Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Flytte en klematis

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-15, 11:03   #1
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flytte en klematis

Jeg er fullstendig tulling på alt som har med hage og planter å gjøre. Det er bare de siste par årene jeg har fattet interesse for blomsterbedene våre, og da svigermor lærte meg å luke måtte hun gi meg en kort innføring i hva som skulle lukes bort og hva som var blomster.

Så, hvertfall. Jeg har en klematis jeg er veldig glad i, og som vi får mye skryt av. Men på grunn av en nybygget carport, så havner den nå i fullstendig skygge. Mens den før hadde sol halve dagen. Jeg aner derfor at den muligens bør flyttes (?), og hvis jeg flytter den noen meter bortover, så får den samme forholdene som før.

Men hvordan flytter man en plante? Er det bare å grave den opp og grave den ned igjen..? Eller vil den ha beskjed et par dager før? Må jeg godsnakke med den? Har den medbestemmelsesrett? Eller hur?

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 19:50   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte en klematis

Dette er en fin tid å gjøre det på, før den har grodd noe, selv om aller helst skulle vært noe tidligere.

Men det går fint, bare regn med at den blir litt pjusk i år og trenger litt ekstra stell, her er en fin oppskrift

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 19:52   #3
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flytte en klematis

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er fullstendig tulling på alt som har med hage og planter å gjøre. Det er bare de siste par årene jeg har fattet interesse for blomsterbedene våre, og da svigermor lærte meg å luke måtte hun gi meg en kort innføring i hva som skulle lukes bort og hva som var blomster.

Og sånn var det forresten med meg også. Et år luket jeg vekk alt av blomster rundt en tistel. Den ble et prakteksemplar, det skal jaggu sies.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-15, 21:50   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flytte en klematis

Jeg har flyttet en klematis mange ganger, på forskjellige tider av sommeren. En gang ble den liggende over jorda i flere dager mens vi bygget og jeg ikke helt visste hvor den skulle få bo, den overlevde det også. Graver opp og får med mest mulig av røttene og graver den ned igjen.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no