Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-15, 13:26   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Etter å ha googlet litt, tror jeg at kWh pris for husholdninger er 80 øre.
http://www.ssb.no/elkraftpris/

Så ser jeg på to tørketromler.

A koster 3000 kr.
B koster 5000 kr, men bruker mindre strøm.

A: Energiforbruk standard bomullprogram hel maskin (kWh) 4,7 altså 3,76 kr.
B: Energiforbruk standard bomullprogram hel maskin (kWh) 2,17 altså
1,74 kr.


Hvis tørketrommelen brukes 200 ganger i året, så koster den dyreste meg ca 400 kroner mer. Det tar likevel 5 år før det utgjør 2000 kroner. Jeg kan ikke helt se for meg at jeg bruker den mer enn 200 ganger i året. Jo mindre den brukes, jo lenger tid tar det før jeg har spart noe på å velge den dyreste.


Men så har jeg hørt at kondenstromler avgir varme til rommet, og da blir kWh mindre hvis jeg likevel skulle varmet opp rommet (noe jeg gjør).

Regner jeg feil, tenker jeg feil? Hvis det tar minst 5 år før det lønner seg å velge energiklasse A, kan jeg ikke kjøpe C og bare bruke 3000 kroner nå?


Begge tar 7 kilo, lydnivået er likt (den billigste faktisk bittelitt bedre), ingen har børsteløs motor, begge bruker sensor. Den eneste utgjørende forskjellen jeg kan se er at den dyre har antikrøllfunksjon og oppfriskningsfunksjon. Jeg må altså velge om det er verd 2000 kroner ekstra. Siden jeg aldri har hatt en tørketrommel, så vet jeg ikke hvor avgjørende det er.

Hvis tøyet blir liggende i tørketrommelen, blir det krøllet uansett om det er antikrøll eller ikke?
Hvis vasken tas ut like etter at den er ferdig, vil den billige tørketrommelen gi meg forferdelig krøllet tøy i forhold til den dyre?

Hva brukes oppfriskning til?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 13:29   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

For oss var merket med på å avgjøre sist vi måtte ha ny - ett merke som var dyrt med kjent for å vare, kontra billig kjent for hyppigere reperasjonsbehov. Trenger selvfølgelig ikke slå til, men kanskje noe å ha i bakhodet?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 13:29   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Og hos oss brukes tørketrommel masse. sikkert mer enn 200 ganger i året. 3 barn, to voksne. Den går i ett har jeg følelsen av...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 13:37   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Jeg har hatt dyre tørketromler før, type AEG og Miele, men de har ikke vært spesielt holdbare. I vår røk vår 6 år gamle Miele-trommel. Garantien var utløpt og det var heller ikke lønnsomt å reparere den. Jeg har nå tatt over en brukt Whirlpool-trommel fra min søster. Dette er en billig trommel. Den største forskjellen er at denne trommelen tørker veldig mye dårligere enn den gamle. Begge er 7 kg kondenstromler og de er omtrent like gamle, men i Whirlpool-trommelen er ikke klærne tørre selv om de har stått på maksprogrammet og stopper automatisk (sensor). Den må ofte kjøres en ekstra runde og det også om den ikke er spesielt full.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 13:48   #5
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Jeg ville ikke kjøpt så billig, med 200 tørk i året bør den være driftsikker og tilby rask service.

Vi kjøpte ASKO tørketrommel for 9 år siden, middels pris, flott maskin. Og rask god service.

Og jeg har nettopp kjøpt ny vaskemaskin fordi den 10 år gamle ASKO maskinen gikk i svart. Vi vurderte den som risikabelt gammel, og kjøpte ny. Det skulle vi ikke gjort, fordi det var feil på strøm i huset, ikke maskin. Maskinen ble gitt bort og det var rift om den.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 14:03   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Vi har en AEG-trommel(lik som Adrienne, hun husker hva den heter). Den kostet rett under 6000.-
Tørker godt, har aldri vært noe i veien med den, har programmer for ulike typer tøy - som brukes!, det er alltid godt og varmt på vaskerommet, lys inni sånn at jeg ser om noe evnt. ligger igjen, bruker minimalt med strøm, brukes i snitt en gang om dagen vil jeg gjette på.
Veldig fornøyd.
Husker ikke helt hvor gammel den er, 5-7(8) år?

