Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Gårdsbil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 12:18   #1
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Gårdsbil?

Vi trenger en "gårdsbil". Den skal brukes til kjøring av ved og diverse skrot og rot, skal være god å trekke henger med og generelt ta seg greit fram. Helst skal den ikke koste så mye og den skal fortsatt ha mange km igjen av levetiden sin. I utganspunktet er det nok en pickup vi trenger, men andre typer kan også være interessante. Må ikke ha bakseter, men det er et pluss hvis det lar seg gjøre. Hva bør vi lete etter? Mannen har sin formening, men jeg vil gjerne høre andres synspunkter også.

mrc, er du der?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:33   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

En pick-up kan vel egenlig høres ut som en god ide, spesielt også med tanke på at man snakker om muligheten til å unngå bruk av henger, at de gjerne har 4WD og registert som varebiler blir de billige. En del slike biler blir gjerne også veldig enkle konstruksjoner og er solid bygget.

Alternativet kan jo også være en litt eldre SUV.

Men hva... her blir det vanskelig å si noe uten å ha en viss formening om hvor mye penger det skal legges i det. Ser man på en del av bilene jeg tror kan være aktuelle er vel det største problemet at mange av dem er plaget med mye rust og at de kan være veldig hardt brukt. Såpnn ut i fra hodet blir det vel Nissan King Cab, Mitsubishi L200 og Toyota Hilux som er det mest aktuelle når det gjelder pick-up. Hvor stor henger de kan trekke vet jeg ikke, men vil vel tro at det er en del. I tillegg har man jo noen amerikanske alternativer som blir store og tørste - for så vidt enkle i konstruksjonen, men hvordan kvaliteten blir vet jeg egentlig ikke helt...

En del av disse bilene selges som varebiler, men kan være personbiler. "Cab'en" har plass til bakseter, men det er satt opp vegg og setene tatt bort. Hos en del følger slike med. F.eks. kan det være at hvis man kjøper en slik bil som f.eks. er åtte år gammel koster det ikke mye å få på plass setene og hvite skilter - evt. at man venter til bilen er ti år og bare betaler gebyr for endring av vognkort.

Merk at ikke alle pick-up-er er 4x4 selv om de ser litt røffe ut, så sjekk - en del av dem kan leveres både som 4x4 og vanlig 2WD.

Mer over på SUV kan man jo se på Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol og Suzuki Grand Vitara XL7. Land Cruiser blir vel også aktuell, men kanskje raskt for dyr om det ikke skal være veldig gammelt.

Spørsmålet blir jo også hvor mye man ser for seg at dette evt. skal brukes ellers også.. blir det noe man ser for seg brukes også til daglig litt, blir det litt andre krav på en del områder....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 12:42   #3
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gårdsbil?

Vi har ikke gård, men vi bor på landet.
Min kjære og jeg har to biler, han har en 2005 Mercedes Viito med hengerfeste og jeg en BMW X3.
Vi kunne ikke vært foruten Mercedesen hans.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:04   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Vi har ikke landet helt på hvor mye penger vi skal bruke.
Helst minst mulig, samtidig som bilen skal være kjørbar utenfor gården og holde litt lengre enn til neste eu-kontroll. Mest blir det kjøring på gården, til byggvarehandelen, til fyllinga, opp på fjellet og jakt-turer. Mannen så på noen annonser i går, som lå i pris 60-90.000,- og det kan vel hende vi må ut med noe sånt?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:15   #5
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gårdsbil?

Mange bruker ihvertfall en eller annen type pick up til dette formålet. De er kjekke til det.

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:35   #6
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Såpnn ut i fra hodet blir det vel Nissan King Cab, Mitsubishi L200 og Toyota Hilux som er det mest aktuelle når det gjelder pick-up.

Vet du noe om + / - med de du nevner her?
Pappa hadde en gang i verden en Isuzu pick-up, og det blir vel noe i samme gata vil jeg tro?

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 13:43   #7
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gårdsbil?

Vi har ikke gård, men den ene bilen vår ble brukt som gårdsbil på fjellgården til svigers og svigerfar påstår at det er en genial bil å bruke som gårdsbil. Det er en Daihatsu Rocky med firehjulstrekk. Den er høy og kan derfor kjøres i ulent terreng. Det er ikke en bil for komfortkjøring på langtur, men den har bra lasterom og er solid på alle måter.

