Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-22, 00:22   #41
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Farmor har brodert bunad til begge jentene, eldste har fått sin og minste sin må monteres til konfirmasjonen om 2 år. Gutten får ikke bunad og virker heller ikke til å bry seg særlig om å få det senere.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 00:57   #42
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.215
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Storesøster ønsket seg og fikk bunad. Minstemann konfirmeres nå, han ønsker seg ikke og får ikke bunad til konfirmasjonen. Hvis han ønsker seg når han er utvokst så tenker jeg at jeg skal gi ham det hvis økonomien min tillater det.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 02:18   #43
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.825
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Jeg har både gutte- og jentekonfirmant til neste år, så her fant vi ut at alle ungene (både guttene og jentene) får bunad til konfirmasjonen slik at det blir mest mulig likt. Det vil si, guttene får den ikke før de er ferdig utvokst (men de kan få låne før dersom de ønsker det). Sølv er allerede valgt ut og kjøpt inn til alle 4 siden de skal få det av sin avdøde mormor.

For vår del ble det helt feil at hun skulle få bunad og han penger (siden han ikke ønsker seg noe annet), for da har jo begge to muligheten for å selge bunaden senere dersom de ikke skulle ønske den likevel, mens det fort blir mange år til de får råd til å kjøpe seg bunad selv dersom de ikke får det nå. Men så har guttene hatt bunad opp gjennom årene, og vært fortrolige med at de også skal få ha det som voksne. Hadde jo ikke gitt bunad til dem om de absolutt ikke ville hatt (verken guttene eller jentene).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 08:15   #44
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.426
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Min sønn ønsket seg ikke bunad. Jeg anser han til å være en europeer mer enn nordmann omtrent (har norsk/Nederlandsk pass og født i et tredje land, ikke gått på norsk skole), og det var aldri snakk om bunad.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 09:33   #45
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Vi får sydd bunad til datteren min nå, hun skal konfirmeres i september. Sønnen min vil ikke ha.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 09:50   #46
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Har bare gutter. Eldste får dress. Han fikk tilbud om å få onkelene sine konfirmasjonsbunader sydd om, men ønsker det ikke.

Vi har mange bunader i familien. Selv har jeg to. Så å finne en å sy om et ikke noe problem.
Sydde til guttene mine når de gikk på barneskolen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:01   #47
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Gutter. En har vært konfirmant. Bunad ikke aktuelt. (Fikk tilbud) ingen i familien har bunad, så kanskje ikke så rart. (Vi foreldrene er ikke konfirmerte)

Jeg har inntrykk at få gutter ønsker bunad om det ikke er tradisjon for det i familien?

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:03   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Che, her.


Jeg har inntrykk at få gutter ønsker bunad om det ikke er tradisjon for det i familien?

Enig i dette.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:14   #49
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

Kan man sy om? Mamma fabler om at hun ikke vil ha bunaden sin lenger. Kan man sy om den bunaden i, tja, størrelse 42, til en størrelse 36? (Damask-kjol)

Ja, mest trolig. Stakken kan man uansett gjenbruke, den er lik i vidde opp til ca str 46 og lengden kan man jo stort sett justere med mindre opprinnelig eier er veldig kort og ny eier veldig lang og det er lite stoff til overs. Livet kan nok også brukes om igjen, men det er også en grei sak å sy et nytt hvis det ikke skulle gå. Pris for nytt liv avhenger litt av stoffvalg, men slik ca 7.000 ferdig montert på stakk. Omsøm uten skifte av nytt liv avhenger litt av hva som må gjøres, men et sted mellom 1500 og 3500 vanligvis. Iallfall koster det det hos meg.

Jeg syr ofte om eldre Råndastakker for tiden. I vårt område finnes det mange gamle fine stakker (stakk er altså skjørtet på en bunad), ofte hjemmevevde og mange i plantefarget garn. Råndastakk og damaskkjol er egentlig samme bunad, forskjellen er at Råndastakken har stripete stakk (rånd= stripe) og damaskkjol har stakk i damaskvevd stoff. Mange av disse ordentlig gamle stakkene har utslitte liv og de passer ofte dårlig til ny bruker. Jeg restaurerer da stakken (bøter eventuelle hull, skifter skonering om det trengs osv) og syr nytt liv. Råndastakk og damaskkjol er blant våre aller eldste og mest autentiske bunader, såkalt kategori 1 bunader. Fra gammelt av var det vanlig med liv i brokade, damask, fløyel og diverse annet i tillegg til de rutete livene vi har sett mest av de siste 60-70 årene. Ofte arver konfirmanten en gammel stakk etter en bestemor eller enda eldre slektning og velger seg stoff til liv og forkle etter egen smak. Dette gir en historisk korrekt bunad med et personlig preg for en relativt rimelig penge. Gjenbruk er veldig bra og bunader er skapt for det! Har man ingen å arve av, er det mulig å kjøpe en gammel stakk for en rimelig penge. Det er også mulig å kjøpe nytt stoff selvsagt, det er de senere årene rekonstruert og satt i produksjon Råndastakk-stoff både i maskinvevd og håndvevd utførelse.

