Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Bør Märtha gi fra seg prinsessetittelen
Ja - helt klart! 53 39,85%
Nei 47 35,34%
Har ingen formening om saken 33 24,81%
Deltakere: 133. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 21:48   #21
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg vil si kongefamiliens slektninger i Brasil og deres virksomhet for meg er langt værre enn engleprat, men omtrent like relevant.

Veldig enig.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:50   #22
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Ja, bort med tittelen! Både til henne og resten!

Sorry, men jeg er så republikaner at jeg ikke klarer å skille person eller sak eller noentingsomhelst når jeg får sjansen til å si min mening om kongehuset.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:51   #23
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Nei, så lenge det er monarki i dette landet så synes jeg ikke hun skal det.
Hun har jo ikke akkurat brutt noen lover eller gjort noe kriminelt?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:52   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg anser henne jo ikke som en vesentlig del av monarkiet lenger jeg da. Hun er vel nummer 4 i arverekken, og omtrent like relevant som Prinsessee Ragnhild og Astrid var i min barndom.....

Jeg vil si kongefamiliens slektninger i Brasil og deres virksomhet for meg er langt værre enn engleprat, men omtrent like relevant.

Nei, det er en annen sak - de er ikke relevante i det hele tatt, ettersom de ikke har (og aldri har hatt) arverett til tronen. Det er riktignok lite sannsynlig at Märtha skal ende opp som dronning, nå når Håkon har fått to barn, men helt umulig er det ikke. Ingen av Brasil-gjengen står i fare for å bli statsoverhoder.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:53   #25
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, bort med tittelen! Både til henne og resten!

Sorry, men jeg er så republikaner at jeg ikke klarer å skille person eller sak eller noentingsomhelst når jeg får sjansen til å si min mening om kongehuset.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 21:53   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, bort med tittelen! Både til henne og resten!

Ja, selvsagt. Men jeg ser ingen grunn til at hun skal si fra seg tittelen - jeg synes Stortinget skal ta den fra henne (og fra resten av familien hennes).

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:11   #27
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er en annen sak - de er ikke relevante i det hele tatt, ettersom de ikke har (og aldri har hatt) arverett til tronen. Det er riktignok lite sannsynlig at Märtha skal ende opp som dronning, nå når Håkon har fått to barn, men helt umulig er det ikke. Ingen av Brasil-gjengen står i fare for å bli statsoverhoder.

Hadde ikke kongens søstre arverett til tronen? Hvem var da etter ham i arverekken før han fikk barn?

Jeg er ikke akkurat så engasjert i dette med det virker veldig veldig pussig på meg.

Jeg trodde gutter gikk først men at kvinner kunne arve om det ikke var mannlige arvinger.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:14   #28
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Ser nå at den Norske grunnloven ikke ga jenter arverett, men at de faktisk har arveret til den Britiske tronen. Rimelig langt uti da men likevel.

Ser videre at før 1814 så hadde kvinner arverett om det ikke fantes mannlige arvinger, men den flotte grunnloven fjernet denne, også har det kommet tilbeke på 70 tallet.

Man lærer noe nytt hele tiden gitt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:19   #29
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Helledussan... får jo være grenser for hva man skal blande seg bort i. Så vidt jeg har forstått så tjener hun sine egne penger og holder seg stort sett for seg selv med sin familie. La henne hete prinsesse. La henne temme engler, eller hva søttan hun har tenkt å gjøre.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:22   #30
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Forresten om en snakket om å si fra seg arveretten til tronen så kan jeg se poenget, men om vi allerede har to prinsesser uten arverett, skal vi da ha en uten tittel med arverett? Pussig.

Spesielt siden alle vil kalle henne prinsesse uansett.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:37   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

For meg må Martha gjøre akkurat som hun vil. Jeg har ingen sterke meniner om hennes virksomhet eller monarkiet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 22:41   #32
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Jeg synes det er flott at norge har kongefamilie og er stolt over det. Kanskje i enda større grad de gangene jeg har bodd i utlandet. Mange utlendninger, spesielt tyskere har også kommentert at de skulle ønske at deres land hadde konge/dronning osv.

