Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-06, 18:15   #1
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Synes du det er et underlig fenomen, eller er det noe du ofte har gjort selv. Isåfall, hvorfor dekker/dekket du til vogna med helseteppe?

I barnehagen bruker de og dekke til alle vognene med helseteppe når de skal sove. De ansatte i barnehagen har stått hardt på at alle skal sove ute, da de har godt av den friske luften. Men hvordan blir det egentlig med frisk luft når man dekker til hele åpningen i vogna med et helseteppe?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:17   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Nei det er ikke underlig.
Ja, jeg har dekket vogna til gutten min mange ganger (han sovnet ikke uten)

Lufta står ikke stille selv om man dekker den med helseteppe eller myggnetting.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:20   #3
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Helseteppene er jo ikke akkurat tette da. Kommer masse luft til i de.

Det hendte jeg også dekket til når mine var små og sov ute i vogn, det for at det skulle bli litt mørkere inne i vogna.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:31   #4
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Lufta står ikke stille selv om man dekker den med helseteppe eller myggnetting.

Det er vel litt forskjell på et helseteppe og en myggnetting? Eller?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:40   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.979
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

I følge helsesøster på vår hs så er det en uting. Unger bør få den friske luften i så store mengder som mulig, og de trenger å sove i dagslys på dagen slik at døgrytmen deres opprettholdes, i følge henne.

Jeg har ikke brukt det, med mindre ungen var i ferd med å bli overeksponert for sollys.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:40   #6
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Helsetepper og myggnetting er jo luftige begge deler. Men har sett flere som har hatt tette tepper over vognåpningen.

Jeg har ikke selv hatt problemer med at barna mine ikke har hatt det mørkt nok nedi vognen, så jeg har aldri hatt behov for noe slikt selv.

Men med tette tepper så må det jo bli litt guffen luft nedi der etterhvert?

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:43   #7
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg har ikke brukt det, med mindre ungen var i ferd med å bli overeksponert for sollys.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 18:53   #8
Esmeralda
Nybegynner
 
Esmeralda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 21
Esmeralda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Jeg har hatt helseteppe over vogna til mine for enten skjerme for sterk vind, eller for sterkt lys.

Ofte har jeg hatt det over myggnettingen, som alltid er på her pga naboens maaaange katter.

__________________
Det du er - vær fullt og helt - og ikke stykkevis og delt.
Henrik Ibsen
Esmeralda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:02   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Har også brukt det for å beskytte mot vind og sterkt lys, og for at jentene skal få ro og ikkje bli forstyrra av det som skjer utanfor vogna. Eg tetter ikkje heilt igjen da, så det kjem inn godt med luft.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:12   #10
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Har aldri brukt teppe over åpningen på vognen til ungene mine.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:16   #11
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Nå er det en stemme inni hodet mitt som skriker NM-hysteri.
:rømmer tråden:

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:19   #12
Siv
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Jeg hadde også helseteppe over vogna for at han skulle slippe å få masse sollys på seg når vi var ute og gikk.

  Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:19   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Jeg har aldri brukt helseteppe eller andre tepper foran åpningen på vogna., For å skjerme mot direkte og sterk sol hengte jeg noen ganger et lite teppe som hang ned fra kalesjen og skygget litt, men ikke dekket hele åpningen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:32   #14
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nå er det en stemme inni hodet mitt som skriker NM-hysteri.
:rømmer tråden:

Nå har jeg ikke lest lignende diskusjoner på NM, men jeg undrer meg virkelig over om det blir dårlig luft av og ha teppe hengende over vognen når de sover.

Har det vært hysteri om dette på NM?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:37   #15
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.689
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Nå har jeg ikke lest lignende diskusjoner på NM, men jeg undrer meg virkelig over om det blir dårlig luft av og ha teppe hengende over vognen når de sover.

Har det vært hysteri om dette på NM?

Ja, det har vært en laang tråd om det. Men det betyr ikke at det ikke kan tas op igjen. Sånn er det med alle diskusjoner, ikke alle som får med seg alt til enhver tid.

Jeg har dekket noe til da han var liten. Dette fordi de anbefalte det på sykehuset for at han ikke skulle bli overstimulert, samt at han sovnet fortere i mørket. Gjør det ikke nå. Nå sover han uansett, og det er nesten som om lufta har blitt dårligere nå som han er større, men vet ikke om det stemmer.
Bhg gjorde det, men vi ba dem la være etter at sambo skulle hente ham en gang han sov. Der lå lillegutt og illskrek, og fektet bak teppet. Da var det veldig tett luft der, og han var helt svett.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:50   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.238
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Jeg har gjort det hvis det var nødvendig for å skjerme for lyset eller vinden. Når han var helt ny, gjorde jeg det også hvis det var litt kaldt, vet ikke om det egentlig var nødvendig.

Nå gjør jeg det ikke, han tåler jo mye mer trekk nå. Evt. litt hengende fra kalesjen for å gi skygge.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:52   #17
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Ja, det har vært en laang tråd om det. Men det betyr ikke at det ikke kan tas op igjen. Sånn er det med alle diskusjoner, ikke alle som får med seg alt til enhver tid.

Jeg har dekket noe til da han var liten. Dette fordi de anbefalte det på sykehuset for at han ikke skulle bli overstimulert, samt at han sovnet fortere i mørket. Gjør det ikke nå. Nå sover han uansett, og det er nesten som om lufta har blitt dårligere nå som han er større, men vet ikke om det stemmer.
Bhg gjorde det, men vi ba dem la være etter at sambo skulle hente ham en gang han sov. Der lå lillegutt og illskrek, og fektet bak teppet. Da var det veldig tett luft der, og han var helt svett.

Interessant. De har denne praksisen i barnehagen til P også. Men jeg kvier meg litt for og eventuelt ta det opp. (Vært mye rart i det siste, men det er jo en helt annen historie). Ser ikke helt poenget ved å ha et teppe hengene over, når man sover like godt uten?!

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:55   #18
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Nå er det en stemme inni hodet mitt som skriker NM-hysteri.
:rømmer tråden:

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 19:57   #19
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Jeg har aldri brukt heldekkende teppe over vognåpningen. Har hendt at jeg har hengt over halve åpningen for å dekke mot skjermende lys.

Men jeg har flere ganger sagt fra til folk som har tette tepper over hele åpningen at det reduserer luftkvaliteten med opp til 90% og ungen puster som om den ligger med hodet under dyna. Fatter ikke hva folk tenker med.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 20:04   #20
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Helseteppe over vognen, et underlig fenomen?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg har aldri brukt heldekkende teppe over vognåpningen. Har hendt at jeg har hengt over halve åpningen for å dekke mot skjermende lys.

Men jeg har flere ganger sagt fra til folk som har tette tepper over hele åpningen at det reduserer luftkvaliteten med opp til 90% og ungen puster som om den ligger med hodet under dyna. Fatter ikke hva folk tenker med.

Seriøst?

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no