Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når ens utdanning går en til hodet ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-07, 21:36   #161
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Gjennomføringsprosenten for HF-doktorgrader er visst rundt 40 %.

Den er ikke veldig mye bedre for mange av de teknologiske fagene, hvis det er en trøst. Jeg tror man jevnt over regner det som 50 % sannsynlig at en doktorgradsstipendiat disputerer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 21:39   #162
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Sånn litt på siden. En liten solskinnshistorie.

Et sted jeg har jobbet skulle man ansette en butikkansatt. Hun hadde tidligere jobbet som renholdsarbeider.
Den ene optikeren var med og intervjuet henne. Under intervjuet spurte optikeren denne dama følgende: "Nåh.. hvordan føles det å være nederst på rangstigen??"


Sjarmerende.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 21:59   #163
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Sånn litt på siden. En liten solskinnshistorie.

Et sted jeg har jobbet skulle man ansette en butikkansatt. Hun hadde tidligere jobbet som renholdsarbeider.
Den ene optikeren var med og intervjuet henne. Under intervjuet spurte optikeren denne dama følgende: "Nåh.. hvordan føles det å være nederst på rangstigen??"


Sjarmerende.

Ytterst sjarmerende.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 22:13   #164
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

"Nåh.. hvordan føles det å være nederst på rangstigen??"


Sjarmerende.



Sjarmerende, og ikke i det hele tatt langt fra hverdagen til mange av de som jobber i renholdsbransjen, dessverre.

Jeg har hatt sommerjobb og deltidsjobb som renholder i flere år, så jeg kjenner igjen en hel del av slike holdninger.

Det minner forøvrig om et par historier fra den gang jeg jobbet som renholder, som så absolutt underbygger påstandene om at enkelte har fordommer mot folk som (de tror) ikke har utdannelse:

1) Jeg jobbet som renholder, på dagtid, i en bedrift der flertallet av de ansatte var sivilingeniører eller tilsvarende. For å få dagen til å gå, brukte jeg å høre på lydbøker mens jeg jobbet. En av de ansatte, på et av mine faste kontorer, snakket aldri til meg. De fleste brukte å hilse og kanskje veksle noen ord når jeg kom, så dette var ganske påfallende.

En dag jeg kom, ba han meg om ett eller annet som jeg ikke hørte siden jeg akkurat da var oppslukt i boken. Jeg beklaget og tok av meg hodetelefonene. "Ja, det er vel ikke så greit å høre hva folk sier til deg når du hører på musikk mens du jobber", kom det ironisk. Jeg beklaget igjen at jeg hadde glemt å ta av meg hodetelefonene da jeg kom inn på kontoret hans og la til: "Det er for øvrig ikke musikk. Det er en bok." Overraskelsen hans var påfallende. "Jaha. Hva slags bok er det du hører på da?". "Victoria av Hamsund", svarte jeg.

Det var nesten kvalmt hvordan han plutselig ble veldig overstrømmende, spurte om jeg var ferievikar og om jeg studerte og deretter alltid hilste høflig og slo av en prat når jeg kom på kontoret hans. :urk:

2) Renhold er det kjedeligste jeg vet, så de årene jeg jobbet med det, prøvde jeg alltid å finne på ting jeg kunne gjøre eller tenke på mens jeg jobbet for å få tiden til å gå fortere. En gang kom det en fyr bort til meg og kommenterte den lange listen jeg hadde tapet på vasketrallen. "Rengjøring er sikkert veldig krevende", fleipet han, "hvis det der er arbeidsinstruksjonen din?" Jeg tok på meg blondinemasken, blunket søtt og informerte om at "Det der? Neida, det er latinske preposisjoner som styrer dativ." Det var riktig festlig å studere ansiktsutrykket hans, gitt. :skapond:

Han ble også veldig overstrømmende hyggelig (etter at han hadde kommet seg av sjokket) og pratet masse hyggelig med meg i ettertid, for hvis jeg studerte latin var det åpenbart mer verdt å bruke tid på å utvekse høflighetsfraser med meg enn om jeg "bare" hadde vært en renholder. : spy:

Nå har jeg møtt slike holdninger både fra folk med høy og lav utdannelse, så jeg vet ikke om man automatisk behandler renholdere dårligere hvis man har hovedfag enn hvis man er elektriker, men at renholdere utsettes for en hel del diskriminering, har jeg erfart ofte på den forholdsvis korte tiden jeg har vært i bransjen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-07, 22:38   #165
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Jeg har temmelig like erfaringer som Teofelia fra servitørtiden min. Først var jeg luft eller ble snakket til som om jeg var dum. Når de lurte på hva jeg drev med om vinteren (det sto nemlig i hotellbrosjyren at hotellet var vinterstengt) fortalte jeg sukkersøtt at jeg studerte på universitetet. DA ble de hyggelige da. :yækk:

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 10:15   #166
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Jeg har tatt både cand.scient og doktorgraden min på normert tid.

Kanne "flink pike som angrer litt i etterkant" (mangler etternavn)

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:21   #167
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Jeg har de samme erfaringene som Madam Mim og Teofelia, og er derfor alltid hyggelig mot renholderene. Der jeg jobber nå har vi en renholder og han jobber fulltid og er utrolig hyggelig. Og så tror jeg han går inn for at folk skal se ham og hilse på ham, for han gir seg ikke med smilingen og hilsingen før han får respons.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 11:28   #168
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Jeg er også hyggelig mot renholdere, servitører etc. Jeg liker generelt å være hyggelig mot mennesker jeg treffer. (og har selv også jobbet som renholder)

En gang var det imidlertid veldig vanskelig: Vi har åpent kontorlandskap på jobben. Alle i bedriften sitter her, så vi har en policy på at samtaler tas inne på stillerom etc., så på det jevne er det et helt greit lydnivå. Så en dag fikk vi mail fra rengjøringspersonalet. De ønsket av en grunn jeg ikke husker, å vaske tidligere den dagen. Det var greit. Så kom damen. Hun satte på støvsugeren og så gikk hun og SANG! Når hun var ferdig med å støvsuge tenkte jeg at nå blir det vel stille igjen. Neida, hun SANG videre, med høy stemme, og snakket til alle som om vi bare satt her for å underholde henne. Da var jeg knapp i kommentarene tilbake. Hun fikk gjort jobben sin, men jeg tror vi var 30 andre som slet med å få gjort vår.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 12:54   #169
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Men ikke skjønner jeg hva Benmurphy da gjorde hos oss oppå haugen.

Benmurphy er ikke sivilingeniør.

Ben "6%" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-07, 14:33   #170
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Benmurphy er ikke sivilingeniør.

Ben "6%" Murphy

Aha!

Elin "lese innleggene på nytt" blu

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arroganse, klassiker, utdanning


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no