Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bibelutdeling i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-09, 10:14   #341
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Den debatten har du vært med i lenge, og ja, den er fullstendig latterlig. De aller fleste leger jeg kjenner ville nok fraråde foreldre å la barna sine (for det er barn vi har snakket om hele veien, er det ikke?) prøve hasj før de ville fraråde å ta dem med på bedehuset. Jeg ser at du sier at det er din personlige oppfatning, og det er jo OK. Jeg blir bare en smule når du drar lege-kortet i denne debatten.

Jeg snakker ikke småbarn nei, det er ikke aktuelt med noen av delene når det gjelder 12-13 åringer da bør man ha kontroll på dem. Jeg snakker om 15-16-åringer og oppover.

Og det var egentlig ikke meningen å dra legekortet, det var en observasjon for å vise hvorfor jeg tenker at sporadisk hasjrøyking er mye mer vanlig enn de fleste ønsker å ta innover seg.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 11:48   #342
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Øh, hvis noen tvilte, så foretrekker jeg at gutta hverken røyker hasj eller henger på bedehus.

(rine, dette er selvfølgelig flisespikking, men jeg regner med at du observerte at min tvil på om det har gått bra med deg eller ikke var etterfulgt av en )

Mine erfaringer med kristne ungdomsmiljøer (og nei, ikke bare der jeg vokste opp) er at det har vært et ekstremt sexpress, dog i det skjulte. Det er konsekvent jenta som er tøsen, skamfølelse er obligatorisk, frykt for guddommelig vrede og what not. Ja, for ikke å snakke om at jeg aldri, som under 18, har vært med på mer ekstrem festing enn blant disse hellige menneskene. Det er mange herpa hoder der ute.

Joda, jeg så ,så ikke du etter dårlig- mor kommentaren da? Skriftlig kommunikasjon er ikke alltid like enkel. (Jeg ser på som den mest uskyldige smileyen av alle, og tenkte at det var rimelig trygt å bruke den der..)
Jeg tenker ikke på bedehusmiljø som steder med utagerende festing og sexpress, så det er tydelig at vi diskuterer helt forskjellige ting her.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg snakker ikke småbarn nei, det er ikke aktuelt med noen av delene når det gjelder 12-13 åringer da bør man ha kontroll på dem. Jeg snakker om 15-16-åringer og oppover.

Ok. I HI var det vel snakk om utdeling av bibler i en skoleklasse (5.) og det var da Sitron kom med sin kommentar om hasj og alkohol vs. bibler. Jeg har derfor trodd at det var barn vi diskuterte. Jeg ville fremdeles heller at 15-16 åringen min skulle vanket på bedehuset enn at han skulle vanket i narkotikamiljøer, så jeg skifter ikke synspunkt uansett hvor gammelt barnet er.

Det interessante hadde jo vært å stille spørsmålet: (Til alle.)

Ville dere heller at 13- åringen deres skal røyke hasj sporadisk enn å gå på bedehuset sporadisk? Da diskuterer vi i det minste samme ting.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 11:49   #343
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje du skal vurdere hva de oppegående damene sier da eller godta at man er uenig.

Klart jeg godtar at vi er uenige, men etter å ha lest slike uttalelser lander jeg bare på at de oppegående damene ikke er så oppegående likevel.

Og hvorvidt hasj-røyking er vanlig eller ikke, har ingenting med saken å gjøre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 11:51   #344
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Joda, jeg så ,så ikke du etter dårlig- mor kommentaren da? Skriftlig kommunikasjon er ikke alltid like enkel. (Jeg ser på som den mest uskyldige smileyen av alle, og tenkte at det var rimelig trygt å bruke den der..)
Jeg tenker ikke på bedehusmiljø som steder med utagerende festing og sexpress, så det er tydelig at vi diskuterer helt forskjellige ting her.


Okei, smileydiskusjoner gidder jeg egentlig ikke, men jo, jeg så den, og så svarte jeg med samme, og så fortsatte du å være kjip.

