Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-10, 14:48   #1
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Ja, går dét, uten at sjåføren må sitte med knærne oppunder haka?
Og i så fall: Hvilke bakovervendte seter tar minst plass i lengden?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:00   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Vi har pr i dag beltestol bak fører, Britax hiway i midten, Brio zento bak passasjer, men skal bytte til Britax twe.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 18:53   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Vi har pr i dag beltestol bak fører, Britax hiway i midten, Brio zento bak passasjer, men skal bytte til Britax twe.

Og det fungerer greit? Hvorfor bytter dere ut Briosetet?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:28   #4
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Vet om noen som har/hadde Britax Hi-way bak en lang sjåfør.
Det var det setet som ga mest plass foran.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:28   #5
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Vi har Brio Zento bak passasjersetet og jeg på 176 har helt grei plass. Pass forresten på at det er en del seter som ikke passer så bra i Touranen av de bakovervendte. Søk litt her på FP, så finnes det en del tråder.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:41   #6
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Grunnen til at jeg skal bytte ut er at jenta sier hun får vondt i rompa og ryggen i det setet, betviler det ikke da det er ganske hardt i paddingen.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 19:58   #7
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Foreløpig har vi bare en beltestol (britax kidfix)og en bakovervendt (britax hiway), men jeg ser for meg at det skal gå fint med en hiway til. Tiden vil vise...

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:28   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Jeg ville vel tro at bakovervendt i midten og bak passasjersete var det mest hensiktsmessige, så kunne hun på 5 år komme seg lett inn i sitt sete...

Hvorvidt det går bra bak sjåfør kommer ikke bare an på lengde og type stol, men også sittestillingen man har.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:07   #9
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det er ikke allverden med plass i Touran. Vi kunne ikke ha bakovervendt bak fører, og vi er ikke akkurat langbeinte noen av oss.

Enig. Vi har beltestolen bak fører, og jeg ser ikke for meg at vi skal kunne ha bakovervendt der (evn.t kanskje det går med babysetet).

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:50   #10
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Babystol med base var gankse kjekt i midten. Lett å løfte den over beltestolen og rett ned i basen. Nå har vi Hiway i midten og fremsetene er ikke borti setet en gang

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:54   #11
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Min mann er 1.90 med lange ben.
Han kan ha både DL og TWE bak seg, selv om det blir litt trangt.

Vi har plass til DL, TWE og Britax Kidfix.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 14:56   #12
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Etter litt prøving, fant vi ut at Britax Multitech var det som tok minst plass bakovervendt, uten isofix. Det fikk vi inn i en Golf stasjonsvogn. (Det gjør det ikke så bra på tester, men det er fordi det der er testet som fremovervendt.)

Innvendingen jeg har mot dette setet, er at det er litt bratt, og at det ikke er mulig å stille inn hellingen noe særlig. Men om du virkelig har dårlig plass, er det en god løsning.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:15   #13
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Ah, enda nyere test. Takk, Autofil!
Ringte nemlig til TT angående den forrige testen de kom dårlig ut i, og de sa at de likevel ville anbefale stolen bakovervendt. Det er dog knølete å montere, så det er lurt å få kyndig hjelp.

Jeg er som sagt ikke helt fornøyd med stolen, men den tar unektelig liten plass.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:22   #14
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det som er litt "trøblete" er at ingen av de bakovervendte til 25 kg (av de få som er testet i disse testene) gjør det særlig bra. De testes, logisk nok, med tyngre dukker enn stolene til 18 kg og dette utgjør ganske mye på belastningssiden. Alle kompetente instanser er likevel klare på at de anbefaler bakovervendt uansett, og granskning av ulykker i Sverige har jo vist at stolene faktisk gir god beskyttelse i en kollisjon. Man kan bli gal av mindre.


