Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rettferdig straff for drap?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-08, 14:32   #1
Travolta
Erfaren
 
Travolta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 811
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Rettferdig straff for drap?

Utdrag fra VG:
"Det er seks måneder siden en 21 år gammel sjåfør kjørte i fylla og mistet kontrollen over bilen. Med mobiltelefon i hånda og 1,8 i promille braste han rett inn i en campingvogn, der Kate-Elin Haga Øgreid sov sammen med sine to små døtre. Tobarnsmoren våknet aldri."

21-åringen er dømt til 2,5 års fengsel for uaktsomt drap. Hva synes dere andre om dette?

Jeg synes dette er helt horribelt! Hva er et menneskeliv egentlig verdt i Norge? Ikke mye virker det som. Når man setter seg bak rattet med 1,8 i promille, så tar man et valg. Det bør ikke overraske at det går galt. At et annet menneske, en 2-barnsmor må bøte for livet pga. en slik hendelse, er helt meningsløs. Og at den ansvarlige kun straffes med 2,5 år er en hånmot den avdøde og hennes familie. Det kunne være interessant å se hva andre mener om saken. Og hva er egentlig en passende straff?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:38   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Han ble til og med advart av ei venninne han snakket med på mobilen mens han kjørte. Jeg klarer ikke å være saklig når det gjelder fyllekjøring, det er noe av det mest hårreisende jeg vet!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:50   #3
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Jeg synes generelt det er for lave straffer/straffenivå for enkelte typer forbrytelser, og at de ikke alltid står i forhold til hverandre. Man kan f.eks få 6 års fengsel for narkotikasmugling, men ikke for drap i fylla? Incest-og voldtektsstraffene er også svært lave, etter min mening.
På en annen side så er det vel forsket på at det ikke er forebyggende/preventivt med høye straffer, mener jeg å ha lest flere artikler om før, så Men dette har vel mer med den almenne rettferdighetssans og signaleffekt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:51   #4
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Som prinsipp så synest eg ikkje ein kan snakke om rettferdig straff for drap. Noko slikt fins ikkje.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 14:55   #5
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det er, så vidt jeg vet, ikke noe mål at straffer skal være rettferdige. Vi bedriver ikke øye-for-øye-juss her i landet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:05   #6
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det finnes ingen rettferdig straff for drap. Kan man egentlig sette en straff i forhold til hva et menneskeliv er verd? Et menneskeliv er jo uvurderlig. Hva vil man da egentlig synes er rettferdig? Øye for øye, tann for tann?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:14   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Dessverre oppfyller ofte ikke denne straffeformen sin tilsiktede virkning. I tillegg til at fangene får lave straffer åker de også rett inn til en "forbryterskole". I rettssosiologien kalles det for J-effekten; rehabiliteringen begynner godt, før fangen skjønner at han kan lære av de andre fangene, og de blir motstandsdyktige sammen.

Men hva skal man gjøre?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 16:19   #8
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Dessverre oppfyller ofte ikke denne straffeformen sin tilsiktede virkning. I tillegg til at fangene får lave straffer åker de også rett inn til en "forbryterskole". I rettssosiologien kalles det for J-effekten; rehabiliteringen begynner godt, før fangen skjønner at han kan lære av de andre fangene, og de blir motstandsdyktige sammen.

Men hva skal man gjøre?

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 17:45   #9
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.


Det er ikke akkurat soning som fyller dagene og årene i et norsk fengsel, og det er vel ikke mye rehabiliterende og resosialiserende tiltak der heller..

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:18   #10
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes generelt det er for lave straffer/straffenivå for enkelte typer forbrytelser, og at de ikke alltid står i forhold til hverandre. Man kan f.eks få 6 års fengsel for narkotikasmugling, men ikke for drap i fylla? Incest-og voldtektsstraffene er også svært lave, etter min mening.

Grunnen til forskjellsbehandlingen her er at ved økonomiske forbrytelser, narkotikasmugling etc har høye straffen en preventiv effekt. Dette er fordi at dette er forbrytelser som i hovedsak begåes av folk som er rasjonelle. For affektforbrytelser som overlagt drap, voldtekt etc virker ikke høye straffer preventive.

Jeg er enig med flere her at den eneste "rettferdige" straffen for drap er å selv miste livet. Jeg er alikevel glad vi ikke har denne type rettsystem her i Norge.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:18   #11
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Tragisk fra ende til aen!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 18:22   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Dersom to personer utfører samme handling:

Begge kjører med nærmere 2 i promille. Begge kjører altfor fort. Begge prater i mobilen. Den ene møter en bil i i en sving, og gjør derfor en feilmanøver som den andre ikke gjør, som får fatale konsekvenser - noen dør. Den andre treffer ingen på sin vei, og kommer seg hjem uten å skade noen.

De har gjort akkurat det samme - forskjellen i konsekvens lå i faktorer utenfor dem selv.

Hvor ulik bør straffeutmålingen være?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 19:28   #13
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Grunnen til forskjellsbehandlingen her er at ved økonomiske forbrytelser, narkotikasmugling etc har høye straffen en preventiv effekt. Dette er fordi at dette er forbrytelser som i hovedsak begåes av folk som er rasjonelle. For affektforbrytelser som overlagt drap, voldtekt etc virker ikke høye straffer preventive.

Jeg er enig med flere her at den eneste "rettferdige" straffen for drap er å selv miste livet. Jeg er alikevel glad vi ikke har denne type rettsystem her i Norge.