Tja, jeg "tenker" ikke på bedehusmiljø på den måten jeg heller, dvs, jeg skulle gjerne unngått å gjøre det, men det er stort sett sånn jeg har opplevd kristne ungdomsmiljøer.

Angående 13-åringer kontra hasj/bedehus? Nei takk, ingen av delene. Derfor sier jeg nei til bibelutdeling i skolen, og hadde sagt nei til hasjbruk. Eller røyking. Eller alkohol, for den del.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 12:52   #345
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ville dere heller at 13- åringen deres skal røyke hasj sporadisk enn å gå på bedehuset sporadisk?

Ingen av delene. Jeg ville heller ikke at 13-åringen min skulle drikke alkohol. 13 år er en lett påvirkelig alder både når det gjelder religiøst vissvass og rusmidler.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 12:54   #346
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Nå synes jeg debatten tok en veldig søkt vending. For meg er det irrelevant om bibler er mer eller mindre farlige enn andre ting. Det er prinsippet om respekt for andres valg i forhold til religionspåvirkning som er det eneste viktige i denne sammenheng. Men nå gjentar jeg vel meg selv.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:00   #347
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg snakker ikke småbarn nei, det er ikke aktuelt med noen av delene når det gjelder 12-13 åringer da bør man ha kontroll på dem. Jeg snakker om 15-16-åringer og oppover.

Så 15-16 åringer er ikke barn? En niendeklassing? Bør man ikke ha kontroll på ungdomsskoleelevene sine?
Enten lever vi i forskjellig verdener, eller så har vi ufattelig forskjellig syn på barn, barneoppdragelse, rus, bedehus, kristne miljøer, aldersgrenser, foreldrerollen og hva_har_du.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:04   #348
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Kontroll på en 16-åring? Jeg har ikke barn i den alderen, men slik jeg tenker nå, så forventer jeg ikke å ha full kontroll, nei. Jeg var generelt en snill pike, men fra 16-17 år og utover var det drikking og puling på kalenderen i høy grad. Uten at det gikk utover noe annet. Om ungene mine da velger å røyke hasj og pule, fremfor å ligge drita i ei grøft, so be it. Heller det at de i den alderen blir trukket mot noe religiøst, da hadde jeg blitt seriøst bekymret.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:05   #349
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Så 15-16 åringer er ikke barn? En niendeklassing? Bør man ikke ha kontroll på ungdomsskoleelevene sine?
Enten lever vi i forskjellig verdener, eller så har vi ufattelig forskjellig syn på barn, barneoppdragelse, rus, bedehus, kristne miljøer, aldersgrenser, foreldrerollen og hva_har_du.

Tja, jeg har ikke tenåring ennå, men tenker at man har betraktelig bedre kontroll på en 12 åring og kan nekte dem ting på en annen måte enn hva man kan gjøre med en 15-16-åring. Jeg tror ikke de fleste foreldre har fullstendig kontroll på 15-16-åringene sine nei, og det er jo riktig at man ikke skal ha det også, de skal jo så smått begynne å ta ansvar selv.

Da jeg var 15-16 år begynte vi f.eks å dra på ferier sammen med andre på vår egen alder og vi begynte å gå på fest. Mine foreldre hadde ikke den samme grad av kontroll som da jeg var 12.

Når slutter du å ha fullstendig kontroll over barna dine, mener du da?

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:06   #350
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå synes jeg debatten tok en veldig søkt vending. For meg er det irrelevant om bibler er mer eller mindre farlige enn andre ting. Det er prinsippet om respekt for andres valg i forhold til religionspåvirkning som er det eneste viktige i denne sammenheng. Men nå gjentar jeg vel meg selv.

Jeg tror det handler om en reaksjon på den ganske almenne avfeiningen "er det så farlig da??" når det gjelder forkynnelse. Mange mener faktisk at det ER det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:17   #351
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Tja, jeg har ikke tenåring ennå, men tenker at man har betraktelig bedre kontroll på en 12 åring og kan nekte dem ting på en annen måte enn hva man kan gjøre med en 15-16-åring. Jeg tror ikke de fleste foreldre har fullstendig kontroll på 15-16-åringene sine nei, og det er jo riktig at man ikke skal ha det også, de skal jo så smått begynne å ta ansvar selv.