Det var omtrent det svaret TT ga, ja. De var iallfall mye mindre bekymret for sikkerheten til poden enn den hysteriske mora var, da testen kom ut. Vår pode er ikke mer enn 15 kilo, og vi vil nok bytte ut dette setet før han kommer over 18 kilo uansett, pga. beinplassen. Nå har vi større bil, så dette kan få flytte til Golfen permanent og bli ekstrasete. Beinplassen er ikke så veldig regulerbar på dette setet, men det er den kanskje ikke på andre seter heller?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 15:36   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Takk, Autofil.

For å spore tilbake, kom jeg på enda en innvending som er nyttig for HI: Det lønner seg ikke å montere seter som skal forankres med seler bak fører, hvis dere er av forskjellig lengde. Da må man inn og stramme hver gang setet flyttes, og det er et himla pes. For ikke å si lite gjennomførbart, om man er like lite sterk som meg.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 16:21   #16
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Takk, Autofil.

For å spore tilbake, kom jeg på enda en innvending som er nyttig for HI: Det lønner seg ikke å montere seter som skal forankres med seler bak fører, hvis dere er av forskjellig lengde. Da må man inn og stramme hver gang setet flyttes, og det er et himla pes. For ikke å si lite gjennomførbart, om man er like lite sterk som meg.

Nope, man må ikke dersom man har en bil med separate seter i baksetet slik som touran. Jeg har festet forankringsselene slik som man må gjøre ved montering i fremsetet

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:16   #17
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Takk, Autofil.

For å spore tilbake, kom jeg på enda en innvending som er nyttig for HI: Det lønner seg ikke å montere seter som skal forankres med seler bak fører, hvis dere er av forskjellig lengde. Da må man inn og stramme hver gang setet flyttes, og det er et himla pes. For ikke å si lite gjennomførbart, om man er like lite sterk som meg.

Man fester ikke setet i noe som beveges...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 23:26   #18
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Takk, Autofil.

For å spore tilbake, kom jeg på enda en innvending som er nyttig for HI: Det lønner seg ikke å montere seter som skal forankres med seler bak fører, hvis dere er av forskjellig lengde. Da må man inn og stramme hver gang setet flyttes, og det er et himla pes. For ikke å si lite gjennomførbart, om man er like lite sterk som meg.

Ikke i vår Touran. Vi fester forankringsselene i en dingseboms som ikke påvirkes av det. Uansett så flytter vi ikke setet. Det er 16 cm forskjell på oss.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 09:05   #19
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.015
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Ok, god presisering. Ikke i Touran og andre store biler. Men i ganske mange mindre biler (f.eks. vår Mondeo) er det et realt herk.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Man fester ikke setet i noe som beveges...

Nei, men i vår bil, og sikkert også en del andre vanlige personbiler skal du feste i skinnen som setet foran glir på eller kroker under den skinnen. Om du flytter selen fra helt bakerst til et godt stykke frem, kommer det i berøring med forankringsselen, nesten uansett hvordan du gjør det, og er ikke forankringsselene er like stramme etterpå. Det spiller ingen rolle om det er litt eller mye slakk, da må det etterstrammes. Ikke minst vil setet foran også påvirke plasseringen av setet bak, om det pluselig får mindre plass. Ny etterstramming av alle seler.

ETA: Jeg så ikke at det sto Touran i overskriften. Beklager!

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11

Sist redigert av Luftslottet : 09-09-10 kl 09:12.
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-10, 11:18   #20
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Touran: To bakovervendte og en beltestol?

Jeg synes generelt ikke det er noe stress å få plass til bakovervendte seter jeg. I Yarisen min har jeg jo det til og med. I mine foreldre sin Toyota Rav 4 får jeg det til, og Passaten til svigers. Ikke noe problem. Heller ikke i Touran. Jeg synes Touran er romslig, vi har ihvertfall aldri opplevd å ikke få plass. Så klart, å plassere en voksen bak mellom ungene blir litt trangt, den personen sitter ikke vidunderlig komfortabelt. Men det fin plass!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no