Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Mitshubishi Outlander og tre barn

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-11, 13:27   #1
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mitshubishi Outlander og tre barn

Vi MÅ ha en ny bil med det aller første. Vår gamle BMW 525 TDI stasjonsvogn sliter BIG TIME om dagen. I påska gikk vannpumpa og i helgen gikk det først et eller annet galt med elektronikken, slik at vi ikke får opp bakluka og så røyk jammen meg girkassa. Så nå kan vi bare rygge i nedoverbakker

Følgende faktorer og krav må tas med i bildet ved vurdering av ny bil:
* Vi har tre barn i alderen nybakt åtteåring, seks og snart to. Sistnevnte sitter bakovervendt i Britax TWE og skal sitte sånn et par år til. Mellomste sitter i beltestol og førstnevnte sitter pt i beltestol på lengre turer/motorveikjøring og på pute i nærområdet, da det er et HEL.... å få festet to beltestoler i tillegg til TWE i BMW'en. Hun er 132 cm/26-27 kg.
* Jeg vil ha sju seter, men ekstrasetene behøver ikke ha stor komfort, da de kun skal brukes på kjøring i nærområdet.
* Mannen vil ha 4-hjulstrekk, siden vi bor i Winter-wonder-land og her er mye bakker
* Mannen vil også ha dieselmotor
*Vi vil begge gjerne ha automat, men har innsett at vi ikke kan få alt og er villig til å fire på dette kravet
* Vi skal ikke kjøpe en helt ny bil, men en bruktbil som ikke har gått for langt.
* Vi er villig til å legge i omkring 350 000 til 370 000 i kjærra


Vi vurderte lenge en XC90, men da snakker vi 2004-modell med nevnte prisnivå. Det er en relativt gammel bil. I det siste har vi surfet på Outlandere fra 2008 og dette seiler muligens opp som en favoritt pt. Men da melder det seg en del spørsmål, som jeg håper noen her inne kan hjelpe meg og besvare:
* Er det teknisk mulig å få plass til to beltestoler og en TWE i baksetet på en Outlander? Beltestolene våre er av den smale sorten, siden det var tvingende nødvendig for å få trykt dem inn i BMW'en. Jeg har hørt rykter om at det er vanskelig å få plass i Outlanderen, men jeg kan liksom ikke fatte at det ikke skal gå når vi har fått det til i BMW'en....
* Kan man med et enkelt grep skru av airbagg'en foran, slik at en av ungene evt kan sitte foran på lengre turer?
* Klappstolene vil nok bli brukt til venner og venninner og til kjøring i nærområdet. Er det tillatt å bruke beltestoler/puter på disse?
* Hvilke erfaringer har dere sånn generelt med Outlanderen?

Er det noen som har andre forslag til biler som tilfredsstiller våre kriterier, tas disse også mot med takk!


Sist redigert av Tuddelu : 10-05-11 kl 14:49.
Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 14:16   #2
Corbeille
...med jordbær...
 
Corbeille sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 427
Corbeille er litt kul
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Vi kjøpte oss Outlander for en snau mnd siden. En 2007 modell som hadde gått i underkant av 30 000 km. Vi måtte gi 320 000 for den. Den har dieselmotor, men ikke automatgir.

Vi har to jenter på snart 4 år og snart 6 år. Og så kommer det en liten gutt denne måneden. Vi har testet at det er plass til to Britax KidPlus og ett MaxiCosi babysete i midten. Og vi har testet at det er plass til to Britax KidPlus og ett HTS iZi Kid bakovervendt. MEN det er ikke god plass. Og det er litt kronglete å feste setebeltene.

Det skal være enkelt å skru av airbaggen foran med en spak. Men jeg har ikke gjort det ennå.

Vet ikke om det er lov å bruke beltestoler på stolene bak, men kan ikke se noen grunn til at det ikke skal være lov.

Generelt er jeg veldig fornøyd med Outlanderen. Men så ble den byttet ut med en Opel Meriva, så det er kanskje ikke så rart.

Corbeille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 14:27   #3
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Det hørtes jo lovende ut, Corbeille! Det spør om vi kanskje bør ta med oss alle setene til en forhandler og gjøre en liten test, for å være på den sikre siden

Flere erfaringer, synspunkter og tips mottas!

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 18:46   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Outlander er i smaleste laget når det gjelder baksetet og mer kontinuerlig bruk av de tre plassene der. I tillegg kan den jo ikke settes opp som 6-seter - tredje seterad er i ett. Er lov å bruke barnestoler i disse setene.

Ellers jevnt over gode biler. Eneste man kan være obs på er at ganske mange av dem med 2.0-dieselen har hatt behov for å skifte svinghjul, og flere vil sikkert få det. Er riktignok fem års garanti, men svinghjulbytte er ganske kostbart etter den tid.

