Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Kjøkken og bad, hvor begynner jeg

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-06, 13:47   #1
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjøkken og bad, hvor begynner jeg

Vi er nå kommet dithen at vi skal gjøre ett løft på huset vårt. Det er gammelt og slitt og trenger stell.
Verken jeg eller mannen er særlig glad i oppussing men vi gleder oss begge veldig til vi blir ferdige

Så da lurer jeg på om dere han noen tips til meg. Da særlig i forhold til kjøkken og bad. Vi skal bygge nytt bad, det blir litt stort og avlangt. Hvor er det lurt å begynne å nøste, fliser, farge og sist men ikke minst innredning. Noen gode tips til sider på internett eller lignende?

Kjøkkenet vårt er smalt og langt med kjøkkenbordet i den ene enden og en dør i den andre enden. Stilen her kan ikke være for moderne da huset ellers er et gammelt gårdhus. Jeg er redd det skal bli kræsj om jeg tar helt av samtidig som jeg jo gjerne vil ha det litt fancy også.

Blir også glad for bilder til inspirasjon

Anyone..

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 13:55   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkken og bad, hvor begynner jeg

Vi har nettopp fikset badet vårt, så jeg kan komme med litt tips der;
Først må dere finne ut om dere skal ha fliser eller ikke. Det går f.eks. an med baderomspanelet FiboTrespo på veggene, det letter jobben betraktelig. (Den krever ingen membran, ei heller fagfolk. En plate klarer dere fint å sette opp selv!)
Gulvet; fliser eller ei? Varmekabler er et must om dere velger fliser, hvis ikke blir det bra kaldt!
Vi valgte å kjøpe innredning fra det o'store utland; Sverige. Sparte en del penger på det, så om det ikke er så langt til grensen kan det være verdt en tur.
Ellers er det vel bare å lete litt rundtomkring!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-06, 22:12   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøkken og bad, hvor begynner jeg

Jeg er midt i prosessen, og temmelig gledesdrepersk, er jeg redd.

Det kommer til å bli dyrt. Mellom 25 % og 50 % dyrere enn dere tror.

Det kommer til å ta tid. lenger enn dere tror, særlig om dere skal gjøre det selv, men også om dere bruker profesjonelle.

Les bruksanvisninger nøye, spør når du lurer på noe og be om råd.

Positivt:

IKEA har bra kjøkken, og tegneprogrammet deres er bra. Enda bedre er det om du kjenner noen som har tegneprogrammet Autocad, det blir veldig bra tegninger. Fliser er stadig på salg, let litt rundt, du finner garantert noe til bra priser og kan spare mye. Plukk og let, sett sammen herfra og derfra. Kvik kjøkken/bad har mange fine detaljer som kan kombineres med IKEA og annet.

Når det gjelder planløsninger, så tenk praktisk og funksjonelt, tenk soner. En oppvasksone, feks, der oppvaskbenk og oppvaskmaskin er tett sammen, og ting som ofte ryddes inn og ut er rett i nærheten så du ikke trenger å gå. Ting du trenger til matlaging bør være rundt komfyren osv. Skuffer er MYE mer praktisk enn skap og har du mulighet, bør du ha minst mulig overskap, slik at du får mest mulig lys og luft.

Vi har (snart) blank hvit innredning fra IKEA, grå/svarte/hvite mosaikkfliser, eikebenkeplate og koksgrå skiferaktige fliser på gulvet. Lys grå vegger. Det blir blå/turkis som gardin- og tilbehørsfarge.

Hadde jeg hatt mulighet, ville jeg hatt vaskerom og bad hver for seg. Det blir mye lo og støv av vaskemaskin og tørk. Velg fliser som ikke viser hvert støvgrann og som ikke er glatte. Samtidig bør de på et bad ikkevære så ru at filla henger igjen.

På badet har vi valgt å bygge innredningen selv. Ferdige innredninger er fryketlig dyre, og ikke spesielt fine alltid. Vi bruker benkeplate på ikea, men du kan også bruke en LUX-plate med armering, som kan skjæres og formes, limes på veggen (!) kles med fliser og bli skikkelig stilig. Spør i flisebutikken. Vi bygger en lang benk av IKEA-benkeplate, feller ned en vask, har vaskemaskin under, lager noen glasshyller og tilpasser en uttrekkbar skittentøyskurv (Kvik). Over vasken/benken skal vi ha speilskap fra IKEA. I taket har vi spotter. Dusjnisje med glassdør. Vegghengt do letter rengjøring.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 09:44   #4
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjøkken og bad, hvor begynner jeg

Ja dyrt blir det helt sikkert, fint å få tips om hvordan man kan gjøre det billigere. Vi har hatt endel byggeaktivitet her siden vi flyttet hit så jeg gleder meg egentlig ikke til å sette igang med dette. Men så slitt som særlig badet er nå så er det helt nødvendig å gjøre noe.

Siden vi bygger nytt bad så vil ikke byggingen av dette komme i så stor berøring med vårt daglige behov for bad, vi kan jo bare bruke det gamle. Vi har eget vaskerom og dette kommer vi etterhvert til å utvide ved å inkludere det gamle badet. Her kommer vi ikke til å velge dyre løsninger annet enn at jeg etterhvert planlegger å skaffe meg to vaskemaskiner for å holde haugene nede.

Vi bor ett stykke unna Ikea, er derfor usikker på hvor store muligheter vi har for å benytte oss av dem. Har hørt om andre også som har bygget baderomsinnredningen selv, kanskje det ikke er så dumt.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no