Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-14, 19:01   #21
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg er tilhenger av en rettferdig alkoholpolitikk. Passe streng. Ikke så streng at det oppleves feil blant folk flest (), da forsvinner respekten for regelverket.

Med streng praksis tenker jeg på det å skjenke utenom lovlig tid, til fulle folk og til mindreårige. Jeg ser at enkelte bareiere hisser seg opp når de får sanksjoner basert på slike brudd. Det kan de bare hisse seg opp for. Serveres mindreåinge og de er sløve med kontroll kan de bare ha det så godt og får ikke min medlidenhet med tanke på at de får dårlig inntjening en stund.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:05   #22
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Med streng praksis tenker jeg på det å skjenke utenom lovlig tid, til fulle folk og til mindreårige. Jeg ser at enkelte bareiere hisser seg opp når de får sanksjoner basert på slike brudd. Det kan de bare hisse seg opp for. Serveres mindreåinge og de er sløve med kontroll kan de bare ha det så godt og får ikke min medlidenhet med tanke på at de får dårlig inntjening en stund.

Ah. Du er vel dypt sjokkert over at jeg er enig.

Jeg var mer på den politiske biten, hvor mange skjenkesteder og hvor lenge de får ha åpent.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:12   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Men hvis lettere narkotiske stoffer pga sin "letthet" skal legaliseres. Hva da med merking? Dersom hasj er en betydelig årsak til økt antall tilfeller med schizofreni (enten det nå bare funker som utløsende faktor for det som ligger latent eller forårsaker). Bør man ikke da kreve merking av produktene og vil vi ha konsekvensene dersom legalisering medfører økt forbruk.
En annen ting et at hasj henger lenge igjen i kroppen. Når skal man si at en som røyker hasj skal få lov å kjøre bil igjen? Skal hasj bare selges til folk som leverer inn lappen for en periode?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:27   #24
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.603
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

En annen ting et at hasj henger lenge igjen i kroppen. Når skal man si at en som røyker hasj skal få lov å kjøre bil igjen? Skal hasj bare selges til folk som leverer inn lappen for en periode?

Akkurat dette er jo helt likt for alkohol. Det er ditt eget ansvar å påse at du er helt rusfri før du kjører bil.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:29   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat dette er jo helt likt for alkohol. Det er ditt eget ansvar å påse at du er helt rusfri før du kjører bil.

Problemet er å måle det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:47   #26
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Det er jo helt klart kulturelle årsaker (at man aksepterer en form for rus og ikke andre). Men også at alkohol har en funksjon som ikke er knyttet til rus, nemlig smak. De fleste andre rusmidler har kun som funksjon å gi rus. Ikke at jeg kjenner hasj-kulturen så godt at jeg kan si at det er hasj-kjennere som verdsetter smaken av ulike avlinger og sånn, da. Dem om det. Vin, øl og mange former for sprit har smakskvaliteter som kan verdsettes selv om man drikker lite av det. Det er jo åpenbart.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 19:58   #27
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.789
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Det Kanina sier. Jeg drikker ikke vin, øl eller drinker primært for å ruse meg, men fordi jeg liker smaken og fordi det er en tradisjonsbasert hygge knyttet til det å drikke alkoholholdig drikke sammen med andre. Det samme gjelder delvis for kaffe - jeg er såpass glad i smaken av kaffe at jeg ofte drikker den som decaff. Mannen min liker øksemannen veldig godt, og syns derfor det er fint å kunne kjøpe mellanöl i Sverige, som smaker det samme, men har lavere alkoholstyrke.

Dessuten "betaler" man for overdrevent alkoholbruk med en gang, i form av bakrus. Det gjør man, så vidt meg bekjent, ikke med narkotiske produkter. Der viser de langvarige skadevirkningene seg kun på sikt, og er så "snikende" at de ikke er like enkle å oppdage, før man et skikkelig avhengig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 20:21   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det er jo helt klart kulturelle årsaker (at man aksepterer en form for rus og ikke andre). Men også at alkohol har en funksjon som ikke er knyttet til rus, nemlig smak. De fleste andre rusmidler har kun som funksjon å gi rus. Ikke at jeg kjenner hasj-kulturen så godt at jeg kan si at det er hasj-kjennere som verdsetter smaken av ulike avlinger og sånn, da. Dem om det. Vin, øl og mange former for sprit har smakskvaliteter som kan verdsettes selv om man drikker lite av det. Det er jo åpenbart.

