Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-06, 23:56   #1
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Hva om det viser seg at disse vaksinene for hjernehinnebetennelse som koster 1800 til sammen viser seg å være skikkelig skadelig på lang sikt. Hva om den faktisk svekker mer enn den forebygger? Hva om noe alvorlig skjer med våre små? Og viser det seg at det er feil med den, og våre barn ikke reagerer i det hele tatt. Kan man da gå til sak mot staten for at dem anbefalte den i det hele tatt? Sitter ofte å tenker på det nå, hva om min lille gutt får effekter av den. Hva om den er skadelig men dem ikke tørr si noe eller gjøre opp fordi dem vet hvor mye det blir å koste for staten. Så sta som regjeringen er i dag så ville det nærmest være umulig å få dem til å lette litt på sløret dem har foran øynene og se seg om.

Smålig bekymret mamma.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:01   #2
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Hæ?! Ikke si sånn da! Nå ble jeg også bekymret. Er dette bare tankespinn fra din side, eller har leger/forskere gått ut og advart mot vaksinen?

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:07   #3
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

er i grunn bare jeg som tenker.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 10:25   #4
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Det er lurt å tenke, selv om man av og til kan bli engstelig av det. Bedre føre var, enn etter snar.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 13:10   #5
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Det er èn av mange grunner til at jeg ikke vaksinerte lille M. Ja, ikke store M heller. Jeg gambler ikke med mine barns liv, og dette er gambling slik jeg ser det.

Jeg var en av dem som ikke ble vaksinert under det forsøket de drev med på slutten av åtti/begynnelsen av 90-tallet, og jeg er veldig glad n å for at mine foreldre sa nei.
Det er helt utrolig av staten og gamble med barn og unges liv på den måten. Enda verre er det at de gjorde som de gjorde ved å selge den vaksinen videre, med alle de bivirkningene den kunne ha.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 14:33   #6
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Ja, selvsagt er det riktig å tenke seg om. Det er våre barns helse vi snakker om - og derfor har jeg valgt at minsten skal få Prevenaren iht. vaksinasjonsprogrammet. Folkehelsa har ikke lagt denne vaksinen inn i programmet som et eksperiment. Det er heller ikke regjeringen som har bestemt dette, men statlige organer.

Jeg vurderte frem og tilbake og kom frem til den motsatte konklusjonen av Misty. Jeg syntes jeg gamblet dersom minsten ikke fikk Prevenar.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 15:03   #7
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Vi kan vel ikke kalle dette eksperimentering? Forskere har nok en viss peiling på hva de mikser sammen.

Og hvordan skulle utviklingen blitt hvis alle nektet å prøve nye vaksiner?

Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 15:37   #8
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Vi kan vel ikke kalle dette eksperimentering? Forskere har nok en viss peiling på hva de mikser sammen.

Og hvordan skulle utviklingen blitt hvis alle nektet å prøve nye vaksiner?


Satt det på spissen - vi hadde ikke hatt så mange vaksineskader.

Jeg tror at vi må slutte å være nikkedukker i mange tilfeller. Vi må kreve skikkelig dokumentasjon på det forskere driver med, så kanksje de tar oppgaven enda mer alvorlig enn de tilsynelatende gjør i dag. Må si at jeg etter å ha sett programmet, forstatt står på at det er mye gambling inne i bildet. Og sånt bør ikke forekomme, mtp skadene det kan gjøre på et barn.

Ville vi vaksinert dersom forskere og helsepersonell informerte om skadevirkningene på en skikkelig måte?

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:26   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Satt det på spissen - vi hadde ikke hatt så mange vaksineskader.

Nei, men vi hadde hatt veldig mange andre skader og dødsfall, i mye større antall enn vaksineskadene.

Prevenar er heller ingen ny, uutprøvd vaksine. Den er også noe helt annet enn den som ble utprøvd på ungdom på 80-tallet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:30   #10
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Synes det er skummelt med alt sånnt egentlig.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 16:58   #11
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av AvivA, her.

Synes det er skummelt med alt sånnt egentlig.

Men hjernehinnebetennelse er MYE skumlere.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 17:05   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.

Men hjernehinnebetennelse er MYE skumlere.

Helt klart.
Har en venninne som for endel år siden mistet sin datter på 1,5 år pga hjernehinnebetennelse.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:07   #13
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Helt klart.
Har en venninne som for endel år siden mistet sin datter på 1,5 år pga hjernehinnebetennelse.

