Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ammeavvenning og sove hele natten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-06, 00:16   #1
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Ammeavvenning og sove hele natten

Jeg ammer lillegutt enda(til manges store sjokk), han er snart 1 år(hvor har tiden gått?). Og jeg bor enda hjemme, rimelig greit for jeg får all den hjelp man kan tenkes til. Og som student og enslig mamma kan det gå litt fort i svingene. Men jeg ammer enda og kunne sikkert amme i et halvt år til, men jeg vil så gjerne at han skal sove hele natten. Og dette er et stort ønske mine kjære foreldre også ønsker at skal gå i oppfyllelse. Hva er deres tips, uten å slutte å amme.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 02:26   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Nå vet jeg ikke hva du gir han til kveldsmat, men det er nok også litt avgjørende. En god og mettende kveldsmat er viktig.
Samtidig har han blitt så stor nå at han uten problmer skal klare seg gjennom natten uten en sup. For det er nok kosen han vil ha og ikke mat.

Så i stedenfor å ta han oppv ille jeg nok bare gått inn til han og lagt han pent ned i senga igjen. Ikke ta han opp i det hele tatt.
Bare fortelle at nå er det natta og at han må sove. passe på at han roer seg ned for så å gå ut av rommet igjen.

Eventuelt få en av foreldrene dine til å gjøre det så han ikke kjenner melkelukta.
Men for all del ikke ta han opp for å dulle og kose, da våkner han helt og vil nok ikke legge seg til å sove.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 08:32   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Jeg har nattammet begge mine i hhv 18 mnd og ca 12 mnd.
Det er selvfølgelig viktig med god kveldsmat,
men når de er så store så våkner de ikke og vil ha pupp om natta
fordi de er sultne.
Mitt råd er å kutte nattamminga tvert,
ikke trappe ned eller noe sånt. Og du kan godt ta det selv,
de forstår poenget uansett.
Jeg har brukt å legge dem pent ned i senga igjen
når de har våknet om natta, men jeg har vært der med dem
til de har sovnet igjen.
En flaske vann kan være greit å ha tilgjengelig så de
får slukket evt tørst.
Lykke til, la oss vite hvordan det går

Én ting til...du kan selvfølgelig fortsette å amme om dagen selv om du slutter å nattamme!

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 08:42   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Jeg nattammet til Lille B var 19 måneder. Ikke en ønskesituasjon kanskje, men sånn ble det.

Jeg ser at barnet ditt er under året, men jeg er stor tilhenger av å forklare alt, uansett. Barn forstår ofte mer enn man er klar over. Sett deg ned med ham og forklar at når han våkner i natt, da er det slutt på pupp på natten. Si at han kan få kos og vann, men ikke pupp. Når han våkner, minn han på dette med rolig snill stemme. Du kan fint ta avvenningen selv, jeg har til og med fått råd om at det er best å gjøre det selv, det er tross alt en sak mellom dere to. Ikke gå fra ham gråtende, pass på at det blir en "rolig" avvenning, uten skjenn eller streng, irritert og trøtt mamma.

Det er også viktig at du er motivert. Jeg prøvde et par ganger underveis, uten hell.

Kan også være lurt å kutte puppen om morgenen. Min erfaring er at sønnen min våknet tidligere og tidligere i håp om at det var morgen, og vi var tilbake på nattpuppen igjen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 17:53   #5
Dolly
Køntri-star
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Klepp
Innlegg: 290
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Ammeavvenningen vi hadde var utrolig mye lettere enn fryktet

Følgte mor sitt råd som hun hadde brukt på alle mine søsken untatt meg som sov gjennom natten fra starten av...

Hun våkna 3 ganger for pupp...

23 02 og 05

natt 1

jeg gikk inn klokken 23 og trøstet og styrte.. hun fikk tilbud om vann som ikke var intressant og roet seg til slutt.. så fikk hun pupp klokken 02 og 05

natt 2
våknet hun ikke før 02 (utrolig men sant) og vi bare trøsta og styrte.. ton sikkert en time altså men hu sovna igjen og fikk pupp o 05 tiden

natt 3 våknet hun ikke før 5 og vi styrte og trøstet og hun fikk ikke pupp før 08

etter det sov hun rundt..

hun var vel da 9-10 mnd..

Så mitt råd er å kutte ut ett måltid om gangen..

