Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Sommerkofte - garntype og oppskrift

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-22, 08:22   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg liker å bruke en strikkejakke over genser/ttopp/bluse og har mange, men nå har jeg kommet fram til at jeg vil ha en tynn, lett og ikke så varm jakke for sommerbruk. Eller kanskje mer nøyaktig en kofte, altså en strikket jakke med tradisjonelt mønster. Jeg strikker stort sett bare i ull og da utelukkende ubehandlet ull som Finull, islandsgarn osv, så jeg kan lite om andre garntyper. Jeg har strikket i merino og synes det siger og er tungt. Det samme gjelder de bomullsgarnene jeg har prøvd. Jeg vil heller ikke ha et loddent garn. Så hva velger jeg?!

Konkret tips til oppskrift tas i mot med takk.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:23   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Du velger Finull.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:38   #3
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg lurer på om det hadde gått an å strikke kofte i Einband fra Alafoss? Det tror jeg hadde blitt veldig lett og fint til sommerbruk, men kanskje krevende å få til tradisjonelt mønster uten at det blir veldig tynne pinner eller veldig luftig.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:44   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg strikker en topp i bomull til snuppa akkurat nå. Det går skikkelig trått. Og det blir ikke like bra. Det er mye bedre å strikke i ull. Så jeg ville heller ha strikket i helt tynn ull.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:48   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg har en jakke i sommerull fra Pickles. Det er en kombinasjon av ull og bomull. Jeg var skeptisk i utgangspunktet, men den er veldig myk og behagelig, så jeg anbefaler det.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:52   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg lurer på om det hadde gått an å strikke kofte i Einband fra Alafoss? Det tror jeg hadde blitt veldig lett og fint til sommerbruk, men kanskje krevende å få til tradisjonelt mønster uten at det blir veldig tynne pinner eller veldig luftig.

Jeg kjenner ikke Einband, men har strikket to gensere og en jakke i Platelopi. Det er tynt og uspunnet og gir lette og gode plagg jeg bruker året rundt, men jeg tror jeg ønsker meg noe annet nå. Hadde jeg bare visst hva!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:54   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Du velger Finull.

Ja, sjansen for det er nok rimelig stor, men jeg kan jo i det minste forsøke å se på noe annet for en gangs skyld.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:54   #8
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Einband er spunnet islandsk ull, veldig tynn og lett. Litt stikkete. Jeg fant denne da jeg søkte på oppskrifter til garnet.

https://www.toltyarnandwool.com/prod...n-pdf-download

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:55   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg strikker en topp i bomull til snuppa akkurat nå. Det går skikkelig trått. Og det blir ikke like bra. Det er mye bedre å strikke i ull. Så jeg ville heller ha strikket i helt tynn ull.

Ja, ren bomull har jeg dårlige erfaringer med også. Min datter strikker seg topp i Tykk Line for tiden og den blir fin, men jeg er redd en jakke i min størrelse (44) vil sige og bli tung i et slikt garn. Spørs om det må bli ull, ja.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 08:57   #10
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Einband er spunnet islandsk ull, veldig tynn og lett. Litt stikkete. Jeg fant denne da jeg søkte på oppskrifter til garnet.

https://www.toltyarnandwool.com/prod...n-pdf-download

Superfin! Er Einband like umulig å få tak i for tiden som mye av det andre islandsgarnet, tro? Hadde vært gøy å prøve det. Stikkete garn er ikke noe problem, jeg bruker Lettlopi rett på huden og likedan Platelopi.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 09:06   #11
Nada
Svada
 
Nada sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.545
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg strikket meg en deilig sommerjakke i Holst supersoft, den ble tynn og lett.
(Dahlia cardigan av Lene Holme Samsøe)

__________________
Nada er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 09:13   #12
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.175
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Denne, tror du kan strikke den i Finull.

https://www.ravelry.com/patterns/lib...---kirschblute

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 09:52   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg har strikket 1 1/2 kofte i Einband. Det er tynnere enn Finull, men fint (stikkete) garn.

Om du strever med å få tak i nok, har jeg et uanstendig stort lager, for det garnet er veldig, veldig drøyt.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 10:50   #14
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Holst Coast er en god ull/bomullsblanding.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 11:26   #15
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Superfin! Er Einband like umulig å få tak i for tiden som mye av det andre islandsgarnet, tro? Hadde vært gøy å prøve det. Stikkete garn er ikke noe problem, jeg bruker Lettlopi rett på huden og likedan Platelopi.

Et kjapt søk på nettet tyder på at det er tilgjengelig flere steder, men utsolgt noen steder.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 11:36   #16
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Finull året rundt. Holst supersoft eller Coast er deilig til lette sommerplagg.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 14:37   #17
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Einband er spunnet islandsk ull, veldig tynn og lett. Litt stikkete. Jeg fant denne da jeg søkte på oppskrifter til garnet.

https://www.toltyarnandwool.com/prod...n-pdf-download

Den var fin!

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 14:40   #18
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.645
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Jeg ville valgt lamull fra Rauma, litt tynnere enn Finull
Jeg synes ull er fantastisk, også om sommeren. Er ikke så mye varmvær i en sesong.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 14:52   #19
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.992
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Superfin! Er Einband like umulig å få tak i for tiden som mye av det andre islandsgarnet, tro? Hadde vært gøy å prøve det. Stikkete garn er ikke noe problem, jeg bruker Lettlopi rett på huden og likedan Platelopi.

Jeg syns Einband er det mest stikkete av de islandske garnene, forresten. Mer stikking enn Lettlopi i utgangspunktet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-22, 19:13   #20
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sommerkofte - garntype og oppskrift

Markagarn fra Oslo mikrospinneri? Neeesten som å strikke med finull, men ikke ren ull.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no