Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-04-14, 14:01   #1
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Både jeg og søstern min er vokst opp i bunader fra Vest-Telemark (som mormor har brodert all den tid de er fra Telemark), og bestemte oss for at jentene våre skulle få like. Jeg har lenge hatt lyst til å lære å sy bunad, og spesielt denne eller beltestakken, men siden vi bor på andre kanten av landet blir det jo fort vanskelig med bunadkurs av denne typen. Så jeg må benytte meg og lære det av mormor nå som hun skal sy bunaden til niesen min. (Typisk at jeg absolutt ikke har tid akkurat nå, men jeg har bestilt bunadpakken i str 7 år så jeg har litt tid på meg, og eldstejenta kan bruke Maximiliandrakten jeg kjøpte i fjor.)

De første stingene tas i kveld når jeg skal ned til mormor og hjelpe med noe/besøke henne, og så drar vi jo til innerste sognefjorden i påsken så da skal det nok bli råd med tid til håndarbeid

Fra før av har jeg sydd to guttebunader fra Rogaland, og burde ha sydd en i ett nummer større i år, men tror ikke jeg rekker det før 17. mai (i fjor begynte jeg 4 dager før 17. mai og rakk faktisk å bli ferdig, men da hadde jeg ikke baby i hus så vi får se hva det blir til).

..men disse er det jo bare å sy sammen - det er jo ingen broderier - så dette med jentebunad blir en ny opplevelse for meg.

Sånn cirka slik vil den bli når den er ferdig (minus veske da dette visst ikke fulgte med):


(Bildene er lånt fra Google.)

Vet at det er flere her inne som har sydd bunad før, og tar gjerne imot tips! Nå er jeg jo så heldig at jeg kan spørre mormor (som har sydd et utall bunader), men gode råd er alltid godt Er det noen av dere som har sydd en slik bunad før?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 14:57   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.225
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Den bunaden er så fin! Jeg har en slik til min datter, bare blå, som mamma kjøpte for å ha til barnebarna. Den er sydd på en veldig smart måte, med masse legg og muligheter for å legge både ut og ned. Snuppa mi er ni år nå, og brukte bunaden første gang da hun var to år. Så dette er faktisk sjuende sesongen hun kan bruke den!

Den er forresten kjøpt på Husfliden i Skien, så noen gode sytips har jeg dessverre ikke.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 19:18   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Så fin bunad!

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Jeg har lenge hatt lyst til å lære å sy bunad, og spesielt denne eller beltestakken, men siden vi bor på andre kanten av landet blir det jo fort vanskelig med bunadkurs av denne typen.

Jeg syr også en bunad som er fra et annen kant av landet og jeg går på bunadskurs i regi av Folkeuniversitetet. Jeg tok kontakt med læreren på forhånd for å spørre om hun kunne hjelpe meg selv om bunaden var fremmed for henne. Sømteknikken var "vanlig" (plattsøm, attersting) og den ligner i fasong på de hun er opplært i så da ble det kurs på meg.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 19:49   #4
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Utrolig vakker bunad. Bunadsbroderingen spiller det nok ingen rolle hvem som lærer deg, mange av stingene er like. Det som kan ble en utfordring er monteringen for, bunadene monteres veldig ulikt.

Jeg har holdt på i noen år med brodering av bunaden til Frøkna (brutalt sett kan man si at den er brodert 2.5 gang) man blir flinkere og flinkere etterhvert som man får det i fingrene, så hennes bunad har blitt sprettet opp rundt ja, til slutt måtte jeg bare si meg fornøyd.. Begynn derfor bak og nederst, lengst fra synsfeltet. Nå er den straks ferdig montert og det er virkelig ett stykke arbeid bak. Men veldig gøy å ha gjort absolutt alt selv. Den bunaden jeg holder på med monteres med håndsøm, slik det ble gjort fra gammelt av, dvs. kun 3 sømmer som sys på maskin. Jeg har lik bunad som Frøkna nå får og har i alle år synes at min bunad var så fin og pent sydd sammen. Det er en stor forskjell på håndsydd og maskinmontert bunad ser jeg nå.

Jeg har brukt i overkant av 250 timer på å brodere og ca 50 timer på montering. En proff som har dette som jobb bruker ca 150-180 timer på brodering og 30 timer på montering. Herrebunad bruker proffe ca 80 timer på. Så ja, det er en nitidig jobb, men utrolig hyggelig.

Nå skal jeg sy en bunad til mannen og en til, til meg selv. Det er så mange fine bunader og har man først lært seg å sy og ser at man kan, vil man gjerne ha flere.

Kos deg masse med broderingen. Lykke til.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 10-04-14 kl 20:00.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 20:10   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

En liten morsom detalj jeg har sydd inn i bunaden til Frøkna er monogrammet hennes og årstallet bunaden er ferdigstilt. Det er sydd inn i lue, veske og ryggen på bunaden (altså foret).