Da jeg var 15-16 år begynte vi f.eks å dra på ferier sammen med andre på vår egen alder og vi begynte å gå på fest. Mine foreldre hadde ikke den samme grad av kontroll som da jeg var 12.

Når slutter du å ha fullstendig kontroll over barna dine, mener du da?

Man har ikke full kontroll på verken en 12-åring eller en 16-åring, men å slippe en undomsskoleelev fullstendig er anvarsfraskrivelse. En 16-åring er et barn og kommer inn under barnevernsloven om foreldrene ikke klarer (eller ikke makter) oppgaven.

Til andre del av spørsmålet ditt: Jeg har aldri hatt full kontroll over barna mine (bortsett fra da de var baby), så det vet jeg ikke. Mine barn er selvsetndige individer som jeg kan rettlede, påvirke, hjelpe, støtte, gi omsorg og ta vare på. Jeg har 3 selvstendige barn, ingen av dem er like og de trenger meg/oss i forskjellig grad. Jeg oppfordrer dem til å tenke og ta valg selv, og det har hittil gått veldig bra. Og ja: de har vært på bedehuset (om enn litt kritisk), men de har aldri røykt hasj.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:21   #352
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror det handler om en reaksjon på den ganske almenne avfeiningen "er det så farlig da??" når det gjelder forkynnelse. Mange mener faktisk at det ER det.

Ja, det skjønte jeg, men jeg mener det er feil måte å besvare slike reaksjoner på. Det skal ikke spille noen rolle hvor farlig den enkelte synes eller ikke synes slikt er. Og å forlange at man forklarer hvorfor man synes det eventuelt er farlig, synes jeg er respektløst overfor den andres tro eller mangel på sådanne.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:28   #353
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Man har ikke full kontroll på verken en 12-åring eller en 16-åring, men å slippe en undomsskoleelev fullstendig er anvarsfraskrivelse.

Hehe, det var ikke det jeg sa da. Men poenget er at en 15-16 åring har man ikke full kontroll på, og rollen går mer over til å veilede enn å bestemme enn for en 12-åring (som du sier man heller ikke har full kontroll på, men betraktelig mer). Men ut fra det du skrev senere så tror jeg ikke vi er så uenige egentlig om hva man kan styre og kontrollere.

Og jeg tror at bekymringene gjenspeiler hva slags erfaringer man har hatt selv, de jeg kjenner som var i bedehusmiljø, spesielt jentene, har det gått betraktelig dårligere med enn de jentene som røykte hasj fra tid til annen. Selv om jeg synes fortsatt det egentlig er fjernt å snakke om hva som er verst av disse to ondene.

Jeg sier bare at om mitt 15 år gamle barn hadde meldt seg inn i et bedehusmiljø så hadde jeg fått alvorlige bekymringer for det barnet. Hadde det kommet frem at det hadde røykt hasj noen ganger så hadde jeg helt klart ikke likt det, men mitt angstnivå hadde vært betraktelig lavere.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:39   #354
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.105
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og jeg tror at bekymringene gjenspeiler hva slags erfaringer man har hatt selv, de jeg kjenner som var i bedehusmiljø, spesielt jentene, har det gått betraktelig dårligere med enn de jentene som røykte hasj fra tid til annen. Selv om jeg synes fortsatt det egentlig er fjernt å snakke om hva som er verst av disse to ondene.

Erfaringer spiller nok inn, ja, og jeg har helt motsatt erfaring enn deg. Det har gått veldig bra med bedehusgjengerene (men jeg tror ikke de går så mye på bedehuset lenger), men heller dårlig med hasjrøykerene.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:50   #355
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Erfaringer spiller nok inn, ja, og jeg har helt motsatt erfaring enn deg. Det har gått veldig bra med bedehusgjengerene (men jeg tror ikke de går så mye på bedehuset lenger), men heller dårlig med hasjrøykerene.

