Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Selge bil privat

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-22, 10:14   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Selge bil privat

Har lagt ut bilen vår for salg. Billig. Får mange useriøse henvendelser.
Jeg gidder ikke å gå ned i pris for den er utrolig billig, bare sånn at jeg får litt mer enn vrakpant. Og får jeg ikke det så kan jeg likegodt bare dumpe den. Ser at de henter også så sånnsett er det enkelt.
Men prøver å få litt mer enn vrakpant først..

Men det koster jo omtrent like mye å få omregistrert den og er livredd for at jeg skal gjøre noe feil sånn at jeg sitter som hefter på den etter salget.

Googlet og detkom opp tips på NAF sin side. At man kan betale via Vipps og da var det en direkte kobling til eierskifte hos Statens Vegvesen.

Hjelp. Noen som har solgt bil privat og som har tips til hvordan det trygt kan gjøres?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:30   #2
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Lenge siden sist jeg solgte bil, men tror jeg bare leverte salgsmelding til biltilsynet?

Nå er jo alt digitalt, så kanskje dere kan gjøre hele omregistreringen på stedet? Jeg skal hente ny bil på mandag, og jeg fikk en SMS fra vegvesnenet om at jeg måtte bekrefte eierskap eller noe. Det var gjort på ca ett minutt med bank ID.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:31   #3
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Og husk å melde fra til bomselskapet!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:38   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selge bil privat

Jeg la i hvert fall inn i annonsen bilder og beskrivelser av alle feil og mangler, og skrev "ferdig prutet" eller noe sånt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:42   #5
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Selge bil privat

Mannen min brukte dette systemet naf linker til. Prosessen var som følger: ny eier betalte, ny eier bestilte forsikring online, deretter be bilen omregistrert online. Vi tok ut bombrikken vår, og deretter kjørte ny eier avgårde med bilen registret på seg og forsikret. Handelen foregikk søndag formiddag, og formalitetene tok ca 30 min.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:53   #6
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selge bil privat

Har du en potensiell kjøper så må de starte forsikring på bilen (lage avtale med et selskap) før de henter bilen. Eller så får dere ikke omregistrert den digitalt. Forsikringen hans starter ikke opp før bilen er omregistrert, så angrer han seg ved henting og ikke vil ha den allikevel så er ikke det noe problem.

Alt går jo digitalt nå ved eierskifte ved å logge inn på Statens vegvesen, og det er ny eier som får omregistreringsavgiften. Tror den blir betalt på nett idet dere omregisrerer. Begge må ha med seg bankID/bankID på mobil for å få fullført omregistrering. Penger må en jo ta via bank/direktebetaling sånn at du kan se at pengene er på vei inn til deg med en gang og se kvittering. Holder ikke at de bare har lagt inn betaling i nettbanken sin, det kan de lett slette/endre etterpå. Har bare brukt en standard kontrakt fra Forbrukerrådet/NAF ved salg. De har digital salgskontrakt på finn som jeg også har brukt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:54   #7
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Takk for råd.
Leste litt mer og har sett på Statens Vegvesen sin side. Der står det godt ramset opp.


Han jeg mailer med tar det på engelsk så er usikker på seriøsiteten.
HAr skrevet to ganger at omreg må betales utenom prisen.
Får se om jeg hører noe mer fra han.
Skal kreve at han har med bankbrikke sånn at vi logger inn på salgsmelding før han får nøkkel.
Det står svært tydelig hva som er feil og jeg har også lagt ut hva pris på rep er men tipper han kan skru selv.
Får se hvordan dette bærer ivei.

Har kjøpt ny bruktbil så brikken er på plass der og er registrert på den bilen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:55   #8
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selge bil privat

Men husk at han har lagt inn avtale med et forsikringsselskap om forsikring, hvis ikke får dere ikke gjennomført omregistreringen ferdig mens han er der. Er det når kundeservice på forsikringen har åpent kan han jo bare ringe sitt selskap når han er og ser på bilen også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:56   #9
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Takk for tips, Elisabeth.
Hva mente du med betaling.. kan jeg ikke kreve at det går over vipps da? Ellers kan det jo skje som du sier, at de kan slette betalingen...
Vipps er vel det tryggeste?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-22, 10:58   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selge bil privat

Er det mindre beløp så kan det jo bare gå på vipps, men betaler han på kredittkort så får ikke du pengene før etter 2-3 dager. Da må han betale direkte fra kontoen sin og ikke kredittkort, så får du pengene med en gang. Vi har kun kjøpt/solgt biler/campingvogn for litt større beløp enn at vipps har vært aktuelt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 21:33   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Fikk faktisk solgt den nå i kveld. Men bra at det var så enkelt og kjapt. Den blir hentet her i morgen så slipper vi å ha den stående..
Det var enkelt. Meldte den solgt og skrev inn kjøperens fødselsnr så godkjente han det med en gang. Fikk også bekreftelse fra Statens Vegvesen på sms med en gang. Veldig greit.
Han vippset pengene også.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-22, 22:14   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Selge bil privat

Så bra! Hva endte dere opp med selv?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 06:15   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Nok en Ford. 😅 Diesel.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 17:41   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.890
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Selge bil privat

Ser den er solgt. Men til en annen gang, bankene har straksbetaling, kan ikke trekkes eller angres.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-22, 18:02   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Selge bil privat

Jeg fikk forresten melding fra Trafikkforskriftsforeningen i dag tidlig om at siden jeg hadde meldt bilen solgt, gjorde det i går kl. 21, så opphørte forsikringen fom i dag. Utrolig kjapt registrert.
Tenkte at jeg selv måtte si opp forsikringen. Bra ordninger altså.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no