Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-12, 14:01   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.389
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Jeg vil nemlig gjerne bli inspirert til flere ting som jeg kan gjøre

  • Jeg har tenkt å fortsette å ta elbil til jobb eller ta t-bane
  • Jeg skal unngå scampi så langt det er mulig
  • Jeg skal så langt som mulig ikke spise palmeolje
  • Jeg skal fortsette å kildesortere

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 14:06   #2
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Fortsette som vi gjør, tenker jeg + et par nye ting:
- unngå å kjøpe noe som er lagd av palmeolje, tropisk tømmer, scampi og sikkert mer jeg ikke kommer på i farten
- velge å reise med tog eller båt heller en fly når det er mulig
- slutte å kjøre til jobb når minstemann begynner på skolen til høsten og ikke lenger trenger transport
- selge bil nr. 2
- innstallere varmepumpe
- kildesortere

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 14:39   #3
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.413
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Kildesortere som vi har gjort i mange år.
Kjøpe færrest mulig "billigklær" som ikke tåler mer enn en unge. Kjøpe mest mulig økologisk. Vaske økologisk så langt det er mulig.
Fortsette å gi bort klær som ikke brukes.
Palmeolje, scampi og tropisk tømmer: bevisst på disse.

Nytt i år:
Selge bil nr 2 har vi snakket seriøst om, det blir mannen som blir syklist til togstasjonen. Regner med det blir gjennomført.

Ellers sliter jeg litt med kortreist mat kontra ønsket om å kjøpe matvarer fra f.eks Asia og Afrika.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:44   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Synes denne er fin, en snutt om miljøet på 4 minutter.

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=gTS2Yp-UgI0

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:50   #5
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.645
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Så deilig å bli bevisst på dette.

1) Unngå scampi (hulk)
2) Droppe sydenflyreise (hulk)
3) Unngå planteolje
4) Jogge til jobb en dag i uka (evt sykle flere dager)
5) Resirkulere plast, glass og papir
6) Kaste minst mulig mat
7) Handle færre ting
8) Handle brukt tøy og sko

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 17:01   #6
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Ingenting? Jeg kommer til å spise scampi, dra til syden om jeg vinner i Lotto, spise planteolje, kjøre til jobb, fortsette med å ikke sortere søppel (det er dog ikke min feil, men kommunens) osv.

Jo, jeg elsker jo å handle brukt. Det er jo bra for miljøet.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 17:34   #7
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.869
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Fortsetter som før med kildesortering, reise kollektivt/sykle/gå planlegge innkjøp og ikke sløse.

Har litt mer å gå på når det kommer til å handle brukt og kjøpe mindre klær. Men det løser seg nok når lønnslippene viser 80% av inntekt fra permisjonsstart i februar.

Orker ikke lange ferieturer/flyreiser med baby, så blir mest korte turer denne ferien.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 18:25   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Jeg skal bli bedre på å planlegge matinnkjøp, slik at vi unngår å kaste så mye mat!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 19:05   #9
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Jeg har tatt buss i stedet for bil til jobb i høst, og det skal jeg fortsette med. Vi resirkulerer selvsagt, og sparer energi så godt det lar seg gjøre.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 20:49   #10
Bille
Sånn passe sane
 
Bille sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.933
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Man kan kildesortere veldig mye selv om kommunen ikke har tilrettelagt for det vel? Eks. glass, metall, EL-artikler og papir? Dette gjorde vi lenge før kommunen fikk fingeren ut og ordnet med egne søppeldunker, fargede poser osv.

__________________
07, 09, 13
Bille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 23:29   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.384
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Handle mindre og heller være bevisst kvalitet. Velge fair trade der jeg kan, og velge bærekraftig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 00:40   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Scampien ryker, tenker jeg, i hvert fall til eget hus. Vi er flinke til å kildesortere, og i tillegg til fordelene det gir i seg selv, så er det veldig bevisstgjørende i forhold til at man ser hva man drar i hus!

Så enda mindre "ting" og mer gjenbruk og salg av brukt, i hvert fall.

Og så skal jeg løpe mer til/fra jobb, og droppe bilen.

Når minsten begynner på skolen til sommeren vil vi bli så godt som helt uavhengige av bil også, det vil utgjøre en stor forskjell i hverdagen!

Og så skal vi bytte vinduer for å redusere strømforbruket.

Og vi skal beholde bilen en stund til.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 11:16   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Vi får endelig egen boks for sortering av glass og metall hjemme som tømmes av renovasjonen. Så jeg skal nå komme skikkelig igang med sortering der.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 11:28   #14
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Fortsette med kortreist ferie - ikke fly privat.
Fortsette å forbruke lite.
Fortsette å kjøre lite bil.

Nytt:
Bytte ut oljefyr med jordvarme.

Og en del andre små og store ting.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 11:57   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.865
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Jeg vil prøve å handle mindre tullball, og MÅ bli flinkere til å ikke kaste så mye mat. Jeg må tenke litt mer på hva jeg kan gjøre. Jeg er egentlig flaut lite miljøbevisst.


Sist redigert av Anne C : 01-01-13 kl 13:58.
Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 12:07   #16
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv
 
Stellebord sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.224
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Jeg vil fortsatt kjøpe så mye som mulig brukt (Hei, Teflona!) og resten skal være gjennomtenkt og ment til å vare, ha flest mulig kjøttfrie hverdagsmiddager og planlegge mathandling bedre slik at vi kaster mindre.

__________________
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15)
Stellebord er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 12:30   #17
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Fortsette å kjøre elbil. Kjøpe mindre klær eller brukte klær. Kildesortere.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 13:24   #18
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Ingenting? Jeg kommer til å spise scampi, dra til syden om jeg vinner i Lotto, spise planteolje, kjøre til jobb, fortsette med å ikke sortere søppel (det er dog ikke min feil, men kommunens) osv.

Denne fascinerte meg litt. Hvorfor?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 13:34   #19
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne fascinerte meg litt. Hvorfor?

Nei si det. Jeg tror bare ikke jeg klarer å engasjere meg nok. Jeg passer på hvor mine egg kommer i fra osv, men likevel finner jeg ingen motivasjon til å gjøre store endringer for å bevare miljøet. Jeg er for sløv og uengasjert, dessverre.

Dog er jeg levende opptatt av andre ting en miljøet og der gjør jeg endel.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 13:54   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.372
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Nei si det. Jeg tror bare ikke jeg klarer å engasjere meg nok. Jeg passer på hvor mine egg kommer i fra osv, men likevel finner jeg ingen motivasjon til å gjøre store endringer for å bevare miljøet. Jeg er for sløv og uengasjert, dessverre.

Dog er jeg levende opptatt av andre ting en miljøet og der gjør jeg endel.

I mine øyne finnes det lite som er viktigere enn miljøet, iallfall hvis man har et mer langsiktig perspektiv enn et år fram i tid. Jeg tror iallfall at holdninger i forhold til forbruk (hvor mye og hvilke varer vi kjøper) og hvilken transportmidler vi bruker (og hvor mye) har utrolig mye å si. Når vi vet at vi måtte hatt en god del flere jordkloder hvis alle skulle handlet slik vi gjør i Norge, synes jeg det blir mer enn litt spesielt å høre "det klarer jeg ikke å engasjere meg i."

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no