Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-17, 16:51   #21
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


Og så hørte jeg også det klippet fra en Oscar-seremoni der han som delte ut prisen ramset opp navnene til 5 (tror jeg) kvinner nominert som beste kvinnelige skuespiller, og avsluttet med "Congratulations, you now no longer have to pretend to find Harry Weinstein attractive" og alle i salen lo og jeg tenker - hva visste de, hva slags latter var det? Hva tenkte han som sa det? Syns han det var morsomt, eller var dette noe han gjorde for i det minste å gi ETT spark i retning av en han syns var en fæl gris?

Han sier at han visste, og at det var derfor han sa det.

https://www.huffingtonpost.com/entry...b00abf36466ea1

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 16:52   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Oscarkommentaren var et bevisst spark, ser jeg nå: https://www.dagbladet.no/kultur/inge...heten/68780473

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 18:10   #23
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Hva er seksuell trakassering og hva er uønsket seksuell oppmerksomhet? Og er det noen objektive kriterier og noen subjektive? Hvor går i så fall grensen?

Mye er opplagt, type hånd på lår, "du er så søt når du er sint" (= du er ikke likeverdig med meg, bare en liten jente som ikke kan tas alvorlig), kommentering av kropp osv, men mye er vanskelig å karakterisere. Det som for noen er humor og lett flørting er for andre krenkende adferd, men dersom det som defineres som god og dårlig oppførsel individualiseres, så blir det vanskelig å forholde seg til, for begge parter.



Hva tenker dere om dette?

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 18:13   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Hva tenker dere om dette?

Jeg tenker at dersom man føler at noe er ugreit og sier fra om det, så skal den andre parten ha respekt for det. Selv om de selv mener at intensjonen var bare hyggelig og uskyldig.

Om noe er uønsket oppmerksomhet eller ikke er det åpenbart bare den som blir utsatt for oppmerksomheten som kan vurdere. Det ligger litt i sakens natur at det er umulig å lage helt nøytrale, objektive grenser der alt til venstre er OK og alt til høyre er ugreit. Men i de fleste tilfeller der noe faktisk blir reagert på, ligger oppførselen såpass langt unna en slik hypotetisk grense at det ikke spiller noen egentlig rolle at vi ikke kan trekke grensen nøyaktig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 18:23   #25
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

@skilpadda ja, det er klart at noen grenser kan være vanskelige å trekke opp på et ark, som regler for akseptabel oppførsel, men samtidig og nettopp fordi det er vanskelig, så må man kanskje vise litt romslighet overfor den som oppfører seg uønsket, for hvordan kan personen ellers forstå hvor grensene til den enkelte går? For å kalle noe for "seksuell trakassering" er sterkt, og kanskje bør begrepet spares til tilfeller som er hakket over "uønsket", for å ikke vannet ut begrepet.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 19:08   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

I noen gråsonetilfeller kan jo testen være å si fra om at man opplever noe som ugreit eller ubehagelig. Hvis «utøveren» straks justerer oppførsel, kanskje med en kjapp unnskyldning, så kanskje det hele greit. Hvis vedkommende ignorerer, latterliggjør eller angriper protestene, så er det snakk om trakassering.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 19:14   #27
ullmor
... med mjuke pigger...
 
ullmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.585
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

I noen gråsonetilfeller kan jo testen være å si fra om at man opplever noe som ugreit eller ubehagelig. Hvis «utøveren» straks justerer oppførsel, kanskje med en kjapp unnskyldning, så kanskje det hele greit. Hvis vedkommende ignorerer, latterliggjør eller angriper protestene, så er det snakk om trakassering.

Sikkert en brukbar retningslinje.

__________________
Vær mer opptatt av hva du får gjort enn hva du ikke får gjort!
ullmor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 21:03   #28
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

I noen gråsonetilfeller kan jo testen være å si fra om at man opplever noe som ugreit eller ubehagelig. Hvis «utøveren» straks justerer oppførsel, kanskje med en kjapp unnskyldning, så kanskje det hele greit. Hvis vedkommende ignorerer, latterliggjør eller angriper protestene, så er det snakk om trakassering.