At ML er datter av en konge syntes jeg naturligvis skal gi henne prinsessetittel, ergo beholde denne tittelen. Men at hun ikke skal være HKH, syntes jeg er helt naturlig da hun har skaffet seg vanlig arbeidsinntekt og ønsker å drive for seg selv-

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:41   #33
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Jeg er definitivt ingen royalist, men mener at så lenge vi har monarki i landet, så er Märtha prinsesse, enten hun vil det eller ei. For Märtha sin del bør jo dette være et argument MOT monarkiet iallefall...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:47   #34
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Jeg synes vi - det norske folket - skal si fra oss hele kongehuset.

  Svar med sitat
Gammel 13-08-07, 23:58   #35
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.778
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Så lenge Norge er et monarki synes jeg det er riktig at Märtha har prinsessetittel

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 00:09   #36
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Hadde ikke kongens søstre arverett til tronen? Hvem var da etter ham i arverekken før han fikk barn?

Jeg er ikke akkurat så engasjert i dette med det virker veldig veldig pussig på meg.

Jeg trodde gutter gikk først men at kvinner kunne arve om det ikke var mannlige arvinger.

Nei, det er bare etter den endringen som kom i 1970-årene at kvinner fikk arverett til tronen overhodet, og loven hadde ikke tilbakevirkende kraft (gjelder ikke for personer født før 1972, eller når det nå var Märtha ble født), så Astrid og Ragnhild og deres barn har fremdeles ikke arverett. Det var ingen etter Harald i arverekken før han fikk barn.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 00:09   #37
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Ser nå at den Norske grunnloven ikke ga jenter arverett, men at de faktisk har arveret til den Britiske tronen. Rimelig langt uti da men likevel.

Ser videre at før 1814 så hadde kvinner arverett om det ikke fantes mannlige arvinger, men den flotte grunnloven fjernet denne, også har det kommet tilbeke på 70 tallet.

Man lærer noe nytt hele tiden gitt.


Dette var jeg ikke klar over. Hva hadde skjedd hvis Olav og Märtha ikke hadde klart å få flere barn enn Ragnhild og Astrid? Ville monarkiet dødd ut, eller hadde de importert en fjern royal slekting?


Nebbia

  Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 00:12   #38
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Dette var jeg ikke klar over. Hva hadde skjedd hvis Olav og Märtha ikke hadde klart å få flere barn enn Ragnhild og Astrid? Ville monarkiet dødd ut, eller hadde de importert en fjern royal slekting?

Slik jeg har forstått det, måtte det en grunnlovsendring til om de skulle importert en ny konge i en slik situasjon. (Som også ville være tilfelle om Håkon, Märtha og alle barna deres plutselig omkom.) Hvis kongehuset består i noen generasjoner til, vil etterkommerne etter Håkon og Märtha etter hvert utgjøre en utvidet kongefamilie med en lang arverekke, som de har i Storbritannia, men det er utelukkende Haralds etterkommere som kan bli tronarvinger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 00:14   #39
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Forskjellen er at som hennes kongelig høyhet så hadde hun offisielle plikter og apanasje og hun var endel av den offisielle kongefamilien som fikk vinke fra slottsbalkongen. Som bare prinsesse har hun ingen offisielle forpliktelser og får heller ingen apanasje, og hun får ikke vinke fra slottsbalkongen på 17. mai


Derfor syns jeg hun gjerne må beholde prinsessetittelen. Den sier vel bare at hun er datter av en konge. Og det vil hun jo fortsatt være. Prinsessetittelen sier ikke meg ikke noe mer enn det igrunnen

  Svar med sitat
Gammel 14-08-07, 00:17   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en Märtha-tråd! - bør hun si fra seg prinsessetittelen?

Jeg syns at slik det ser ut nå, driver hun en salig røre av kongelighet og business, og at de to rollene ikke lar seg skille da hun er født prinsesse - noe hun får masse gratis pr for mht sitt enkeltmannsforetak...

Jeg syns derfor at siden hun tydligvis ønsker å drive kulturformidling og engleskolering, og slik stå fram som en forretningskvinne, så syns jeg hun kan si fra seg prinsessetittelen sin.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no