En annen ting er at hasj inntas på en svært uheldig måte både for seg selv og også for sine omgivelser.

Vi er jo på god vei til å få tobakksrøyk ut av fellesarenaer heldigvis.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-14, 23:01   #29
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

(Jada, jeg er avholds og mot hasjlegalisering, jeg bare kverulerer og grubler.)

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

En annen ting er at hasj inntas på en svært uheldig måte både for seg selv og også for sine omgivelser.

Vi er jo på god vei til å få tobakksrøyk ut av fellesarenaer heldigvis.

Neida, ikke nødvendigvis. Vaporisers, brownies, fudge, chocolate chip cookies, tinktur, kapsler osv. Og iskrem!

Det er dessuten flere som er allergiske mot tobakksrøyk som ikke er allergisk mot hasjrøyk.

Kanina, jeg har opplevd hasjutsalg med fjorten forskjellige planter, og hvor folk har sterke meninger om hva slags som er best til hvilken bruk. Og entusiastisk oppskriftsutveksling ang. hasj brownies.

Og ja, dette handler veldig mye om kultur og vane. Jeg har vært i et miljø hvor ungdommen mye enklere fikk tak i marihuana enn alkohol og benyttet seg av dette til fest, og hvor svært lett hasjrøyking også var vanlig på fest i foreldregenerasjonen, type en joint går rundt kjøkkenet et par runder på en fest med femten damer på femtiårsdag. For noen kombinert med cava. Ungdommene brukte ikke noe mer hasj enn norske ungdommer ville brukt alkohol - dvs. sosialt på fest, ikke sosiale outcasts som røyker i stedet for å gå på skolen og utvikler tunge psykiske problemer.

Koblingen mellom hasj og psykiske lidelser er vel fortsatt gjenstand for forskning, uten at noen helt klare konklusjoner er trukket?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 07:11   #30
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Kanina, jeg har opplevd hasjutsalg med fjorten forskjellige planter, og hvor folk har sterke meninger om hva slags som er best til hvilken bruk. Og entusiastisk oppskriftsutveksling ang. hasj brownies.

Jo jo, men jeg tviler på at selve hasjen tilfører brownien noen smaksoppplevelse som man ønsker kun for smakens skyld? Og at det er forskjellige hasj-typer, planter med forskjellige kvaliteter etc, tviler jeg heller ikke på, men jeg tror ingen begynner å røyke hasj kun fordi de liker smaken/lukta av det. Det kommer liksom sekundært.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 07:58   #31
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.324
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jo jo, men jeg tviler på at selve hasjen tilfører brownien noen smaksoppplevelse som man ønsker kun for smakens skyld? Og at det er forskjellige hasj-typer, planter med forskjellige kvaliteter etc, tviler jeg heller ikke på, men jeg tror ingen begynner å røyke hasj kun fordi de liker smaken/lukta av det. Det kommer liksom sekundært.

Men tror du majoriteten av alkoholdrikkerne begynte å drikke alkohol fordi de var ute etter smaksopplevelsen?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 08:02   #32
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.949
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men tror du majoriteten av alkoholdrikkerne begynte å drikke alkohol fordi de var ute etter smaksopplevelsen?

Godt poeng.

Men det er likevel ikke det samme. Folk røyker ikke hasj for å nyte smaken, altså. Hvis det ikke var noen rus å få, tror du folk ville røykt hasj likevel, som om det var en fin sigar?

Mange begynner å drikke for å teste ut grenser og rus, det er sant. Men det er også mange som ikke drikker før de er voksne, og da for smaksopplevelsens skyld.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 09:39   #33
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.804
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Hasj øker risikoen for lungekreft, i tillegg til å øke risikoen for psykoser, schizofreni osv.