Husk at man ikke bare bør teste med stolene man skal ha i nå, men også det som skal inn etter hvert. Tre beltestoler og trangt mellom stolene, der man omtrent må feste sikkerhetsbeltet under stolen, kan være tungvindt i lengden. Beltestoler bygger også på en litt annen måte enn en del andre stoler - det finnes bilder der man får inn to beltestoler og en annen stol, men tre beltestoler kan gi såpass bredde at det ikke bare er vanskelig å få inn beltene, men faktisk også dørene på bilen...

Mulig X-Trail kanskje har et litt bredere baksete? Den får man riktignok ikke som 7-seter og designmessig er den langt unna Outlander.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 20:22   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Mrc: vet du om det er stor forskjell på bredden på outlander og den nye lillebroren med navn på 3 bokstaver?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 20:54   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

ASX er nok litt smalere. ASX blir som en Golf, og knapt det egentlig.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 20:59   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Jeg kjenner en trebarnsfamilie som kjører Outlander. Jeg har ikke studert det mer nøye enn det, men de har sikkert 2 beltestoler og en bakovervendt tror jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 20:59   #8
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Jeg syns egentlig den så veldig rommelig ut i baksetet, skjønner du.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:04   #9
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Det er enkelt å skru av airbag'en i Outlander, nøkkelbryter i hanskerommet. Har gjort det et par ganger når vi har kjørt med pappa sin bil. Tvingende nødvendig, siden det var et sant helvete med bakovervendt sete. Jeg prøvde å få plass til Britax TWE og lang 2-åring bak passasjersetet, og joda det gikk, men jeg som var 1,73 m lang og skulle sitte i passasjersetet slet enormt. Jeg satt diagonalt på setet med begge beina pressa inn i døra for å få plass. Det skal sies at 2. seterad kan skyves litt bak, men da blir det ifølge min far for trangt til at man kan bruke det 6. og 7.setet. Dermed endte Mellomste i passasjersetet. Så bakovervendt sete som kan stå mellom forsetene må til i den bilen. Vi prøvde ikke å sette TWE'en i midten, jeg tok bare første og beste løsning da pappa fikk koblet ut airbagen. Vær bare klar over at med 7 seter oppe så er det omtrent null bagasjeplass igjen. Ellers er bilen kul og pappa er i alle fall veldig fornøyd med sin.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:18   #10
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Tøff bil utseendemessig, men etter min smak, alt for trang til 3 barn.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:39   #11
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Tøff bil utseendemessig, men etter min smak, alt for trang til 3 barn.



Da firer man på kravet om firehjulstrekk og kjøper sånn bil som jeg og Snuppa har istedet.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:41   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Hvilken er det?

(uansett så sliter vi fordi vi IKKE kan ha en bred bil. Vi har en utrolig smal garasje )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:44   #13
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Opprinnelig lagt inn av emin, her.



Da firer man på kravet om firehjulstrekk og kjøper sånn bil som jeg og Snuppa har istedet.

Ja, evt venter man på VW Sharan som kommer med 4wd snart.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 22:52   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.480
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

ASX er nok litt smalere. ASX blir som en Golf, og knapt det egentlig.

Nuvel, jeg vil tørre å påstå at den er litt større enn en Golf. Den er Golfklasse, ja, men kan bortsett fra det ikke sammenlignes med en standard Golf, altså. ASX-en er faktisk ikke så veldig mye smalere enn Outlanderen, tror det er snakk om maks fem cm (googling sier tre cm). Størrelsesforskjellen på ASX og Outlander er i stor grad i bagasjerommet, Outlanderen har lengre og høyere bakende, noe som utgjør mye i bagasjeromvolum.

I ASX-en vår er det ganske romslig i baksetet, og vi ville nok fått plass til et babysete i tillegg til de to beltestolene vi har, men jeg er i grunn glad vi slipper.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 23:02   #15
Tuddelu
I farta ...
 
Tuddelu sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 1.651
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Takk for mye bra og utfyllende informasjon!

Jeg ble litt bekymret over at det blir trangt foran med et bakovervendt TWE. Det går jo til og med greit i vår gamle BMW. TWE bygger jo veldig lite. Så vidt jeg har forstått er baksetet delt i 1+2. Kan man skyve enkeltsetet bakover? I så fall må det jo kunne gå greit å ha et bakovervendt sete der ?

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-11, 23:04   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Husk også at seter uten isofix kan være lettere å få plassert tre av enn med... seter uten isofix kan settes litt lengre ut til sidene....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 00:02   #17
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvilken er det?

(uansett så sliter vi fordi vi IKKE kan ha en bred bil. Vi har en utrolig smal garasje )

Ford S-max.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 00:05   #18
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Husk også at seter uten isofix kan være lettere å få plassert tre av enn med... seter uten isofix kan settes litt lengre ut til sidene....

Men det hjelper ikke når det er framover plassen er trang.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 09:53   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Hvordan er bakseteplassen i Legacy/Outback i henhold til dette?

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 09:54   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mitshubishi Outlander og tre barn

Passat og Superb får man også med 4WD - og noen klarer i hvert fall å presse inn tre seter uten at disse bilene er optimale for det i bredden, men samtidig bredere enn en del annet...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no