Jepp. Veldig greit det der.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 22:20   #29
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Ja, det er en veldig grei retningslinje.

Denne artikkelen beskriver hvor vanskelig det likevel kan være å varsle om kritikk redigert forhold i offentlig sektor. Jeg tror det er rimelig å anta at det er relativt likt i privat sektor. "I 2016 svarte nesten tre av ti offentlig ansatte at de var helt eller delvis enig i at de risikerer å bli møtt med uvilje fra sjefen hvis de kommer med kritiske spørsmål om forhold på jobben. Fire av ti svarte at toppledelsen setter grenser for hva de kan uttale seg om, av hensyn til virksomhetens omdømme."

Frykten for respresalier, tap av omdømme etc. er reell ved varsling. Fór mange orker ikke varsle fordi prosessen man må gjennom er ekstremt krevende. Derfor er det desto viktigere at vi klarer å si fra med en gang til de som tråkker over grensene våre, og at vi snakker høyt om dette.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 23:43   #30
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Weinsteinsaken er rett og slett kvalmende, og det gjør meg trist at så mange jenter opplever slike ting også i Norge, i arbeidslivet og ellers.

Det er utrolig viktig og bra at dette kommer mer i søkelyset, slik at flere kan tenke gjennom hvordan man kan komme til å reagere dersom man blir utsatt for trakassering eller uønsket seksuell oppmerksomhet og si fra med en gang. Jeg tenker at det er utrolig lett å bli lamslått og satt ut når trakassering skjer, slik at man ikke responderer kontant nok til at det får en effekt. Selv har jeg en tendens til å tenke godt om de fleste mennesker, ergo ville jeg nok fort stilltiende ha funnet meg i for mye, dersom mine grenser hadde blitt tråkket over. Og så er vel skam og forvirring fort også parametre i hele settingen?

Veldig enig i at vi må våge å være tydelige på hvor grensene våre går og ikke minst backe opp de rundt oss som opplever slikt. Det er lettere å varsle dersom man ikke står alene.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.

Sist redigert av Anikka : 16-10-17 kl 23:51.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-17, 23:53   #31
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.

Jeg tenker at det er utrolig lett å bli lamslått og satt ut når trakassering skjer, slik at man ikke responderer kontant nok til at det får en effekt. Selv har jeg en tendens til å tenke godt om de fleste mennesker, ergo ville jeg nok fort stilltiende ha funnet meg i for mye, dersom mine grenser hadde blitt tråkket over. Og så er vel skam og forvirring fort også parametre i hele settingen?

Veldig enig! Jeg husker klart og tydelig selv at selv om jeg på forhånd hadde planlagt og øvd meg på hva jeg skulle si til en som trakasserte meg, klartebjeg det ikke likevel selv om vedkommende agerte slik jeg forventet. Etterpå kommer skammen. Og jeg følte skyld fordi jeg følte jeg gjorde meg selv til offer fordi jeg ikke klarte si fra.

Sukk. Jeg har sett så sterke, kapable kvinner omtrent dukke under av dette. Det er trist!

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 10:41   #32
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg har en gang vært med å melde en kollega til HR på grunn av seksuell trakassering og generelt dårlig oppførsel, ikke på vegne av meg selv (for jeg svarte så kort og kontant tilbake den gangen han prøvde seg på meg at han aldri prøvde seg igjen), men på vegne av flere andre kollegaer. Felles for dem alle var at de var unge og relativt nyutdannet, og han var deres overordede og betydelig eldre enn dem. Det tok dessverre en stund før jeg plukket opp hva som skjedde, så det var gått så langt at en av dem var fullstendig nedbrutt og tre andre hadde byttet jobb. Måten HR håndterte saken på imponerte meg ikke, for å si det mildt, og jeg mistet egentlig troen på å ta ting den offisielle veien. Han beholdt jobb og stilling, mens alle som var utsatt endte opp med å bytte jobber.

