Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Har du planer for hagearbeidet i år?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-09, 13:29   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Min plan er å se hva som har overlevd vinteren, og fortsette fjorårets strategi. Nemlig å plante helt tilfeldig ut over året og satse på at noe blir fint. Jeg er nok hageeksentriker allerede.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 13:47   #42
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Monsoon: Det som Glitter sa. Vi har den på to plasser ved terrassen i nærheten av husveggen slik at den står litt i le og med tiden at terrassen blir litt i le. Den rasler i vinden. Våre er bare noen knøtt foreløpig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 13:50   #43
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Her er den ene:
*poff*

Vi har tre andre på den andre siden av terrassen på vei ned på andre siden av huset.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?

Sist redigert av Veronal : 13-04-09 kl 08:34.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 14:22   #44
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Min plan er å se hva som har overlevd vinteren, og fortsette fjorårets strategi. Nemlig å plante helt tilfeldig ut over året og satse på at noe blir fint. Jeg er nok hageeksentriker allerede.

Min plan også!

Utover sommeren orker jeg ikke luke lengre, men skvallerkål har ganske fine blomster de og.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 15:05   #45
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Mine planer er litt sånn:

Jeg skulle ønske de var sånn:



__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 16:48   #46
Optimist
Teacher.
 
Optimist sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Innlegg: 2.506
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har forsket på klematis de siste par årene.
Det ser ut som den blomstrer mest hvis den ikke er klippet ned fra året før. Men samtidig så blir det stikkende frem en del visne greier innimellom som ikke ser pent ut.

Hvis man ikke klipper den tilstrekkelig lenge og det blir en snørik vinter så finner man klematisen i en rull foran klatredingsen sin, og da ser jeg for meg at den skal klippes. Eller skaffes en støttekontakt?

Dermed har jeg altså latt være å kloppe klematisen et par år og i år klipper jeg den. Så får vi se hva som skjer. Forskningen fortsetter...

Jeg gleder meg til du legger fram forskningsresultatene dine, Smilefjes.

__________________
Alle disse dagene som kom og gikk- ikke visste jeg at de var livet!
Optimist er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 17:45   #47
Cielo
Superduperaktiv
 
Cielo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 685
Cielo er populærCielo er populærCielo er populærCielo er populær
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Du har lagt ut bilde av hagen til moren til en av mine barndomsvenninner, Monsoon. Den er så fin.

Ang. Magnoliatre så har naboen vår det. Det er utrolig fint.

__________________
Cielo & Tassen, f.05. og Lille Bolla, f.08.
Cielo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 18:23   #48
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg har lyst til å plante noe vi kan spise, men er usikker på hva som vil overleve klimaet her. Har så langt tenkt på tomatplanter, ruccolasalat og sukkererter, kanskje løk og. Men usikker på om jeg bør så dette i et minidrivhus inne først? Sukkererter kan vel såes rett ut? Jeg er kanskje for sent ute for å så tomatplanter så kanskje bare kjøpe ferdige tomatplanter?

Plantene vil stå ved halvveggen som deler vår hage fra naboens og bort til hjørnet av huset vårt. Det er ikke verdens beste solforhold i hagen vår, men den delen får i hvert fall formiddagssol. Det er ganske lunt der. Blåser det ute kommer det sjelden vind dit.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 18:30   #49
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg har lyst til å plante noe vi kan spise, men er usikker på hva som vil overleve klimaet her. Har så langt tenkt på tomatplanter, ruccolasalat og sukkererter, kanskje løk og. Men usikker på om jeg bør så dette i et minidrivhus inne først? Sukkererter kan vel såes rett ut? Jeg er kanskje for sent ute for å så tomatplanter så kanskje bare kjøpe ferdige tomatplanter?