Ja, den ser jeg. Men kan incest og voldtekt alltid kalles i affekt? Det kan være godt planlagte og overlagte handlinger.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-08, 19:48   #14
Blomst
nygift
 
Blomst sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Innlegg: 2.118
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det er helt hårreisende det rettssystemet vi har i Norge til tider, noen dommer er rettferdige noen er urettferdige.
Det finnes folk som får altfor lite straff, noen som får alfor mye straff og to personer kan også gjøre samme tingen, men bli staffet forskjellig.
Noen ganger blir man bare målløs!

__________________
Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert.....

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 09:04   #15
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det finnes ingen rettferdig straff for drap. Kan man egentlig sette en straff i forhold til hva et menneskeliv er verd? Et menneskeliv er jo uvurderlig. Hva vil man da egentlig synes er rettferdig? Øye for øye, tann for tann?

Takk og lov for et rettssystem som ikke dømmer folk til døden! Det er umulig i mine øyne å få en rettferdig straffeutmåling. Imidlertid så mener jeg at det må være en større grad av psykiatrisk evaluering av de som dreper andre mennesker. Mange av de som utfører slike handlinger har jo ofte et eller annen antisosialt ved seg som utløser drapet.

Når det gjelder en fyllekjører som e ved sine fulle fem synes jeg at de årene innenfor murene er en ok straff. Han skal leve med drapet han gjorde i fylla resten av sitt liv, og dersom han er et rasjonellt oppegående menneske vil det gjøre det. Kanskje han til og med utvikler en psykisk lidelse i kjølvannet av at han har drept en tobarnsmor. Denne mannen kan i det minste komme tilbake til samfunnet og dermed forhåpentligvis betale erstatningen jeg håper barna blir tilkjent.

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Poenget med fengselsstraff er jo at det skal være både individuell og almenn prevensjon. Muligheten for å bli isolert fra omverdenen skal virke som prevensjon på potensielle lovbrytere. For de som allerede sitter inne skal soningstiden ideelt sett virke som en rehabiliterende og resosialiserende prosess som skal hjelpe fangene å tilpasse seg livet ute.

Fengelsstraffen i seg selv skal være allmennpreventiv, den skal være en frihetsberøvelse og fangen skal dermed ha vide tilbud innenfor murene i håp om at fangen blir et nytt og bedre menneske. Det er ikke noe som er resosialiserende dersom man ikke snakker om åpen soning. For de fangene som oppnår dette på sikt kan man snakke om resosialisering, for alle de andre er det ren oppbevaring i de aller fleste tilfellene.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og det er vel påvist at lengre straffer ikke har bedre effekt enn kortere, med tanke på individuell/allmennpreventiv virkning. Det er innholdet i fengselsstraffen det i første omgang må gjøres noe med.

Veldig enig, det er store mangler i vårt fengselssystem, til tross for at det fungerer bedre enn i mange andre land, skremmende nok.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, den ser jeg. Men kan incest og voldtekt alltid kalles i affekt? Det kan være godt planlagte og overlagte handlinger.

Jo, noen ganger er det slik. Dersom en meget ung mann bestemmer seg for å voldta, han kjøper inn utstyret, velger stedet, ruser seg og voldtar en kvinne på det groveste skal vedkommende i fengsel? Dersom man sier det, hva vil man oppnå ved en slik fengsling?

  Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:03   #16
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, den ser jeg. Men kan incest og voldtekt alltid kalles i affekt? Det kan være godt planlagte og overlagte handlinger.

Det er kanskje feil å kalle det for affekt. Men poenget er at folk som voldtar har en helt annen motivasjon enn de som snyter på skatten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:25   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Økonomiske forbtytelser skjer vel med større grad av rasjonell overveielse av fordeler, ulemper og risiko. Altså blir straff et viktig preventivt virkemiddel.

Risikovurdering er en veldig liten del av vurderingen før voldhandlinger, og straff er dermed lite preventivt. Straff handler da mer om hva folk oppfatter som rettferdig. Og i tillegg finnes det jo et element av det rent praktisk-preventive ved å ha enkelte elementer borte fra gatene....

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:34   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Økonomiske forbtytelser skjer vel med større grad av rasjonell overveielse av fordeler, ulemper og risiko. Altså blir straff et viktig preventivt virkemiddel.

Risikovurdering er en veldig liten del av vurderingen før voldhandlinger, og straff er dermed lite preventivt. Straff handler da mer om hva folk oppfatter som rettferdig. Og i tillegg finnes det jo et element av det rent praktisk-preventive ved å ha enkelte elementer borte fra gatene....

Ja, det er jo ingen tvil om at det kan lønne seg å holde notoriske mordere og voldtektsmenn med stor gjentagelsefare unna gatene i lange tider. Det er vel ofte da forvaring også kommer inn i bildet.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:37   #19
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Det er vel liten tvil om at grunnen til at antall grove ran har stupt (4 stk. i år, tror jeg?) er at man har buret inn de fleste i disse ransmiljøene...

Og så har man den moralsk kanskje litt tvilsomme, men særs praktiske ordningen der man samler inn til soning alle innbruddsgjengangerne før påske- og sommerferie...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-08, 11:40   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rettferdig straff for drap?

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Når det gjelder en fyllekjører som e ved sine fulle fem synes jeg at de årene innenfor murene er en ok straff.

Der har du en selvmotsigelse. En som er full er ikke ved sine fulle fem. I denne saken leste jeg at fyllekjøreren ikke husker å ha satt seg i bilen og at planen (da han var edru) hadde vært å la bilen stå igjen. Han vet altså selv ikke hvorfor han endret plan. Var han da ved sine fulle fem?

Kanskje vi bør ha lover mot å drikke seg fra sans og samling?
Bør festevenner kunne ta fra full kompis bilnøklene?

Ellers er jeg veldig enig med det Skvetten sier.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no