Man kan naturligvis diskutere om hasj utløser en sårbarhet som ligger latent eller ikke, men jeg vet ikke hvor mye POENG det er i det. Det gjør vel fin liten forskjell for en som er lagt inn på psykiatrisk 22 år gammel. Du vet jo ikke det før du bruker hasj. Tenker man seg at gentest skal fremvises i hasjkiosken?!

I tillegg skal det svært lite til for å bli avhengig (0,8 gram i uka, leste jeg et sted) og det sitter i kroppen opptil 10-14 dager etter at du har røyka.

Nå er jeg veldig fornøyd med at jeg aldri har prøvd å røyke det (og blir mer og mer fornøyd med det for hvert år som går )

Hvis ikke det gjør noe inntrykk, så øker hasj lyst på søtsaker (om ikke du er redd for å bli psykiatrisk pasient, er du vel i det minste redd for å bli tjukk!?! ) og svekker læringsevnen. Kjenner folk med hasjbakgrunn som har sagt at de har vanskeligere for å lære enn før, i et anfall av selvinnsikt, men det er vel empirisk belagt utover det.

Jeg kan ikke se noen som helst grunn til å anta at alkohol ville vært et lovlig produkt hvis det ble introdusert i dag. Men slik det er, er det så rotfestet i kulturer og så mange tjener lovlige penger på det at det er usannsynlig med forbud nå. Jeg kan heller ikke se noen grunn til å tro at et produkt får en lavere utbredelse i befolkningen av å legaliseres og selges over disk. Å gjøre mafiainntjening legal er heller ikke noe poeng for meg. Jeg tenker det vil være en ren gavepakke for mafiaene, deres mål er ikke å være B-gjengen, deres mål er å tjene penger. Er de "hvite", så mye desto bedre.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...ubmed_RVDocSum


Sist redigert av Charlie : 13-10-14 kl 09:47.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 09:44   #34
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.416
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Jeg kan godt avsløre meg selv om en som teoretisk er for legalisering. Teoretisk, fordi ruskulturen i Norge er sånn som den er. Skadevirkningene til marihuana mener jeg ikke er argumenter i mot, all den tid alkohol faktisk er så farlig som det er, men allikevel lovlig.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men det er likevel ikke det samme. Folk røyker ikke hasj for å nyte smaken, altså. Hvis det ikke var noen rus å få, tror du folk ville røykt hasj likevel, som om det var en fin sigar?

Dette syns jeg for øvrig er et godt argument i mot. Hasj og marihuana nytes utelukkende på grunn av virkningen, ikke på grunn av smak, i motsetning til alkohol.

Og bare så det er sagt, jeg bruker ingen former for narkotika og kommer heller ikke til å gjøre det. Så det er ikke derfor jeg er for en form for legalisering.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 09:48   #35
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.138
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kan godt avsløre meg selv om en som teoretisk er for legalisering. Teoretisk, fordi ruskulturen i Norge er sånn som den er. Skadevirkningene til marihuana mener jeg ikke er argumenter i mot, all den tid alkohol faktisk er så farlig som det er, men allikevel lovlig.

Jeg tenker på samfunnets totale russkader. Hadde man i morgen kuttet ut alkohol 100 % og kun brukt hasj som legalt rusmiddel (og man ikke fikk tak i alkohol illegalt) hadde jeg vært enig med deg. Men så lenge alkohol fremdeles skulle være lovlig, vil jo russkadene bare øke, med blandingsbruk og annet som følger med. Ergo mener jeg at hasjbrukens skadevirkninger absolutt er relevant.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 09:51   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.416
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg tenker på samfunnets totale russkader. Hadde man i morgen kuttet ut alkohol 100 % og kun brukt hasj som legalt rusmiddel (og man ikke fikk tak i alkohol illegalt) hadde jeg vært enig med deg. Men så lenge alkohol fremdeles skulle være lovlig, vil jo russkadene bare øke, med blandingsbruk og annet som følger med. Ergo mener jeg at hasjbrukens skadevirkninger absolutt er relevant.