Det som er med sånn oppførsel er at det ofte kommer snikende, de første forsøkene er så subtile at det er vanskelig å vite om man burde reagere eller om det er sånn "som man bare overser". Og så eskalerer det og grensen for hva man tror man må akseptere flytter seg og man begynner å miste troen på seg selv og sin egen dømmekraft.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 10:49   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

I min aller første jobb ut av videregående så vasket jeg for et av Norges største renholdsfirmaer. Min nærmeste leder la an på meg, til tross for at han hadde kone og barn, og prøvde også å kysse meg i en røykepause. Jeg gikk til lederen over ham igjen (som også var en mann), og fikk beskjed om at jeg "var jo en sterk jente, så jeg greide sikkert å slå fra meg". Og det var det. Ingenting ble gjort.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 11:33   #34
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg har også tenkt mye på dette etter at denne saken kom frem. Jeg tror vi må bli flinkere til å si fra, også når vi ikke syns det er så ille selv. Jeg greier ikke helt å formulere hva jeg mener, men jeg har for eksempel opplevd en del situasjoner (også på jobb) som objektivt sett ikke har vært innafor, men jeg har aldri følt meg truet eller blitt veldig lei meg, så jeg har valgt å spøke det bort.

Jeg ser jo nå at det er med på å legitimere den type oppførsel, og det er jo ikke greit. Det hadde vært mye lettere for meg å si fra, enn for en som virkelig ble såret/redd/usikker.

Jeg har aldri tatt noen situasjoner videre i jobbsammenheng, men en gang ble eksen min spurt om det var greit for han at jeg fikk en forfremmelse, tilsynelatende basert på det faktum at vi hadde ligget sammen. Når jeg fikk jobben var han i teorien leder for meg (men det var han jo uansett, jeg var bare ett hakk opp i kjeden), men vi hadde ikke tett kontakt. Han syns selv det var såpass ugreit at han tok det videre (og fortalte det til meg - det var nok ikke meningen at jeg skulle vite om det), og hun som skulle ansette og hadde spurt han fikk en ripe i lakken, men ikke noe mer. Hurra for årleite ekser. Jeg sa jo ingenting, jeg var 20 år og ville ha jobb.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 11:34   #35
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg var 18 år og opplevde en svært grov henvendelse fra en kunde på et diskotek jeg jobbet på. Jeg gikk til dørvakten og sa fra, mannen ble båret ut og nektet inngang på livstid. Så jeg ble trodd og det fikk konsekvenser for svinet og det har påvirket hvordan jeg har møtt trakasseringsforsøk senere i livet. Gudsjelov og takk for det. Jeg skjønner at jeg har vært heldig.

Takk for både linker og diskusjonen i tråden.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 11:45   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg har tenkt og tenkt tilbake, nå, i forbindelse med metoo-kampanjen. Og selv om jeg kommer på sjekkeforsøk jeg har avvist, så er det kun en episode jeg husker som genuint ubehagelig. Da var jeg veldig ung, kanskje 12-13, og en gutt ville absolutt se på puppene mine. Det var jevngammel en gutt jeg hadde kjent siden jeg var liten, og som jeg oppfattet som veldig "trygg", så jeg fikk veldig sjokk og syns det var ekstremt ubehagelig, sa først fnisende nei, og så mer og mer nei og til slutt husker jeg at jeg truet med å skrike, og da ga han seg. Han var ikke fysisk, det jeg husker, men veldig pågående. Iom at det "gikk bra", tror jeg at jeg fikk med meg en slags mestring og følelse av at jeg kunne si fra og vinne gjennom på det. For jeg har aldri opplevd noe sånt igjen, bare normal fyllesjekking, liksom, og ikke noe som har vært krenkende eller trakasserende eller ubehagelig. Jeg tror jeg er en blanding av litt soft og teflonaktig, som lar ting skli forbi, og supertydelig når grensen nås.


