Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kompostering? But why?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-15, 15:50   #1
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Kompostering? But why?

Jeg kunne egentlig tenke meg varmkompostere. Vi er mange i familien, og det blir en del avfall. Og jeg vil jo gjerne redusere avfallsmengden etter beste evne.

Men det høres litt krevende ut, og jeg har ikke hatt plass før, så det har blitt med tanken. Nå snuser jeg litt på det igjen, og de økonomiske intensivene er jo ikke all verden. 400,- mindre i kommunale avgifter i året, og dunker som koster rundt 5 700,-, det tar lang tid å tjene inn det. (Uansett, vi kan alltids bygge selv rimeligere om vi bestemmer oss for å prøve.)

Dere som varmkomposterer, hva er motivasjonen deres?
Miljø? Økonomi? Tilgang til god hagejord? Annet?

Synes dere det er verdt innsatsen?

Bill. merk: i tenkeboksen

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 17:12   #2
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Jeg har på femte året. Min motivasjon er mindre restavfall, tilgang på god jord og følelsen av mestring når komposten går som den skal. Mest egentlig det første og siste.

Jeg synes det absolutt er verdt det, og idealisten i meg vil tvinge alle til å kompostere selv. Tenk så mye restavfall vi kunne spart, og mindre transport der maten kildesorteres! Godt jeg ikke er idealist fullt ut.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 17:19   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering? But why?



Ja, med tanke på avfallsreduksjon ville det vært strålende om mange komposterte. Så jeg forventet nesten at det skulle være mer økonomisk lønnsomt. Men samme det.

Syntes du det var vanskelig i starten, eller gikk det greit å få dreisen på det?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 18:49   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Science project.

Ingen dypere tanke enn at, kuult, det blir jord.

Enkeltpenkelt, gikk kurs, kjøpte subsidiert binge (krever kurs) og voilá!

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 20:06   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.490
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Mindre avfall, næringsrik jord (etter lang tid, vel og merke)

Slapp kurs, for dama mente at "dette tror jeg du kan godt nok", pappa begynte med varmkompost når jeg gikk på barneskolen. Jeg er oppvokst med det, og kunne ikke tenke meg å ikke ha det. Enkelt og greit.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 22:14   #6
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.991
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Nå som du skal plante så mye rådyrmat, trenger du jo kompost.

Jeg har begynt å tenke på varmkompost selv, fordi hagen vår kommer til å trenge en god del jord fremover til jordforbedring i bed og kjøkkenhage. Da er jo kompost veldig kjekt. Ønsker meg dog helst den typen man snurrer rundt, ikke vender/rører og lufter. :lat:

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 22:27   #7
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering? But why?

...


Sist redigert av Cuyahoga : 24-02-18 kl 08:46.
Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 22:28   #8
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Mindre avfall, næringsrik jord (etter lang tid, vel og merke)

Slapp kurs, for dama mente at "dette tror jeg du kan godt nok", pappa begynte med varmkompost når jeg gikk på barneskolen. Jeg er oppvokst med det, og kunne ikke tenke meg å ikke ha det. Enkelt og greit.

Hvor lang tid tar det før det blir jord, egentlig? Bør det mellomlagres i en periode også?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 00:26   #9
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.907
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kompostering? But why?

Sitat:

Syntes du det var vanskelig i starten, eller gikk det greit å få dreisen på det?

Det tok litt tid å få dreisen på fuktreguleringen, men nå har jeg teken. Tror jeg. Jevnlig påfyll og ALLTID strø over er oppskriften her.

Prosessen: ca. hver tredje måned eller når det blir fullt spar jeg ut og legger øverst i hagekompost, evt. blander godt ut med jord og venter et par mnd. til. Optimalt, basert på den erfaringen jeg har, trenger du en lukket kilde til som den kan godgjøres et par mnd. til i for å få god jord.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no