Jeg snakker meg bort, men ja, det de absolutt mulig å sy om en bunad og livkjolene fra Gudbrandsdalen er laget på en måte som gjør de velegnet til omsøm. Mange andre bunader også, for den del.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:21   #50
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Arvingen (2003) ville ha bunad. Moren min sydde. De aller fleste jentene på hennes trinn hadde bunad, men det var også noen uten.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:24   #51
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.721
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Da eldstedatteren min sto til konfirmasjon, var hun eneste jente uten bunad. De var 57 ungdommer i kullet.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:28   #52
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Liker bunadsnerdingen til Lhi-My, lærer mye!
I min familie er det høyst uvanlig med bunader, og når jeg ser prisene er jeg glad for det.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:29   #53
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Gutter. En har vært konfirmant. Bunad ikke aktuelt. (Fikk tilbud) ingen i familien har bunad, så kanskje ikke så rart. (Vi foreldrene er ikke konfirmerte)

Jeg har inntrykk at få gutter ønsker bunad om det ikke er tradisjon for det i familien?

Ja, i familien her har de fleste mennene bunad. Både konfirmantens far, alle onklene, stebestefar, fetter m.fl. i tillegg til at han selv alltid hadde bunad fram til ca 10-årsalderen, da han vokste ut av den han fikk da han var 7. Men i konfirmasjonsseremonien til storesøster så jeg ingen guttekonfirmanter i bunad (og nesten ingen jentekonfirmanter uten). Så han blir trolig nærmest den eneste. Men det bryr han seg ikke om.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 14-04-22 kl 11:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:37   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Arvingen (2003) ville ha bunad. Moren min sydde. De aller fleste jentene på hennes trinn hadde bunad, men det var også noen uten.

Var også flere uten i min datters kull.

Da jeg konfirmerte meg hadde omtrent ingen bunad.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 10:38   #55
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Begge jentene ville ha, og fekk bunad til konfirmasjonen. Minstemann kjem ikkje til å få til konfirmasjon, men får tilbodet når han vert eldre. I slekta er det mange av mennene som har bunad, så er tipper han vil ha. Jentene sine bunader har eg brodert og eg og mamma har montert. Herrebunad må vi kjøpe, men eg kan nok lage skjorta.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 11:20   #56
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.422
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

I forhold til spørsmålet tenker jeg også at det er forskjell på å ikke ønske seg, og å absolutt ikke ville ha. At man ikke går rundt og ønsker seg bunad trenger ikke bety at man ikke vil ha den, hvis man likevel får en. Mange av konfirmantene, særlig jentene, får jo nærmest tredd bunad ned over hodet enten de ønsker seg det eller ikke, og må veldig aktivt si fra hvis de ikke vil ha. Og mange som var lunkne til bunad da de fikk den til konfirmasjonen er veldig glad for den senere i livet, så det kan være gode grunner til å skaffe en selv om mottakeren selv er usikker. Med mindre vedkommende er veldig sikker på det motsatte selvsagt, ingen bør tvinges.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 12:09   #57
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Nr 1 jente, ønsket ikke bunad, men har siden arvet en.
Nr 2 jente får ny bunad til konfirmasjonen nå.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 12:16   #58
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.380
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

. Pris for nytt liv avhenger litt av stoffvalg, men slik ca 7.000 ferdig montert på stakk.

Wow, dette er ny informasjon for meg! Det tror jeg faktisk jeg skal spandere på meg å få gjort.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 12:37   #59
Linella
Erfaren
 
Linella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Innlegg: 843
Linella er litt kulLinella er litt kul
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Guttene er ikke interessert i bunad. Jenta har en som er arvet, håper hun vil bruke den når hun vokser i den.

Linella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-22, 13:31   #60
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Gutter. En har vært konfirmant. Bunad ikke aktuelt. (Fikk tilbud) ingen i familien har bunad, så kanskje ikke så rart. (Vi foreldrene er ikke konfirmerte)

Jeg har inntrykk at få gutter ønsker bunad om det ikke er tradisjon for det i familien?

Det tror jeg du har rett i. Her i området har mange bunad, også endel menn. Men da eldste konfirmerte seg i 2020 var det ingen gutter i bunad. Tror det er vanlig å ønske seg det når man blir eldre. Den ene broren min fikk til 30 årsdagen sin. Den andre blir 30 i år, men er tydelig på at han ikke ønsker seg bunad. Svogeren min fikk til 40 årsdagen.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no