Det jeg har likt best med den er at gjennom alle de årene vi har hatt den ikke har hatt en eneste feil på EU-kontrollene. Den blir mye kjørt (mannen bruker den til og fra jobb ca. 4 mil om dagen) og den er hardt kjørt på mange vis. Likevel har den holdt stand.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:22   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi har ikke gård, men den ene bilen vår ble brukt som gårdsbil på fjellgården til svigers og svigerfar påstår at det er en genial bil å bruke som gårdsbil. Det er en Daihatsu Rocky med firehjulstrekk. Den er høy og kan derfor kjøres i ulent terreng. Det er ikke en bil for komfortkjøring på langtur, men den har bra lasterom og er solid på alle måter.

Det jeg har likt best med den er at gjennom alle de årene vi har hatt den ikke har hatt en eneste feil på EU-kontrollene. Den blir mye kjørt (mannen bruker den til og fra jobb ca. 4 mil om dagen) og den er hardt kjørt på mange vis. Likevel har den holdt stand.

En del slike biler blir bygget etter KISS; "Kepp It Simple, Stupid". Det er svært enkle konstruksjoner - det gjør de mer holdbare, selv om kjøreegenskaper, sikkerhet, komfort etc. blir dårligere. For å si det slik: man skal virkelig håpe man slipper å måtte gjøre en unnamanøver med denne typen biler. Man skal ikke lengre tilbake enn en 2007-modell Toyota Hilux for å få noe slikt:


(Kilde: youtube.com)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:32   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Opprinnelig lagt inn av shg, her.

Vet du noe om + / - med de du nevner her?
Pappa hadde en gang i verden en Isuzu pick-up, og det blir vel noe i samme gata vil jeg tro?

Egentlig ikke. Er en type biler jeg egentlig ikke vet så mye om. Eldre Hilux bruker å ruste mye. Usikker på hvordan de andre blir på samme området.

Isuzu ja. Glemte det. De har vært borte fra markedet noen år, men så kommet tilbake. Usikker på da hva som er tilgjengelig - mulig det blir enten ganske nye eller veldig gamle, og lite i mellom.

Egentlig ingen annen anbefaling å se på finn hva man finner av de aktuelle bilene i det prisområdet. Anbefaler å ikke søke på pick-up-er, men bla seg fram til modellene nevnt. en del har ikke registrert disse på finn.no som pick-up-er, men f.eks. i stedet varebiler o.l.

Noe man kanskje spesielt skal merke seg er alder og tilstand for dekk. Nye dekk til denne typen biler er langt fra billige, og man bør så absolutt bruke dekk som er laget for denne typen biler (ganske forskjellig oppbygging sammenlignet med personbildekk).

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:38   #10
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Takk for tips!

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 16:29   #11
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gårdsbil?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

En del slike biler blir bygget etter KISS; "Kepp It Simple, Stupid". Det er svært enkle konstruksjoner - det gjør de mer holdbare, selv om kjøreegenskaper, sikkerhet, komfort etc. blir dårligere. For å si det slik: man skal virkelig håpe man slipper å måtte gjøre en unnamanøver med denne typen biler. Man skal ikke lengre tilbake enn en 2007-modell Toyota Hilux for å få noe slikt:
(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)

Mannen min har jobbet som mekaniker i en årrekke og mener bestemt at ikke Rocky er en KISS-bil, men jeg har null peil. Han har merker og modeller han bevisst unngår for å si det sånn.

Det er komforten jeg sliter med på Rocky-en, men det er mest fordi vi har skillevegg og jeg ikke får setet så langt bak som jeg trenger. Jeg liker heller ikke å sitte så høyt i bilen. Til bykjøring er den heller ikke allverdens. Den har jo ikke automatgir.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 16:39   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mannen min har jobbet som mekaniker i en årrekke og mener bestemt at ikke Rocky er en KISS-bil, men jeg har null peil. Han har merker og modeller han bevisst unngår for å si det sånn.

Det er komforten jeg sliter med på Rocky-en, men det er mest fordi vi har skillevegg og jeg ikke får setet så langt bak som jeg trenger. Jeg liker heller ikke å sitte så høyt i bilen. Til bykjøring er den heller ikke allverdens. Den har jo ikke automatgir.

Det er nok en ganske enkel konstruksjon på mange måter, noe de fleste biler av denne typen fra perioden vil være. Nå er det kanskje ikke så banalt som bladfjærer, stiv bakaksel osv, men... Komfortmessig blir gjerne biler som også får så kort akselavstand raskt "humpete". Og Skal vel nesten ikke mer enn et vindkast til i svingen for at det tipper over ;-)

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 16:47   #13
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gårdsbil?

Komfort er ikke det vi setter høyest.
Mer det at bilen er praktisk, ikke koster all verden og fortsatt har noen leveår igjen.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no