Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Omsøm av gamle (pels)plagg

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-22, 08:54   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omsøm av gamle (pels)plagg

Vi driver og tømmer det som var mitt gamle ungdomshjem, og da dukker det opp ganske mange skatter underveis. Begge barna har kastet seg over plagg som jeg, broren min og moren min har brukt. Og i den siste runden dukket det opp masse gamle kåper og jakker i et skap innerst i en bod.

Vi har funnet en "vrengt sau" mamma brukte på 70-tallet. Den trenger bare en liten rens før den er så god som ny, men siden moren min er litt lavere enn både yngste og meg er den i snaueste laget på ermene. Jeg lurer på om det kan gå an å feste på en kant nederst på ermene, for å forlenge dem litt, eller om det bare blir rart.

Dessuten fant vi mormors gamle kåpe fra slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet. Den er skikkelig bomsete i fasongen, rett og slett formløs, og er i seg selv ikke ganske pen, da selve kåpen er laget i ett eller annet bomullslignende blågrønt stoff. Men den har et helt nydelig fôr laget av kanin og en veldig pen krage i noe jeg antar er mink, og jeg har veldig lyst til å gjenbruke både fôret og kragen.

Farmors gamle persianerkåpe, som sannsynligvis er fra 40- eller 50-tallet dukket også opp. Den er utrolig pent brukt, med gode sømmer, men den er fullstendig formløs, den også.

Jeg kan overhodet ikke sy, selv om jeg eier en veldig god symaskin. Og jeg aner heller ikke om det er fantastisk upolitisk korrekt å drive med omsøm av pelsplagg, og at det rett og slett ikke er noe man bør gjøre. Men jeg har veldig lyst til å i alle fall gjenbruke kaninfôret i en kåpe. Er det noen som har tips til en side der jeg kan få noen gode gjenbruksideer? Og er det helt dust å sy om gamle pelsplagg? Jeg vil i alle fall ikke kaste dem, det syns jeg nemlig blir helt feil.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 08:57   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.031
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Jeg driver ikke med sånt selv, men vet at Marie Hansen (@stoffavhengig på Insta) driver med dette og er "i vinden" på omsøm. Kanskje noe å følge, selv om jeg ikke aner om hun har noe med pels.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 10:20   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Jeg ville gått til skredder med pels, rett og slett fordi det krever en del av symaskinen å greie å sy i skinn.

Men ellers er det jo veldig, veldig fornuftig å bruke pels om igjen. Da har ikke dyrene dødd forgjeves. Det er varme, holdbare og lite miljøskadelige plagg.

Jeg ville lagt pels og ull i fryseren en stund, i tilfelle det skulle følge med møll eller pelsbiller.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 10:40   #4
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.792
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Jeg arvet en utrolig vakker pelskåpe, og den leverte jeg til buntmaker for omsøm. Det kostet en liten formue, men siden den var så vakker, så kostet jeg det på meg.
Jeg er i utgangspunktet ikke for pels, men når den likevel var der, så fant jeg ut at det var ok å bruke den.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 12:26   #5
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Du trenger en skikkelig symaskin beregnet på skinn. Sjekk med en buntmaker om hjelp.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 13:40   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.597
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Hvis du ikke vil gå med pels, er det mulig å sy om til pledd i stedet.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 15:49   #7
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Det er mulig jeg rett og slett må til en buntmaker. Selv om jeg tror kaninen kan sys på ordinær maskin. En buntmaker vil i alle fall kunne hjelpe meg med å sette på en kant nederst på saueskinnsjakken.

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvis du ikke vil gå med pels, er det mulig å sy om til pledd i stedet.

Det er en mulighet. Men det tenker jeg er mer aktuelt for en mink- eller revekåpe. Kaninen kan fint skjules som fôr i en kåpe med et litt penere snitt. Og jeg har ikke lyst på et persianer-pledd. Så jeg må tenke litt på om persianeren skal få henge litt til i skapet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 15:52   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Kaninpels kan røyte en del, bare vær obs på det. Men det er helt magiskt mykt. Det går an å fore hetter og votter med det også, det er veldig digg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 18:41   #9
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Hvis du ikke vil gå med pels, er det mulig å sy om til pledd i stedet.

Jeg sydde pledd av en gammel pels arvet av mamma.
Jeg kjøpte tråd og nål som var beregnet på skinn, foret den med et eller annet og sydde for hånd…..

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 10:18   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kaninpels kan røyte en del, bare vær obs på det. Men det er helt magiskt mykt. Det går an å fore hetter og votter med det også, det er veldig digg.

Den er såpass gammel og velbrukt at den har røytet fra seg, tror jeg. Det var et veldig godt tips å fore hette og votter med det. Da får jeg gjenbrukt hele skinnet på en fin måte.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 10:23   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Kaninskinn tror jeg du greier å sy med vanlig symaskin, om du kjøper skinn-nål. Jeg har en ørelapplue fra Stetson med kaninpels, den kom godt med i vinter. Elsker den.

Jeg har en del pelskåper og -jakker, alle kjøpt brukt og arvet, selvfølgelig. Persianerne bruker jeg, jeg har en jakke og en kåpe, det samme med saueskinnsjakka fra syttitallet. Den har jeg fått fikset på hos buntmaker, så det går fint an å gjøre.

Også har jeg en ozelot som bare henger i skapet, dessverre. Den er helt amazing, men ekstremt politisk ukorrekt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 11:24   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.995
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Omsøm av gamle (pels)plagg

Et lite obs: Sjekk om hunden blir vill av kaninpels før du legger mye arbeid i å lage noe fint.

Det er ikke tilfeldig at ganske mange dyrere hundeleker er laget i kaninpels, ifølge hun jeg hadde som kursleder.

(Selv er jeg fryktelig allergisk mot kanin, så boffen vår har aldri prøvd.)

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no