Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske sofatrekk som skal renses?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-16, 15:31   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Vaske sofatrekk som skal renses?

Jeg har denne sofaen fra Ikea, og som man ser kan trekkene kun renses. En bekjent påstod at det sikkert går fint å vaske de på delicate cycle i maskinen, og det hadde vært veldig praktisk for det vil koste en liten formue å få renset alle trekkene. De trenger det altså.
Men jeg vil jo ikke ødelegge de heller.

Tenö dark grey
Cover two-seat sofa w chaise longue:
26% acrylic, 24% modacrylic, 18% viscose/rayon, 13% polyester, 12% wool, 7% cotton


Sist redigert av frukt : 26-01-16 kl 22:20.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 15:42   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Jeg har vasket trekk før, går fint. Men husk å sette det på mens det enda er vått.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 15:44   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg har vasket trekk før, går fint. Men husk å sette det på mens det enda er vått.

Sette det på mens det enda er vått?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 15:48   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Jeg tok en test på trekket til vår Ikea Karlstad (bare pall-trekket, så ikke jeg hadde ødelagt hele sofaen ) - og det gikk ikke - selv på ullprogram/håndvask. Det krympet nok til at det ikke så pent ut.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 15:53   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Sette det på mens det enda er vått?

Jeg pleier det. Vanskeligere å få på når det er tørt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 16:05   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg tok en test på trekket til vår Ikea Karlstad (bare pall-trekket, så ikke jeg hadde ødelagt hele sofaen ) - og det gikk ikke - selv på ullprogram/håndvask. Det krympet nok til at det ikke så pent ut.

Ups!
Kanskje best å la være ...
Jeg har jo et annet trekk på sofaen nå som er i bomull, og kan vaskes, så det haster ikke akkurat å få renset det originale.

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg pleier det. Vanskeligere å få på når det er tørt.

Aha!
Jeg trodde du mente å putte det i vaskemaskinen mens det fortsatt var vått.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 23:44   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg tok en test på trekket til vår Ikea Karlstad (bare pall-trekket, så ikke jeg hadde ødelagt hele sofaen ) - og det gikk ikke - selv på ullprogram/håndvask. Det krympet nok til at det ikke så pent ut.

Jeg har vasket trekket til min 2-seter Karlstad uten problemer flere ganger. Snodig.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 23:55   #8
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg har vasket trekket til min 2-seter Karlstad uten problemer flere ganger. Snodig.

Dere har kanskje ikke samme trekket?

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-16, 00:51   #9
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 13.971
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Dere har kanskje ikke samme trekket?

Det er jo mulig. Jeg har det gråspraglete. Men jeg vasket det "hvite"/beige også uten problemer.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 00:39   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Vi har Korndal blå. Det gikk som sagt ikke.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 12:30   #11
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

I utgangspunktet ser jeg ingen av fibrene som skulle tilsi rens . Men det er i følge siden til IKEA en salig blanding av natur ok kunstfiber . Jeg vasker trekket på vår ullsofa i maskin selv om lappen sier kun rens . Setter på trekket vått slik at det tørker og strekker seg på plass .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 12:43   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av Ciela, her.

I utgangspunktet ser jeg ingen av fibrene som skulle tilsi rens . Men det er i følge siden til IKEA en salig blanding av natur ok kunstfiber . Jeg vasker trekket på vår ullsofa i maskin selv om lappen sier kun rens . Setter på trekket vått slik at det tørker og strekker seg på plass .

Jeg kan jo prøve med et putetrekk kanskje. Ryggputene er myke så det burde gå å få trøkka den inn i trekket selv om det skulle krympe.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 14:18   #13
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

12 prosent ull er ikke mye så det er lite trolig at det kommer til å krympe på finvask . Prøv en sofapute på finvask/ullvask og unngå evt høy sentrifugering . Så vil det antagelig gå helt fint uten at noen kan garantere det .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 14:40   #14
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Vi har gjort dette flere ganger på vår Karlstad-sofa (Isunda grå trekk). Gikk helt fint.

Jeg pleier å fylle badekaret med litt varmere enn lunkent vann, ha i Milo, og så bløtlegge trekkdelene i minst 1 time. Så har jeg de i maskinen (maks 3-4 deler om gangen) på ullprogram (30 grader, maks 800 omdreininger). Funker kjempebra. Vi har aldri strukket trekkene etter vask og de har ikke krympet.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 14:42   #15
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi har gjort dette flere ganger på vår Karlstad-sofa (Isunda grå trekk). Gikk helt fint.

Jeg pleier å fylle badekaret med litt varmere enn lunkent vann, ha i Milo, og så bløtlegge trekkdelene i minst 1 time. Så har jeg de i maskinen (maks 3-4 deler om gangen) på ullprogram (30 grader, maks 800 omdreininger). Funker kjempebra. Vi har aldri strukket trekkene etter vask og de har ikke krympet.

Takk for tips.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 14:44   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Takk for tips.

Bare hyggelig!

Men vær advart, har du like grisete unger som meg vil du oppdage at vannet i badekaret blir kullsvart etterhvert. Jeg bytter vann noen ganger når jeg skal vaske hele sofaen (13 trekk til sammen eller noe sånt).

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 15:07   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Bare hyggelig!

Men vær advart, har du like grisete unger som meg vil du oppdage at vannet i badekaret blir kullsvart etterhvert. Jeg bytter vann noen ganger når jeg skal vaske hele sofaen (13 trekk til sammen eller noe sånt).



Sofaen har vært utsatt for kakaopulver, potetmel, sukker, malte mandler og diverse annet snadder fra kjøkkenskapene så jeg har ingen illusjoner om at jeg skal slippe å bytte vann.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 22:21   #18
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Jeg kan melde om at det gikk helt fint å vaske trekket.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 23:05   #19
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Så bra! Da har du jo nesten ny sofa.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 23:50   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sofatrekk som skal renses?

Så bra!

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no