Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-22, 19:49   #21
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo bare å raspe en blomkål på rivjern?

joda, men noen dager vil jeg bare ha rett fra pose og i panne.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 20:02   #22
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.


Hvor finner man det da i butikken? Sammen med annen ris?


Ja, det står sammen med ris og pasta. Det heter Middagsris Bygg og koketiden er bare 12 minutter, så det tar ikke nevneverdig lenger tid enn pasta.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 21:44   #23
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Har prøvd å se etter dette i butikken, men finner ikke. Kanskje de bare har vært tomme..? Det er ferskvare og ikke frysedisk, sant?

Ferskvare, ofte i veldig små poser. Gjerne samme sted som du finner ferdig kokte poteter, ferdig salat, ferdige fløtegratinerte poteter, ferdig kålrabistapp osv.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-22, 21:47   #24
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er jo bare å raspe en blomkål på rivjern?

Joda, men ofte må man lete etter bittesmå blomkålbiter overalt på kjøkkenet etterpå. Det er ikke alltid jeg orker det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 10:35   #25
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.712
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Har prøvd å se etter dette i butikken, men finner ikke. Kanskje de bare har vært tomme..? Det er ferskvare og ikke frysedisk, sant?

Har sett i poser på REMA hvertfall. Jeg har aldri kjøpt de posene, jeg kjører det i foodprofessoren , de største hullene.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 10:46   #26
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Har prøvd å se etter dette i butikken, men finner ikke. Kanskje de bare har vært tomme..? Det er ferskvare og ikke frysedisk, sant?

På Rema står blomkålrisen sammen med salatposene og sånt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 11:04   #27
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Jeg liker også raspet blomkål, men jeg syntes det blir helt utrolig grisete, så jeg rasper aldri selv.

Jeg spiser lite pasta selv, så når familien spiser bolognese med pasta til, spiser jeg disse grønnsakene ved siden av.
https://www.findus.no/var-mat/gronns...-rotgronnsaker

Har ikke klart å finne noen erstatter til lasagne, så det bare spiser jeg.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 13:23   #28
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Quinoa tar også bare 10 minutter å koke, og kan nok erstatte pasta i noen retter. Bulgur eller couscous kan også brukes istedenfor pasta, og er jo enda raskere å tilberede. De 2 siste her inneholder jo gluten hvis det er årsaken til at man ønsker å erstatte pasta. Pasta laget på grønnsaker blandet med glutenfritt mel kan være er god erstatning til pasta, som er nær i konsistens og smaksopplevelse. Gnocci er et eksempel på pasta laget av potet feks. Dersom årsaken til reduksjon av pasta er kalori innholdet er det grønnsaker og salater som er gode erstatninger.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 13:51   #29
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg var innom Rema1000 i dag og fant både linsespagetti og erterpenne. Så det skal testes ut!


Hvor finner man det da i butikken? Sammen med annen ris?

Men dersom problemet er oppblåst mage, hjelper det da å erstatte pastahveten med erter, linser eller blomkål som også er klassiske luft-skapere?

Holder en knapp på andre retter, hvor man kan bruke ris eller potet (kokt, stappe, fries).

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 14:12   #30
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men dersom problemet er oppblåst mage, hjelper det da å erstatte pastahveten med erter, linser eller blomkål som også er klassiske luft-skapere?

Holder en knapp på andre retter, hvor man kan bruke ris eller potet (kokt, stappe, fries).

Vi vet ikke helt årsaken enda. Legen ønsker å utrede han for cøliaki bla, så mannen ønsker å redusere mengden med hvete i første runde. Derfor tenker jeg prøve ut litt andre muligheter.
Ris føler han heller ikke er bra. Vi har det siste året prøvd ut fullkornsris for å se om det er noe bedre enn jasminris.
Jeg kan fint spise ris, men jeg blir til gjengjeld veldig hard i magen av ris, så jeg prøver å styre litt unna ris.
Så da bør vi egentlig ha erstatning både for ris og pasta.
(Det er bare for oss voksne)
Jeg har testet ut byggryn, og det funket bra for oss begge, så det kan være en grei erstatning for ris en del steder.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 14:16   #31
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Er det ikke slik at man ikke skal endre kostholdet i forkant av cøliaki-utredning? Den beskjeden fikk i hvert fall.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-22, 14:43   #32
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Man bør ikke fjerne gluten i forkant av cøliakiutredning, men om han går ned på mengden hvete litt og erstatter med type bygg bør jo ikke det ha noe å si. Man bør bare ikke for langt ned.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 11:46   #33
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Joda, men ofte må man lete etter bittesmå blomkålbiter overalt på kjøkkenet etterpå. Det er ikke alltid jeg orker det.

Jeg kjører den i en foodprosessor/hakker (beholder med knivblad som går rundt og rundt som jeg setter stavmikseren på - aner ikke hva det heter )

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 12:34   #34
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Jeg har stor vask på kjøkkenet og setter dyp bolle oppi den og river det der. Da blir det bare små blomkålbiter rundt bollen i vasken.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 13:59   #35
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Jeg har brukt food processor til å raspe blomkål med stor suksess. Rasper dobbel porsjon, og putter resten i kjøleskap til neste middag.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 14:23   #36
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg har brukt food processor til å raspe blomkål med stor suksess. Rasper dobbel porsjon, og putter resten i kjøleskap til neste middag.

Jeg pleier å kjøpe blomkål når den er på tilbud og raspe opp mange og fryse i "porsjonspakker". Fungerer veldig fint når de tines også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 15:16   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg kjører den i en foodprosessor/hakker (beholder med knivblad som går rundt og rundt som jeg setter stavmikseren på - aner ikke hva det heter )

Jeg har også gjort det, men det er så stress å vaske food processoren, og den tar så stort plass i maskinen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 15:33   #38
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har også gjort det, men det er så stress å vaske food processoren, og den tar så stort plass i maskinen.

Ja, jeg bruker den der lille som er til stavmikseren. Den er enkel å gjøre rent. Må ta blomkålen i mange omganger da, men det gjør ikke noe.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-22, 15:36   #39
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut pasta med noe annet enkelt (og sunt)?

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, jeg bruker den der lille som er til stavmikseren. Den er enkel å gjøre rent. Må ta blomkålen i mange omganger da, men det gjør ikke noe.

Har også en sånn, ja. Min er veldig liten, da. Men egentlig ingen dum ide.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no