Det jeg tror er viktig er hva som er vanlig i det miljøet som barnet vokser opp i. For eksempel så sier det mer om en ungdom som røyker hasj på et sted hvor det absolutt ikke er vanlig enn en ungdom som gjør det et sted det er helt vanlig. Det sier noe om hvor sosialt utenfor ungdommen er. Men uansett tror jeg at det aller aller viktigste er at barnet har ressurssterke venner.

Det kan godt være at på Vestlandet er det de "normale" og veltilpassede som er i bedehusmiljø, i Trøndelag er det ikke nødvendigvis slik. Langt i fra.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:54   #356
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Okei, smileydiskusjoner gidder jeg egentlig ikke, men jo, jeg så den, og så svarte jeg med samme, og så fortsatte du å være kjip.

OK. Har lest innleggene (var trøtt i går kveld) og ser at jeg faktisk var litt kjipere der, ja. (Det mente jeg faktisk.) :god på bunn:

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Nå synes jeg debatten tok en veldig søkt vending. For meg er det irrelevant om bibler er mer eller mindre farlige enn andre ting. Det er prinsippet om respekt for andres valg i forhold til religionspåvirkning som er det eneste viktige i denne sammenheng. Men nå gjentar jeg vel meg selv.

Jeg synes debatten tok en merkelig vending den gangen (waaay back...) bibleutdeling ble sammenlignet med dop. Jeg respekter også at andre har langt dårligere erfaringer med religiøse miljøer enn jeg og skjønner at de vil unngå at barna deres skal bli påvirket av noe de oppfatter som negativt. Det jeg stiller et stort ? ved, er påstanden om at dop skal være å foretrekke. Jeg skjønner at det muligens var satt på spissen i kampens hete, men synes det er litt merkelig at man hardnakket fortsetter å mene det. Spesielt med tanke på alle gode motargumenter som har kommet fram i løpet av tråden.
-Akk, perler for svin...igjen...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 13:59   #357
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Tja, det er mye rart jeg synes det er merkelig at folk fortsetter å mene, selv når jeg jo er så overbevist om at de tar feil.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 14:06   #358
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Tja, det er mye rart jeg synes det er merkelig at folk fortsetter å mene, selv når jeg jo er så overbevist om at de tar feil.




rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 14:13   #359
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

OK. Har lest innleggene (var trøtt i går kveld) og ser at jeg faktisk var litt kjipere der, ja. (Det mente jeg faktisk.) :god på bunn:



Jeg synes debatten tok en merkelig vending den gangen (waaay back...) bibleutdeling ble sammenlignet med dop. Jeg respekter også at andre har langt dårligere erfaringer med religiøse miljøer enn jeg og skjønner at de vil unngå at barna deres skal bli påvirket av noe de oppfatter som negativt. Det jeg stiller et stort ? ved, er påstanden om at dop skal være å foretrekke. Jeg skjønner at det muligens var satt på spissen i kampens hete, men synes det er litt merkelig at man hardnakket fortsetter å mene det. Spesielt med tanke på alle gode motargumenter som har kommet fram i løpet av tråden.
-Akk, perler for svin...igjen...

jeg har ikke sagt meg uenig med deg i spørsmålet dop vs bibler, altså. Jeg er uenig i det å i det hele tatt diskutere hva som er verst for å begrunne bibler eller ikke bibler på skolen (jmf hovedinnlegget). Så sånn sett er jeg uenig med både deg og esme/Sitron og co.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-09, 00:17   #360
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bibelutdeling i skolen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det er sjelden noe eller noen sjokkerer meg, men når folk jeg trodde var oppegående damer ønsker hasj-røyking fremfor bedehusbesøk blir jeg småkvalm og lettere satt ut. Jeg tror jeg må logge av en stund, dette blir for dumt.

Ser ikke helt den sammenligningen mellom hasj og bedehus.


Sist redigert av Jessica : 26-02-09 kl 00:22.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no