Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-14, 15:54   #41
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.759
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Nå måtte jeg tenke nøye etter, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste person med et synlig alkolholproblem.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 15:56   #42
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjenner en som har et alkoholproblem, men han innrømmer det absolutt og overhodet ikke.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 16:08   #43
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Null. Men så er jeg naiv så jeg holder altså...

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 17:04   #44
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.028
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjenner en som jeg tror har vært periodedrikker. Også kjenner jeg en eller to der jeg stusser over alkoholvanene. De sirkulerer i et miljø der den type forbruk de har er normalt, så jeg tror ikke selv at de tror det kan se sånn ut.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 17:06   #45
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.672
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jobbmessig kjenner jeg mange(i all den tid de er innom jobben min) - privat kjenner jeg ingen, tror jeg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 17:37   #46
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Det finns jo fleire måleverktøy i form av spørreskjema for å måle alkoholmisbruk. Det finns eit veldig enkelt eit som er rekna som å fungere ganske greit som eg ikkje hugsar navnet på i farta. Det er fire spørsmål:
Eit spørsmål om du ofte får blackout, eit om drikkinga av og til går ut over jobben, eit spørsmål om andre har kommentert drikkinga og det siste om du reparerer morgonen etterpå. Dersom eg skal ta utgangspunkt i desse kjenner eg i alle fall tre som er i faresona med ja på tre av fire spørsmåla. To barndomsvennar og ein kollega. Ingen av desse innrømmer opent at dei har eit problem. I tillegg var bestefaren min periode-alkoholiker i mange år. Han kunne vere full samanhengande i ein månad dersom han først havna utpå, men han klarte alltid å hente seg inn igjen og vere edru i lange periodar. Eit nært familiemedlem i svigerfamilien min var også alkoholiker i mange år og døde indirekte av alkoholmisbruk.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 18:26   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.488
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjente en. Dvs, i familien. Han er død. Ellers kjenner jeg ingen jeg vet om eller mistenker eller er bekymra for.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 20:25   #48
Garbella
Til tider hjulbeint
 
Garbella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.876
Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Min mor drikker minimum en liter vin om dagen, man kan trygt si at hun har et problem. Både på grunn av mengden, men også fordi hun velger alkohol før alt annet.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 20:43   #49
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.223
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjenner en god del. Jeg tror jeg legger raskere merke til disse siden jeg har et nært familiemedlem som er tørrlagt, men som var periodedranker i mange år, og gjennom hele min oppvekst.

Jeg har også mistet 2 kollegaer til alkoholen,dene ene drakk seg ihjel, han andre var kun i faresonen, men tok selvmord. Særdeles triste greier og disse 2 dødsfallene var i tillegg nært i tid.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 21:29   #50
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.341
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg tror ikke jeg kjenner noen.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 21:31   #51
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Da jeg studerte, kjente jeg flere jeg var bekymret for. Heldigvis har de alle sammen vokst opp til å bli besteborgere uten (synlige) problematisk alkoholinntak. Nå vet jeg ikke om noen, tror jeg.

Signerer denne. Jo, har 1 kollega vi tror drikker litt mye.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-14, 21:31   #52
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

To, begge er klar over sitt problem,men kun den ene jobber med å gjøre noe med det.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 01:42   #53
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.464
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Kjenner til ganske mange, vil jeg si. De fleste i slekta. Bare to har sagt at de er alkoholikere og gjort noe med det, altså slutta å drikke - den ene etter behandlingsopphold påtvunget av arbeidsgiver.

Har også registrert at ei jeg pleide å dra mye på byen med for ca femten år siden, har sklidd utpå og etter sigende drukket seg fra førerkort og jobb. Ble ikke forbauset da jeg hørte det, siden vårt drikkemønster var uhyre forskjellig den gang jeg hadde kontakt med henne. Jeg kunne fint forlate en halvdrukket halvliter for å gå videre, det kunne aldri hun, f.eks.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 02:37   #54
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjenner vel ingen nært innpå, så vidt jeg vet.