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 01:14   #6
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Takk for tips! Skulle tro jeg hadde lest det før jeg dro, for jeg tenkte å starte bakpå stakken, men så startet jeg i enden av stakken, og det blir jo faktisk midt foran, men under forkleet, pga splitten. Har sydd et stykke og fått mormor til å gå etter meg i sømmene ( ), og rekket opp de gangene hun mente det kunne gjøres bedre så jeg får heldigvis god veiledning. Men jeg vil absolutt tro at du har rekket opp en del ganger, ja, Fløyel! Så jo bare hvor mange ganger jeg rekket opp nå (jeg er riktignok vant til å brodere vanlige broderi, inkl. broderier av Eva Rosenstand som jo er nokså små, fine sting, men det er en litt annen måte å brodere på så det kommer nok bedre i hendene etter hvert). Nå har jo mormor sydd "tusenvis" av Vest-Telemarkbunader så monteringen har jeg heldigvis god hjelp til (husker hvordan jeg balte med guttebunaden da jeg fikk delene ferdig klippet og det ble brukt opp til 3 ulike navn på de samme delene i sømbeskrivelsen så der brukte jeg mange timer bare på å finne ut av monteringen). Lurt å sy monogram i delene, ja! Mormor sydde alltid på bånd hvor hun hadde brodert navnene våre i alle delene i tilfelle vi skulle miste dem så dette må jeg også gjøre (men den tanken var aldeles ikke hos meg så veldig bra at du tipset om det!).

Éowyn: Så bra at du får hjelp selv om den er fra et annet distrikt! Jeg hadde nok aldri begynt på denne om jeg ikke hadde hatt mormor, syns du er kjempetøff!

IOA: Bunadpakken er kjøpt hos Husfliden i Skien Søsteren min dro fra Oslo og ned dit for å kjøpe en til meg og en til henne. Mye mulig jeg må innom og kjøpe påfyll av garn når vi kjører forbi i juni, vet du om de er vanskelige på å selge dette til noen som ikke går på kurs hos dem? Og det du sier med legg husker jeg fra min egen bunad. Jeg og søsteren min lette febrilsk etter de små bunadene vi husket at vi hadde helt til vi kom på at de faktisk hang i skapet - i nesten konfirmasjonsstørrelse siden de hele tiden er lagt ned (og deler er byttet ut etter hvert) Her blir det en del legg både i forkleet og stakken, og i vesten. Det fulgte med ett stort (150 cm bredt) stoff til stakken, et til forkleet og et nokså drøyt skjøtestykke til stakken, men jeg og mormor mente at vi i første omgang ikke kan montere dette på stakken da det vil bli for tungt for de små jentene å bære så mye stoff, i tillegg til at det blir for klumpete når vi skal ha noen legg helt nederst på en stakk som da hadde blitt grovt regnet 250 cm i omkrets. Vet du om stakken til bunaden til jenta di består av én eller to deler?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 10:29   #7
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.225
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

IOA: Bunadpakken er kjøpt hos Husfliden i Skien Søsteren min dro fra Oslo og ned dit for å kjøpe en til meg og en til henne. Mye mulig jeg må innom og kjøpe påfyll av garn når vi kjører forbi i juni, vet du om de er vanskelige på å selge dette til noen som ikke går på kurs hos dem? Og det du sier med legg husker jeg fra min egen bunad. Jeg og søsteren min lette febrilsk etter de små bunadene vi husket at vi hadde helt til vi kom på at de faktisk hang i skapet - i nesten konfirmasjonsstørrelse siden de hele tiden er lagt ned (og deler er byttet ut etter hvert) Her blir det en del legg både i forkleet og stakken, og i vesten. Det fulgte med ett stort (150 cm bredt) stoff til stakken, et til forkleet og et nokså drøyt skjøtestykke til stakken, men jeg og mormor mente at vi i første omgang ikke kan montere dette på stakken da det vil bli for tungt for de små jentene å bære så mye stoff, i tillegg til at det blir for klumpete når vi skal ha noen legg helt nederst på en stakk som da hadde blitt grovt regnet 250 cm i omkrets. Vet du om stakken til bunaden til jenta di består av én eller to deler?

Stakken består bare av en del, mener jeg å huske. Jeg kan sjekke nærmere i påsken, da bunaden henger hjemme hos mamma og pappa. Skal se om jeg finner noen bilder av den også. Den vi har er en blåtøysbunad, så stoffet er jo lett i utgangspunktet. Jeg handler en del garn (til strikking) på Husfliden i Skien, og de pleier å være veldig på servicesida der i hvert fall, så det burde gå bra å kjøpe ekstra garn. Det er ikke akkurat noe pulserende handelsliv i Skien sentrum, så de burde være interessert i å selge uansett.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-14, 12:21   #8
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg skal endelig få lære meg å sy jentebunad!

Fantastisk, da tar vi turen innom der når vi kjører forbi om vi mangler. Og takk for at du vil kikke på bunaden for meg!

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no