Uff ikke si sånnt. får lyst å gråte ved tanken.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:15   #14
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Vi har ikke gitt vaksinen, og det er mye pga at jeg ikke synes jeg vet nok om virkningene av den. Noen blir syke av vaksiner, og det er veldig få som får den hjernehinnebetennelsen som denne vaksinen beskytter mot. Kanskje er det like mange som blir skadet av vaksinen, som det antallet som faktisk får denne typen hb.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 21:50   #15
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Vaksiner som er lagt inn i det ordinære vaksinasjonsprogrammet er ikke det samme som et vaksineforsøk. Vi følger ordinært program. Siden Prevenar er lagt inn i programmet for barn født etter juli i år, har vi valgt å kjøpe den ekstra til vår sønn, rent bortsett fra dette driver vi ikke og tar andre vaksiner enn dem som er standard. Alt kan være farlig på sitt vis, og man kan ikke tenke på alt. Hjernehinnebetennelse er også farlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 21:57   #16
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Vi har kjøpt Prenevar til Junior og han har fått begge dosene han trengte for å være beskyttet mot disse typene av hjernehinnebetennesle. Han hadde såvidt jeg husker ingen bivirkninger fra denne vaksinen.

Prenevar er som flere over her har nevnt, ikke en ny vaksine, men en vaksine som har vært prøvd ut i flere land og er inne i vaksinasjonsprogrammet i Australia og USA? Mitt standpunkt var iallefall at HHB er farligere enn evt bivirkninger av vaksinen og da var valget lett, på samme måte som jeg ellers følger vaksinasjonsprogrammet her i landet.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 22:12   #17
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Sitat:

Mitt standpunkt var iallefall at HHB er farligere enn evt bivirkninger av vaksinen

Hvordan vet du det? Jeg mener, er vi 100% sikkre på at denne vaksinen ikke gir varige skader på våre barn?
De var vel "sikre" nok da de testet ut den vaksinen på sluten av åttitallet også....?

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 22:13   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Satt det på spissen - vi hadde ikke hatt så mange vaksineskader.

Jeg tror at vi må slutte å være nikkedukker i mange tilfeller. Vi må kreve skikkelig dokumentasjon på det forskere driver med, så kanksje de tar oppgaven enda mer alvorlig enn de tilsynelatende gjør i dag. Må si at jeg etter å ha sett programmet, forstatt står på at det er mye gambling inne i bildet. Og sånt bør ikke forekomme, mtp skadene det kan gjøre på et barn.

Ville vi vaksinert dersom forskere og helsepersonell informerte om skadevirkningene på en skikkelig måte?

Jeg synes ikke det er rart at folk er bekymret, slik blir det alltid i kjølvannet av denne typen programmer. Men jeg kan forsikre deg om at kravene til dokumentasjon er enorme, og sannsynligvis mye, mye strengere enn du engang kan forestille deg. Vi snakker om årevis ( i snitt 8 år) med forskning fra alt fra cellekulturer via rotter og mus, pattedyr som ligner mennesker, friske frivillige mennesker, utprøvninger på målgruppen i liten skala før kliniske forsøk i større skala. Det er meter på meter med permer som sendes inn til myndighetene før et legemiddel (som en vaksine er) godkjennes. Legemidler til barn krever enda strengere kontroll.

I tillegg er vi i den heldige (?) situasjon i Norge at vi som oftest er ganske trege, slik at legemidlene rekker å bli prøvd ut på store mengder amerikanere før vi tar det i bruk.

Det eneste det er umulig å sikre seg mot, er svært sjeldne bivirkninger, gjerne i kombinasjon med svært uheldige omstendigheter. Det må man opp i så store antall for å avdekke at det må i generell bruk. Og man er nødt til å se det opp mot nytten, i dette tilfellet en potensielt dødelig sykdom for små barn.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 22:16   #19
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Jeg har vært bekymret før dette programmet kom,og det er derfor jeg ikke har gitt vaksiner heller.
Kravene til dokumentasjon er enorme, ja vel. Har de ikke alltid vært det? Hvorfor er det da så mange beviselige senskader av vaksiner? Senskader som nesten umulig kan stamme fra noe annet enn vaksinen, men som i mange tilfeller blir ignorert av helsemyndighetene...

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 22:21   #20
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. vaksiner, i grunnen ganske bekymret

Opprinnelig lagt inn av Misty, her.

Senskader som nesten umulig kan stamme fra noe annet enn vaksinen, men som i mange tilfeller blir ignorert av helsemyndighetene...

Jeg har ikke sett noen av disse programmene, men kan du komme med noen eksempler?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no