Sukkererter sår du rett ut. Tips: Legg dem i vann natta over, da spirer de lettere.
Ruccola sår du også rett ut. Tips: Så i runder med en ukes mellomrom, det er veldig irriterende at all salaten blir moden samtidig, og går den i stokk blir den bitrere i smaken.
Løk setter du rett ut i jorda. Hvitløk også. Da dytter du bare fedd ned i jorda.
Tomat burde vært sådd inne allerede, men det er jo helt greit å bare kjøpe en plante.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 18:38   #50
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sukkererter sår du rett ut. Tips: Legg dem i vann natta over, da spirer de lettere.
Ruccola sår du også rett ut. Tips: Så i runder med en ukes mellomrom, det er veldig irriterende at all salaten blir moden samtidig, og går den i stokk blir den bitrere i smaken.
Løk setter du rett ut i jorda. Hvitløk også. Da dytter du bare fedd ned i jorda.
Tomat burde vært sådd inne allerede, men det er jo helt greit å bare kjøpe en plante.

Tusen takk!

Men hva menes med å den går i stokk?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 18:45   #51
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Men hva menes med å den går i stokk?

Den består ikke bare av blader lenger, men det kommer en sånn "pinne" i midten som det etterhvert kommer blomster på.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 18:55   #52
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Aha.... Takk for oppklaring.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:32   #53
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Vi kom hjem fra fjellet i dag og det er deilig å se at hagen har blitt snøfri i løpet av påsken . Første prosjekt er å fjerne gammel rusk og rask

Vi skal rive verandarekkverk, fjerne noen rosebusker og bygge ut terasse i forlengelsen av en veranda (bygger oss et trinn ned og får terasse på bakkeplan). Her er det stort sett vi som har ideene og snille svigerfar som snekrer

Terassen skal avsluttes med en støttemur og ei trapp. Ellers så ser jeg for meg noen store kasser på terassen der jeg kan plante noen lave rosebusker og kanskje noen stauder innimellom

Jeg kjenner at jeg trenger masse ideer - noe som har nettsider å anbefaler? Hvilke hageblader er bra?

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:34   #54
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Vi skal putte hardføre ting i store potter. Og ha tomater og kanskje jordbær. :betongheller:

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:48   #55
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Planer? Hage?

Etter at metern med snø er forsvunnet om en måneds tid, håper jeg å få satt igang ei gravemaskin. Deretter blir det ny mur og ny plen ved hovedhuset.

In my dreams. Slik i virkeligheten blir det vel å flytte sandkassa.. Og vedlikeholde 5 mål plen, med tilhørende epletrær, andre bærbusker og litt til.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 19:58   #56
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg har forresten en plan til. Jeg har en rhododendron som er minst seks-syv meter i diameter. Den skal vekk i løpet av sommeren.

Også skal jeg ha ut det meste av blomsterbedet har jeg bestemt og sette ned noen lave busker som blomstrer litt ulikt isteden. Jeg gidder ikke luke.

  Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:06   #57
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Jeg skal plante bambus bak sandkassa til ungene. Så skal jeg omorganisere i terrassebedene. Jeg har 4 mål hage og er møkklei av å luke. Min mann dyrker vindruer på friland. Han utvidet litt i fjor men det ble ikke vellykket, så vi kjøper vel noen nye planter og prøver å plante dem i en annen del av hagen.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:16   #58
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.619
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Mitt beste tips er vaktmester/gartner som fikser det som skal fikses. :lat:

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:21   #59
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har forresten en plan til. Jeg har en rhododendron som er minst seks-syv meter i diameter. Den skal vekk i løpet av sommeren.

Gi den til meg! Vi har nemlig verdens styggeste og pistrete rhododendron i bakgården, men vil gjerne ha en pen en.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 20:24   #60
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Har du planer for hagearbeidet i år?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Gi den til meg! Vi har nemlig verdens styggeste og pistrete rhododendron i bakgården, men vil gjerne ha en pen en.

Den er ikke så pen akkurat. Men det er mulig den kan beskjæres eller noe sånt? Men jeg vet ikke hvordan man skal få fraktet den - den er kjempestor, på størrelse med hele bilen min. Går det an å flytte på sånt?

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no