naboeiendom"?

Jeg vil tro det å bygge opp/planere (deler av) tomten med hele 70 cm muligens er noe man må søke om. Utnytningsgrad av tomten ville jeg også sjekket, samt det å bruke boligtomt til næring.

Plan- og bygningsetaten kan være meget behjelpelig på slike ting. I Oslo har de åpent fra 09-15 mandag til onsdag i neste uke (sier Google).

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-17, 11:01   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Men, sprengt tomt? I Oslo er det vel fortsatt regel på maks 15% utnyttelsesgrad.

Og de kan vel ikke bygge en dobbeltgarasje på forenklet byggemelding? Grensen er maks 15m2. Eller er regelen endret?

Vi har kun 540kvm tomt og får ikke lov til å bygge en tøddel mer her men tomten er aldeles ikke sprengt fordet.

Du kan sjekke hva/om de har søkt på kommunens sider. http://innsyn.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn/main.asp


Er det 15% nå? Vi undersøkte for ei stund sidan og då var det 24%. Vi planlegg garasje.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-17, 11:30   #10
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.441
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Naboen har bestemt seg for å bygge en garasje til - trenger tips om lovverk

Her jeg bor varierer utnyttelsesgradene fra gate til gate nesten.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no