Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-03-22, 14:06   #1
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Jeg har kjøpt stemorsblomster og påskeliljer for å sette ut. Det var meldt netter uten kuldegrader så jeg tenkte i et optimistisk sekund at det var på tide å få noe ut på trappa eller terassen. Nå er det meldt -4 om natten og kuldegrader halve døgnet. Går det fortsatt bra å sette dem ut? Jeg har kjøpt en tipakning med stemor og tre små krukker med påskeliljer, de må nok plantes i noe større for å overleve. Setter jeg dem inn nå venner de seg sikkert til varme og vil krepere med en gang hvis jeg setter dem ut i kjølig april?

Skal jeg la det stå til og sette stemorsblomster og påskeliljer i en potte i skul på terassen og la det stå til. Jeg vil ha vår, nå!

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:08   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Plante ut blomster nå?!? I- begynnelsen av mars?

:sykt misunnelig:


Hilsen Nord-Norge

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:12   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt



Av og til får man en påminnelse om hvor langstrakt Norge faktisk er, i nord-sør-retning. Egentlig ganske fasinerende, at ett og samme land kan ha så store klimaforskjeller.

Kan dessverre ikke svare på stemorsblomstspørsmålet ditt, jeg er analfabet når det gjelder blomster og hage.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:13   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Det er nok litt absurd å tenke tanken, jeg ser den.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:23   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Sør-vestlandet her, vi grillet og spiste ute på terrassen i 17,5 grader i forrige uke. Dvs, det var jo ikke 17,5 grad egentlig, men i le av vinden så steg termometeret. Når sola forsvinner blir det brått ganske kaldt.

Stemorsblomster tåler en frostnatt. Tipper påskeliljene tåler det også.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:33   #6
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

De tåler en frostnatt, de skal jo kunne gjøre det, men ikke full vinter. HA fått frosset i hel blomster før jeg... i april. På vestlandet.

Men altså, jeg ville be prøvd. Ja, jeg har tenkt på å få det samme på trappa snart Det meldes kjølig, det gjør det, men mildt på dagen. Det er visst 13 grader hjemme nå, så, ja, takk, VÅR

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:34   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Sør-vestlandet her, vi grillet og spiste ute på terrassen i 17,5 grader i forrige uke. Dvs, det var jo ikke 17,5 grad egentlig, men i le av vinden så steg termometeret. Når sola forsvinner blir det brått ganske kaldt.

Stemorsblomster tåler en frostnatt. Tipper påskeliljene tåler det også.

Må absolutt få på plass noe vindskjerming på verandaen i vår. Og få ut dit møblene så snart det er semitrygt for at et ikke kommer en ny storm. Og sjekke om grillen overlevde at den veltet i vinter. Eller erstatte den.

Grilling hørtes magisk deilig ut!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:37   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Må absolutt få på plass noe vindskjerming på verandaen i vår. Og få ut dit møblene så snart det er semitrygt for at et ikke kommer en ny storm. Og sjekke om grillen overlevde at den veltet i vinter. Eller erstatte den.

Grilling hørtes magisk deilig ut!

Kan melde om at det var helt fantastisk med grillmat, gresk salat og tzatziki

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 14:55   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Stemor tåler alt. De ville jeg ikke bekymret meg for. Påskeliljer vet jeg ingen ting om. Slike sarte blomster driver vi ikke med her

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 15:15   #10
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Jeg sjekker pottene mine ute og ser om telen har gått så jeg kan plante ut i litt større potter. Får la det stå til. Jeg var så overbevist om at vi var ferdige med de lange frostnettene nå. Litt optimist må man få lov it lå være.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 15:31   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Legg over et teppe eller håndkle når det blir for kaldt. Stemor og påskeliljer tåler en eller to minus uten problemer, men de har det ikke bra med mange minusgrader. Et teppe over om natta hjelper mye.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 15:47   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Jeg setter krukkene jeg måtte bare plante ut med stemor og påskeliljer litt inntil veggen på trappa under taket ute når det er kaldt. Men i natt glemte jeg det, så de sto ytterst, men tenker det også går veldig bra selv om det var frost på ruta på morgenen i dag. Erfaringen fra tidligere år er at de tåler mye.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 16:25   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Plantene tåler dette. Hvor bor du, forresten?

I dag var det 10 grader i skyggen her, og i går var det så varmt på terrassen at det etterhvert ble uutholdelig å sitte der, selv i t-skjorte. Måtte flytte meg lenger ut i hagen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:34   #14
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Jeg plantet i krukke i helgen. Vet fra tidligere år at de tåler noen kuldegrader. De står i le mot nord og har krukken under tak. De har sett puslete ut på morgenen men ser bedre ut i sola når jeg kommer hjem . I går og i dag har det vært 0 på ettermiddagen. Blir det kaldere så drar jeg krukken inntil husveggen og pakker de inn i avis. De tåler dette.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 17:53   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Her settes ikke noe ut før etter 17. mai, så jeg skjønner ikke spørsmålet en gang

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:05   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Her settes ikke noe ut før etter 17. mai, så jeg skjønner ikke spørsmålet en gang

Det gjelder jo sommerblomster. Stemor og påskeliljer blomster jo lenge før dette og tåler kulde.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 18:07   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.867
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det gjelder jo sommerblomster. Stemor og påskeliljer blomster jo lenge før dette og tåler kulde.

Her settes ikke mye ut før i mai altså.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 19:05   #18
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Her settes ikke mye ut før i mai altså.

Nei, det er jo så, men jeg trodde stemor og løkblomster var «laget» for å plante ut før sommerblomstene.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 19:19   #19
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, det er jo så, men jeg trodde stemor og løkblomster var «laget» for å plante ut før sommerblomstene.

Joda, men det er ikke alle som har vår enda. Her var det 13-14 minus i dag tidlig. Det er ingen vits å engang vurdere å plante ut påskeliljer og stemor før midt i april iallfall. Jeg har ikke sett noen som selger det heller.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-22, 19:34   #20
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør jeg med stemorsblomstene, det ble så kaldt

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Joda, men det er ikke alle som har vår enda. Her var det 13-14 minus i dag tidlig. Det er ingen vits å engang vurdere å plante ut påskeliljer og stemor før midt i april iallfall. Jeg har ikke sett noen som selger det heller.

Det kan jeg forstå. Jeg stusset bare på det å sette slike blomster og sommerblomster i samme bås (krukke…).

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no