Jeg hadde en nær slektning som etter sigende var alkoholiker. Det skal sies at jeg aldri oppfattet dette, men tviler vel ikke på at det faktisk var slik. Vedkommende døde av kreft for mange år siden. Kreft som vistnok startet i nyrene, pga alkoholen.


Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det er godt mulig å misbruke alkohol uten å være avhengig av alkohol. Det er jo derfor endel kan komme helt fint ut av flere år med veldig mye festing i ungdommen. Min far sier at avhengighet ikke har så med konsum å gjøre, men mer med hvordan hjernen reagerer når man inntar stoffet. Og det tror jeg godt kan stemme.

Hva betegner vi som et alkoholproblem? Når jeg får det spørsmålet, så tenker jeg alkoholisme og avhengighet, men man kan jo ha et problem uten at det er snakk om alkoholisme og avhengighet...

Jeg sier i starten her at jeg ikke kjenner noen, men da snakker jeg om alkoholisme og avhengighet. Ser jeg bort fra det, så har jeg en nær som faktisk har et problem med alkohol. Han tåler ikke noe som er sterkere enn øl eller vin. Gi han sprit, og du får en rabiat person som er totalt uberegnelig.

Ja, det er et problem, men langt fra alkoholisme og avhengighet. Han har nå tatt grep og holder seg til det han faktisk tåler, de få gangene han drikker.


Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Folk definerer det jo så forskjellig. Noen vil mene at jeg har et alkoholproblem siden det en gang i blant hender at jeg blir bittelitt mer full enn jeg hadde tenkt når jeg er i festlig lag. Jeg kan også finne på å drikke alkohol mens jeg er sammen med barna mine. Definisjonen min er et godt stykke videre.

Jepp!

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.


Jeg definerer et alkoholproblem som når lysten på alkohol påvirker dagliglivet. Vi har en i familien som nekter å feire jul med oss fordi vi har alkoholfri feiring. Det vil jeg definere som et betydelig problem.

Jeg er helt enig med deg, så fremt det er andre ting ved vedkommendes alkoholvaner som er påfallende. For å sette det litt på spissen, så ville jeg også savne øl og akevitt til julemiddagen, uten at det betyr at jeg har et alkoholproblem. (ville nok heller ikke sagt nei til å komme pga mangelen på alkohol)

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 07:37   #55
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.383
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Nei, ikke som jeg har fått med meg. For tiden rekker ikke radaren min særlig langt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 09:01   #56
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.813
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg kjenner ikke til noen. I studietiden var det noen som drakk mye og nok hadde fått problemer hvis de fortsatte på samme måte.

Jeg kjenner folk som drikker mer enn meg og som drikker i situasjoner der jeg ikke drikker. Men det er overhode ikke noe som er problematisk for dem.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 09:22   #57
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.807
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg har en far med alkoholproblemer. Han er klar over det, og for øyeblikket prøver han å holde seg i skinnet, men det er dessverre litt opp og ned.

Jeg kjenner også et par andre som nok burde ty litt mindre til flaska.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 09:26   #58
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg opererer i en bransje der alkoholmisbruket er ganske stort og vanlig, så jeg kjenner en del. Ingen som jeg har nære, personlige relasjoner til, men noen som jeg har et slags ansvar for, og der jeg har gjort ting for å hjelpe den det gjelder og/eller for å sette inn tiltak i forhold til jobb.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 09:59   #59
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.297
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Jeg mener det er et alkoholproblem når man ikke klarer å la være å drikke seg overstadig beruset (annet enn ved ett og annet uhell), og jeg har både bekjente og kolleger dette gjelder. Jeg kjenner jeg blir overrasket av voksne folk som drikker seg sanseløse hver eneste helg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-14, 10:07   #60
Cumulus
Bør lage seg en tittel selv
 
Cumulus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 3.625
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Hva med de som drikker en flaske vin alene hjemme både fredag og lørdag hver eneste helg? Er det for mye?

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no