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 15:03   #7
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.815
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Jeg ville tenkt at slitasjen på tøyet var større med en billig maskin? Jeg vet ikke, men jeg vil tror det er kvalitetsforskjell her også.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 16:37   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.528
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

genererer lite varme, KLÆRENE er ikke varme engang (hvordan de blir tørre vet jeg ikke)

I den gamle var det sånn at jeg gjerne ga dem en "prestart" i trommel, sånn satte på ei stund, og hang dem opp våte, men varme, så tørket de fortere. Den effekten er fraværende med denne, ikke er rommet markant oppvarmet, og klærene er våte men ikke varme.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 20:57   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.930
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Vår Miele (som vi aldri har vært fornøyd med) avgir mye varme, og bruker den bevisst ift dette. Vi hadde en rimelig maskin før det. Elto tror jeg det var, og den slet mye på tøyet. Og det har jeg hørt mange si at de ender opp med å bruke den lite, og gjerne kun til håndklær og sengetøy, fordi tøyet ikke tåler det.

Det er ikke dermed sagt at dyrt alltid er mye bedre kvalitet. Vi kjøpte Miele, noe som skal være driftssikkert og meget bra. Den vi kjøpte var ingen av delene Har hørt mange som har vært misfornøyd med den samme modellen.

Jeg drømmer om en Siemens med allskens programmer. Vi har toppmodellen i vaskemaskin. Elsker den. Jeg hadde ikke vurdert en rimelig maskin, rett og slett etter erfaring generelt med hvitevarer. Vi synes nesten utelukkende pris har gitt oss bedre kvalitet og fått et bedre produkt - ser vi bort i fra den Miele maskinen da.

Og så tenker jeg at det er et miljøaspekt inne i bildet her også. De siste gangene vi har kjøpt elektriske artikler så har vi vært strenge ift forbruk. Ikke fordi hovedmålet er ønsket om å spare penger, men miljøet. Bonus at vi betaler mindre for den i drift. Jo, det kan hende man betaler mer i innkjøp, men miljøet trumfer det i etterkant. Vi har ikke satt oss ned for å se på produksjonskostnadene osv. da.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 08:40   #10
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Vi har alltid holdt oss midt på treet i prisklasse når vi har kjøpt sånne maskiner, det viktigste har vært kapasitet og div programmer. Og alltid kondenstrommel.
De har fungert som oppvarmingsenhet for leilighet/hus også ja, men da vi skule kjøpe trommel sist valgte vi en som hadde "varmepumpeteknologi" ved en tilfeldighet egentlig, og i tillegg til at den bråker vesenlig mindre og at vi nå kan kjøre både vaskemaskin og trommel uten at sikringen går (klønete opplegg her, vi bruker "feil" bad som vaskerom i huset vårt, men vi foretrekker å vaske klærne i den etasjen der 3/4 soverom og dermed klesskap er plassert) har strømregninga gått veldig ned. Langt mer enn vi hadde forventet, så innsparingen på den biten har vært enorm for oss.
Men så går den ofte et par ganger om dagen også her da.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 09:44   #11
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Takk for svar. Jeg tok 200 tørk bare som en vill gjetning. Har aldri hatt tørketrommel før, som sagt.

Dere kan hoppe rett ned for å se link til maskinene hvis det blir mye bla, bla fra meg.

52 uker x 4 tørk = 216, og jeg har ikke tenkt å tørke alt. Jeg ser for meg at det blir mest håndduker og sengeklær, som føles stive og ekle ved å lufttørke i vaskeommet. Jeg har fått kjeft her inne for å bruke tøymykner.

Og så barneklær, som de vokser ut av før de blir slitt. Jeg har pakket to sekker som skal gis til Fretex nå, og noe ser nesten nytt ut.

Ikke voksne klær som skal vare. Vel, i nødstilfeller.... Jeg vasker bare 3 fulle maskiner i uka nå. Kanskje det blir bare en full tørketrommel og en halvfull i uka. Er det noen som lufttørker først og så tromler halvvåte klær? Blir de deilige og myke? Jeg bruker 1600 omdreininger på 60% bomullsprogram.

--------------------------------------------------------------------------------

Dette er kandidat A og B: http://www.elkjop.no/product/hviteva...2ldw#tab-specs

http://www.elkjop.no/product/hviteva...4pw3#tab-specs

Og så ser jeg på et tredje alternativ som er 500 kroner dyrere: http://www.elkjop.no/product/hviteva...2pdw#tab-specs

Den siste har antikrøll også. Bittelitt mer økonomisk.
Jeg vet ikke hvorfor jeg hr plukket ut bare Elextrolux maskiner. De er billige, og jeg er litt skeptisk til Hotpoint og slike. Det er en Siemens og en Whirlpool i billigklassen, men de tar bare 6 kilo og døra er hengslet på feil side. Og Siemens modellen kan ikke hengsles om, står det.