Mens jeg mener at man ikke bare kan plusse på russkader på denne måten, i tillegg er jeg uenig i endel av påstandene om marihuanas skadevirkninger. Men dette er jeg egentlig ikke så interessert i å diskutere, vi får bare finne oss i å være uenige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 10:06   #37
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

For meg er det ganske enkelt, - fordi alkohol er et lovlig produkt og hasj ikke er det. Så kan jeg mene så mye jeg vil i verden om at en marihuana-joint om dagen ikke er like "skadelig" som 2 glass vin, men det blir hel irrelevant.

Og det er dette jeg synes er så problematisk med foreldre som ikke tar hasj-røyking blant barna sine så alvorlig. Det er et illegalt rusmiddel.

Veldig i enig i dette. Med utgangspunkt i dagens lovverk.

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt hasj ol. kan ha en medisnsk heldig virkning og/eller inntas på måter som ikke er like skadelig som røyking, hverken for vedkommende selv eller omgivelsene - og hvorvidt mennesker kan tippe etter bare én gangs bruk vs. alkoholskader og dagens alkoholkultur. Det er veldig mange pros and cons, tenker jeg. For begge deler.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 10:27   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Jeg er såpass negativ til rus og til helseskadelge midler generelt (skal jeg lekse opp om Red Bull for dere, kanskje? ), at jeg reagerer med piggene rett og når man snakker om legalisering av marihuana/hasj.

I tillegg syns jeg det virker som om det er for dårlig sikker kunnskap om skadevirkninger. Det er jo vanskelig å gjøre gode undersøkelser når middelet stort sett er ulovlig. Med tanke på at det tok ti år med intensiv forsking før man kunne vise signifikant at røyking forårsaker lungekreft, og det er vel den tydeligste årsak-effekt man HAR innen medisin.


Samtidig er jeg jo også veldig skeptisk til å forby alt man ikke liker, og mener jo at folk skal få ta ganske stort ansvar for sine egne tabber. Og i motsetning til alkohol, så skader hasj i større grad individet enn samfunnet rundt.


Et argument for legalisering eller i hvert fall kontroll av narkotika generelt er at det at det er illegalt er en ENORM inntektskilde for skrekkelige folk. Al Qaida og andre ekstremister er stort sett finansiert av narkotika, for eksempel. Det var grunnen til at de slåss så knallhardt for å holde kontroll nord i Mali. Det er en sentral hub i smugling av narkotika. Det lander digre fly der med narkotika fra lenger vest, det pakkes om og sendes videre til Europa. En legalisering ville revet gulvet under beina på disse organisasjonene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 10:37   #39
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Hvor mye gulv ville det revet under disse skrekkelige produsentene om ikke også de kraftige stoffene ble legalisert? Selv om Afghanistan står for den største produksjon av hasj i verden utgjør det bare rundt 10-15 prosent av total natkotikaproduksjon i landet. Arealet brukt til hasj ser jeg neppe for meg ville bli brukt til grønnsaker om markedet for hasj forsvant.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-14, 10:40   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.186
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor er alkohol ok og hasj ikke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Hvor mye gulv ville det revet under disse skrekkelige produsentene om ikke også de kraftige stoffene ble legalisert? Selv om Afghanistan står for den største produksjon av hasj i verden utgjør det bare rundt 10-15 prosent av total natkotikaproduksjon i landet. Arealet brukt til hasj ser jeg neppe for meg ville bli brukt til grønnsaker om markedet for hasj forsvant.

Ja, man måtte tatt rubb og rake. Og det er vel temmelig utopisk. Jeg har en vag skisse i hodet om et marked der tunge stoffer er relativt strengt regulert (noe som sprit, oe som legemidler), men da vil det selvsagt fortsette å finnes et illegalt marked på siden. Men det ville jo vært langt mindre.

Men dette måtte jo vært gjort globalt for at man skulle fått på plass legal produksjon og distribusjon. Utopisk, altså.


Men dagens narkotikapolitikk er i hvert fall ingen dundrende suksess. Hvor mye verre kan det egentlig bli med legalisering?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no