__________________
Dolly, mamma til Sarah jan. 05 og Emma april 08
Dolly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:03   #6
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Kuttet ut nattpupp tvert da han var ca 7mnd. Nå får han ikke pupp om natten lenger. Men han våkner akkurat like mye for det

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 18:05   #7
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Tusen takk for råd. Nå som jeg er student har jeg ikke all verdens energi til å drive på så mye med mas og styr på natten. Sover skikkelig dårlig og trenger søvnen jeg kan få. Så avvenning har jeg ikke tid til før i juleferien. Og da skal det kun gå i å få han til å sove hele natten. Og så ta slutt på ammingen etterhvert som tiden går. Har unormalt stor melkeproduksjon enda. Men skal prøve å legge sammen et lite program til juleferien. Og da skal ting gå i orden.

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 19:01   #8
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Jeg overnattet hos noen venner noen dager jeg . Far sov på madrass på barnerommet og forklarte Lillebror at "nå har vi sluttet med pupp om natten".
Da var han rundt året.

Kanskje du kan få foreldrene dine til å ta den støyten? Det er visst ofte lettere for andre, det er liksom fortsatt en mulighet med deg da hvis en bare skriker lenge nok .

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-06, 19:17   #9
AvivA
Prøver så godt jeg kan :)
 
AvivA sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 389
AvivA er litt kulAvivA er litt kul
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Jeg overnattet hos noen venner noen dager jeg . Far sov på madrass på barnerommet og forklarte Lillebror at "nå har vi sluttet med pupp om natten".
Da var han rundt året.

Kanskje du kan få foreldrene dine til å ta den støyten? Det er visst ofte lettere for andre, det er liksom fortsatt en mulighet med deg da hvis en bare skriker lenge nok .

Tviler sterkt på at dem gidder det. Dem hjelper nok som det er så

AvivA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 12:47   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Dette er jeg ikke noen ekspert på, siden jeg aldri fikk det til med lillesøster, før jeg dro bort en helg da hun var 14 måneder. Før det hadde vi prøvd utallige skrikekurer som jeg angrer bittert på, og som alltid hjalp bare en kort periode.

Men en ting jeg ikke prøvde, og som jeg skulle ønske jeg hadde prøvd, det var en løsning som jeg tror hadde vært tøff, men da hadde jeg i hvert fall VÆRT der for henne: Enten vært inne på rommet hennes, klappet henne og sunget for henne og strøket henne til hun sovnet igjen (noe som hadde tat veldig lang tid siden hun egentlig ble litt forstyrret av å ha oss i rommet), eller tatt henne med i senga, og bare klappet på henne og holdt henne der. Det hadde sikkert vært mer frustrerende for henne, siden puppen var så nær, men i hvert fall trygt, siden jeg var i nærheten.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-06, 13:03   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ammeavvenning og sove hele natten

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette er jeg ikke noen ekspert på, siden jeg aldri fikk det til med lillesøster, før jeg dro bort en helg da hun var 14 måneder. Før det hadde vi prøvd utallige skrikekurer som jeg angrer bittert på, og som alltid hjalp bare en kort periode.

Men en ting jeg ikke prøvde, og som jeg skulle ønske jeg hadde prøvd, det var en løsning som jeg tror hadde vært tøff, men da hadde jeg i hvert fall VÆRT der for henne: Enten vært inne på rommet hennes, klappet henne og sunget for henne og strøket henne til hun sovnet igjen (noe som hadde tat veldig lang tid siden hun egentlig ble litt forstyrret av å ha oss i rommet), eller tatt henne med i senga, og bare klappet på henne og holdt henne der. Det hadde sikkert vært mer frustrerende for henne, siden puppen var så nær, men i hvert fall trygt, siden jeg var i nærheten.

Denne metoden er det jeg går for. Han sovner på eget rom, men første gang han våkner (24-01) går jeg inn til ham og gir vann/kos/klapp. Og så legger jeg meg i gjesteseng ved siden av han. Hvis han ikke roer seg, så stikker jeg inn en hånd gjennom sprinklene.
Problemet med guttungen er imidlertid ikke at han vil ha pupp/mat, men at han våkner av ukjent grunn og må ha hjelp til å sovne igjen. Noen ganger kjeder han seg bare, og vil ha litt liv og action, ikke så kjekt når kl er 03. Prøver å holde det til kun vann og kos/klapp, og ikke noen "opplevelser".

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no