Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-13, 22:57   #21
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

I motsetning til Meissa har jeg alltid visst at jeg er same. Selv om jeg aldri har lært samisk. Foreldrene mine var offer for fornorskningen. For mor mi var samisk et språk man brukte hjemme. Faren min lærte aldri å snakke samisk fordi foreldrene hans mente at ungene skulle svare på norsk, alltid snakke norsk, "så det ikke skulle høres ut som de var samer".

Da jeg vokste opp var samisk et språk de gamle i bygda snakket seg i mellom og med mor mi. Så ikke vi ungene skulle forstå hva de snakket om. Det hemmelige voksenspråket.
Kanskje på grunn av det har jeg aldri, aldri tvilt på min samiske identitet. Nei, nå lyger jeg. For på videregående i en annen by var jeg "samen i klassen". Inntil det kom en ny elev, ei fra en reindriftsfamilie, ei med et samisk navn, med samisk språk. Da en av medelevene sa "hei, nå har vi to samer her", altså som en positiv ting, så krympet jeg meg og hadde lyst å hysje på han. For hun andre, hun var 'ekte'. Hun hadde alle ytre kjennetegn på det man hadde lært var en ordentlig same.
Men herlighet, jeg var seksten og hva visste jeg egentlig og identitet på den tiden... Det er eneste gangen jeg har tvilt litt, hvis det går an å kalle det det.

Det finnes mange ulike måter å være same på. Ikke alle samer snakker samisk og har rein. I likhet med at ikke alle nordmenn er født med ski på beina.

Hva er å være oppvokst i samisk kultur, slik en sa i et innlegg lengre opp her. Vi kan sikkert ha en diskusjon på det, i likhet med debatten som har gått om norsk kultur.

Det du skriver her synes jeg er så viktig. På Tromsø museum har de en samtidsutstilling av samisk kultur og der viser de store fotografier av helt "vanlige" mennesker som er samisk. En jente på sykkel og en fisker for eksempel. Det er lett å tenke at det er reindriftssamer som er ekte, men egentlig er uendelig mange måter å være samisk på. Samer flest bor i Oslo har jeg hørt noen si, og det er kanskje sant. I barnehagen der hvor jeg jobber markerer vi samefolketsdag med lassokasting, joik, lavvo, reinskinn, bidos og bål men den samiske kulturen er så mye mer. Jeg arbeidet med de eldste barna i fjor der vi lagde en stor plakat med ulike samer som ikke ser "samiske" ut. Overskrifter vi lagde var "Å være samisk idag" Vi fant bilder av Ungdommer som står på snowboard, artister, unger som leker, samer i 17.mai toget, moderne kofter, sykepleier, blacksheeps osv. Det var utrolig gøy og lærerikt for alle, også noen av foreldrene bemerket dette. Det er jo så viktig at ungene ikke får et bilde av at det å være samisk kun er å stå på vidda og passe rein for slik er ikke virkeligheten.

__________________
(2005) (2010) (2012)

Sist redigert av Meissa : 05-02-13 kl 23:08.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-13, 23:12   #22
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Ja, dere har vel hørt hva som er det vanligste yrket til dagens samer?
Førstekonsulent.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 06:26   #23
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Å markere samefolkets dag i dag er en selvfølge for oss her på en skole på Østlandet. Synes det er merkelig at tidligere ordføreren i Tromsø ikke "kunne" bruke kofte, jeg tenker som him. Flott st den nåværende gjør det!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 09:14   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Jeg skjønner godt at de foregående ordførerne ikke følte at de kunne bruke kofta. Selv for meg som aldri har tvilt på samisk identitet, selv for meg satt det nokså langt inne å ta på kofte for aller første gang. Det er ikke så veldig mange år siden jeg fikk meg kofte, det tar en tid å venne seg til tanken når man ikke er vant med det fra før av.

Men i dag, idag har jeg på meg koftetilbehør over en vanlig kjole. Dvs sølje, koftebelte, komager og komagbånd og selvsagt luhkka utenpå. Etter jobb blir kjolen bytta ut med kofta mi.

Lihkku beivviin - læhkoeh biejjine - vuorbbe biejvijn!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 09:31   #25
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Hurra for Samefolkets dag! Lihkku beivviin!

Jeg har tatt på meg et samisk-inspirert smykke i dag, jeg. Sånn komsekule fra Juhls sølvsmie. Fordi at selv om jeg ikke har samiske forfedre regner jeg den samiske kulturarven som en del av min nordnorske identitiet.

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 09:54   #26
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Jeg trenger visst å gi flere prikker før jeg kan gi til Heilo igjen.

Gratulerer med dagen!

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 10:26   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

For meg er samisk like eksotisk som indiansk kultur. Jeg har alltid bodd på østlandet, og ikke før i voksen alder kjent noen av samisk opphav. De har vært veldig lite opptatt av at de er samer, på et vis forståelig nok, det kan jo være slitsomt å være det eksotiske innslaget i vennekretsen, liksom.

Jeg syns det er flott å se at tilhørighetsfølelsen til den samiske kulturen har snudd, og tror det er den eneste veien å gå til alminneliggjøring.

Skolen vår markerer ikke samefolkets dag, det syns jeg er synd, særlig fordi de er en flerkulturell skole på andre vis. I fjor hadde de om urfolk rundt disse tider, men i år gjør de ingenting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 10:35   #28
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Gratulerer med dagen!

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 12:36   #29
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Tenkte på denne tråden i dag på trening, for jeg kommer inn døra her nå fra Samiskinspirert spinningtime, til ære for Samefolkets dag.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 13:21   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Samiskinspirert spinningtime? Korleis?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 13:49   #31
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Når vi først er inne på temaet: Jeg ble ganske overrasket da eldstemann gikk i første klasse og samer var tema i naturfag! Hva i alle dager handler det om? Nå har de riktig nok ikke noen kategori for samfunnsfag i første klasse, men dog. Det de lærte på skolen var også kun stereotypiene og rein, kofte og finnmarksvidda, men noe mer er kanskje for mye å forvente i 1. klasse. De hadde i lekse å få noen hjemme til å fortelle om samene, og jeg lurer på hva som ble fortalt rundt om i de mange hjem. Min pode fikk en halvtimes forelesning om altasaken, sultestreik foran stortinget, sametinget og om urfolksbegrepet. Litt mye for en liten pode, men det står i hvert fall i evalueringen "vet mye om samer".

Hvordan undervises det om samer og samisk historie videre i barneskolen rundt om, spesielt her i sørligere deler av landet?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-13, 22:10   #32
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Samiskinspirert spinningtime? Korleis?

All musikk var samisk, fra rein joik til moderne teckno. Stilig, og stor sukess !

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no