Jeg ser at datteren min er en bekymret pleaser, og det uroer meg en del. Jeg skal lese den Guardian-lenken her og fundere litt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 12:09   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Jeg var tidlig utviklet og ble utsatt for mye klåing på ungdomsskolen. Hver gang jeg reagerte (feks på at en diger fyr la meg i bakken og dro opp genseren min så alle kunne se) så fikk jeg den vanlige beskjeden om at han egentlig likte meg og at jeg burde være glad for oppmerksomheten. Som servitør i studietiden opplevde jeg mange ganger å få en hånd oppunder skjørtet, bli tatt på rompa eller at noen tok meg på puppene bakfra hvis jeg bar på noe. Barvakter og julebord var verst, vanlig spisesal var mer begrenset til "Høhø, hva gjør du etter vakt?" Jeg FATTER ikke at noen tenker det er ok stikke en hånd under andres skjørt, virkelig ikke. Så er det de gangene menn i akademia har trodd at faglig interesse har vært interesse for dem personlig. Jeg har opplevd å bli fulgt etter overalt av en som trodde jeg (23) var interessert i ham (mann 60), mens jeg bare var glødende interessert i faget. Det endte med at jeg ikke tok hovedfag i det som interesserte meg mest, siden jeg ikke ønsket å bli utsatt for den typen "interesse". Så er det alle de gangene på byen der jeg enten er blitt utsatt for "du er ikke så jævla pen som du tror"- trakassering (lurer på om det var et triks som var beskrevet i The Player, der man skulle slenge dritt til damer, for så å aller nådigst nedlate seg til å tilby dem pikk etterpå), bli klådd på, å bli fulgt etter på vei hjem osv. Det har med ett unntak aldri vært skummelt, men bare irriterende. I studentpolitikken var det mye "lille venn" og veldig plagsomt at jeg alltid måtte bruke litt tid på å komme forbi det at jeg var liten og søt, og at gutta kunne komme uforberedt og bli tatt på mer alvor. Jeg har aldri latt være å reagere eller si fra, og jeg er definitivt ikke en utydelig person.

Jeg er glad jeg er blitt eldre, mye tjukkere og skumlere, for nå slipper jeg dette i stor grad. Men jeg merker jo at dummere menn tjener mer penger, får mer ansvar og stiger raskere i gradene enn langt flinkere damer. Det er sjukt urettferdig.

Jeg er også glad mine døtre har en mor som er feminist og som forstår hva det går i, ikke en illojal kvinnehater som min mor, som kan si slike ting som "kvinne er kvinne verst", "gutter er så reale", "aldri noe krangling med menn", "damer sladrer alltid" osv, osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 12:16   #38
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Det med pupper, jeg har av og til lurt på, helt oppriktig, om det er flere "puppefyrer" bland grisene? Altså at det blant denne typen menn - grisene* - , er mer vanlig å være opphengt i store pupper? For jeg syns det er påfallende hvor mye mer trakassering jenter med større pupper blir utsatt for. For jenter som er tidlig utviklet i tillegg så må det være helt skrekkelig å være et barn og helt plutselig bli utsatt for skikkelig grisete oppførsel! Jeg hørte en podcast med en jente som rett og slett utviklet et kroppslig selvhat, hun HATET puppene som plutselig gjorde henne til et slags fritt vilt, selv om bare var en liten jente.

Dette er bare en tanke som har slått meg, altså, det er mulig det er helt off, og jeg har kun anekdotisk støtte for det. Hva tenker dere?

*(for virkelig, jeg syns det er viktig å understreke at de fleste menn jo er anstendige og bra folk som aldri ville trakassert noen og at trakassering virkelig ikke er noe en ellers grei fyr kan havne oppi ved et uhell! Dette er griser, noen ganger i forkledning, men griser!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 12:20   #39
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Tja, som servitør over 18, så var det pussygrabbing som var tingen. Som fjortis var det puppene. Ikke særlig glad i dem på ungdomsskolen, nei.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-17, 12:23   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seksuell trakassering - hvorfor finner vi oss i så mye?

Noen yrker er nok også mye mer utsatt vil jeg tro, ja. Hvis man snakker overrepresentasjon av griser så er vel fulle menn på hotellrestauranter antagelig en skikkelig højdare.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no