Antikrøll funksjon er verd 500 ekstra?

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 09:50   #12
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.380
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Har en Miele som er OK, men jeg hadde sikkert klart meg med noe litt rimeligere også. Den er rundt ti år gammel nå tenker jeg, kanskje mer, og varmer opp rommet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 09:53   #13
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Her er det også en billig Whirlpool i energiklasse B, men jeg ser at den blir bare 50 kroner billigere i drift årlig. Hvis døra kan hengsles om, så er den et alternativ. Må ha hengsling på venstre side, ellers tror jeg den blir irriterende i bruk. Skal stå inne i et hjørne. http://www.expert.no/kondens/whirlpo...ommel/p/13568/

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 10:45   #14
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Jeg har Bosch , det var en billigmodell da jeg kjøpte den . Vi har hatt den i 10 år og aldri hatt behov for service på den . Vår har finte programmer og tøyet blir helt tørt .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 11:38   #15
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Det er sikkert et tungt gulv mellom kjelleren og 1.etg her, for jeg hører ikke en lyd når vaskemaskinen sentrifugerer. Jeg tror ikke en tørketrommel bråker mer? Hadde jeg hatt tørketrommel i samme etasje som soverommene så ville jeg sikkert gitt mye ekstra for at den skal bråke minst mulig.

Det var veldig interessant med varmepumpe, men vi har avfukter i vaskerommet.

Jeg vil ha noe i den åpningen hvor tørketrommelen får plass. Jeg kastet ut et upraktisk 50-talls skap for for et år siden, og nå har det blitt en rotekrok.

Jeg overbeviser meg selv om at jeg kan trekke ifra de 1000-1300 jeg ville brukt på en skuffeseksjon fra Ikea fra det en tørketrommel koster. Praktisk-fornuftig? Jeg? http://www.ikea.com/no/no/catalog/pr...28/#/S19049657

Jeg har bestemt meg for den til 3000 eller den til 3500. Jeg vil kanskje savne antikrøll funksjonen hvis jeg velger den billigste.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 11:40   #16
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.471
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Jeg har en nokså dyr Asko-trommel, har ingen erfaring med andre tromler. Men klærne blir tørr og den har flere programmer.

Før var det ofte at jeg slang klærne inn i trommelen og lot den gå ti minutter før jeg hang plaggene opp til tørk, varme klær tørker fort. Men nå har jeg maskinene i kjelleren så da går de tørketiden ut. For å svare på spørsmålet ditt om å kombinere trommel og hengetørk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 12:31   #17
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Vi har en ti år gammel mellompriset Electrolux som jeg opplever som driftsikker. Om jeg ikke overfyller den så tørker den bra. Jeg rengjør filter og kondensator og sånt jevnlig.

Jeg kjøper konsekvent mellomprisede hvitvarer, fordi jeg har hatt råd til ikke å måtte velge det billigste, og fordi en kompis som har jobbet med hvitevaresalg i mange år mener at man får uforholdsmessig lite igjen for pengene ved å kjøpe av det dyreste.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 16:53   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dyr tørketrommel versus billig tørketrommel

Akkurat strømforbruket her ville jeg vel ikke brydd meg så mye om. Tildels er tallene litt teoretiske også, selv om de kan være en indikator. Spørsmål kan jo være om man tror kvaliteten på den dyrere er bedre, og den i praksis gjør en bedre jobb.

En del tørketromler kan ha "Eco-programmer" der den f.eks. bruker svært lang tid, slipper mer fuktig luft ut i rommet i stedet for at det kondenseres, tøyet blir ikke skikkelig tørkt m.m. Strømforbruket kan gjerne være med slike programmer, og hovedhensikten med programmene kan mer være testen enn at brukerne reelt sett skal bruke dem.

Her i huset er det nok minst 350 ganger i løpet av året tørketrommelen benyttes.

Fortsatt er det noen av de billigere tørketrommelene som ikke er rustfri trommel, eller at det ellers ikke er ment at våte klær skal ligge i trommelen over litt tid. Her kan det være at vi slenger inn våte klær som så skal startes neste dag, eller når vi har fått kjørt en maskin til for å slippe å bare kjøre med halvfull trommel.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no