Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hva gjør dere med sengetøy før bruk? (flervalg)
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn 0-2 år) 3 1,45%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn 0-2 år) 140 67,63%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn 0-2år) 18 8,70%
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn 2-12 år) 12 5,80%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn 2-12 år) 148 71,50%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn 2-12år) 14 6,76%
Jeg vasker ikke sengetøy før bruk (Barn over 12+ voksne) 19 9,18%
Jeg vasker sengetøy en gang før bruk (Barn over 12+ voksne) 161 77,78%
Jeg vasker sengetøy minst to ganger før bruk (Barn over 12+ voksne) 8 3,86%
Annet 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 207. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-09, 20:16   #1
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg kjøpte fire sett med juniorsengetøy på Kid i dag, til den nette pris av 49.95 per stykk

Jeg leser på sengetøypakken at alt barnesengetøy bør vaskes minst to ganger før bruk. Jeg pleier å vaske sengetøy en gang, men tror aldri jeg har vasket noe to ganger.

Jeg har også kjøpt juniordyner, vasker dere dyner før bruk også? (Disse er miljømerket fra Høie).

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:16   #2
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Er veldig fornøyd om jeg vasker det en gang jeg.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:17   #3
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker alltid en gang. Kan ikke skjønne poenget med to, egentlig.

Dyner har jeg aldri vasket før bruk.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:20   #4
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker nytt sengesett en gang på vanlig vask 40 grader. Jeg kjøper aldri sengetøy i mørke farger, men da ville jeg i såfall vasket det to ganger pga mye farge i tøyet.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:21   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Alt sengetøy vaskes før bruk, til små og store.
Vasker en gang på 60 grader.

Dyner og puter vaskes ikke før bruk.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:29   #6
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker alt sengetøy på 60 grader før bruk. Om det fremdeles lukter nytt etter en vask, så vasker jeg det en gang til.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:29   #7
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Vasker sengetøyet uansett om det er til voksne eller barn en gang før bruk.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:29   #8
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker som regel nytt sengetøy to ganger før bruk. Spesielt dersom barna skal ligge i det.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:30   #9
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Sengetøy til store og små vaskes en gang før bruk her også.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:34   #10
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

To ganger liksom. Én gang ja. Tror ikke jeg har vasket dyner. Kanskje babydynene, jo det tror jeg at jeg gjorde (i hvert fall til førstemann).

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:43   #11
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

En gang....

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:45   #12
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

To ganger?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:53   #13
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

En gang.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 20:55   #14
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Nytt sengetøy til oss vasker vi bare én gang før bruk. Dyner til oss selv har jeg vasket dersom det lukter av dem, jeg kjøpte noen sommerdyner i fjor som luktet plast, til tross for at det var dun inni. Jeg har to babydyner liggende her som skal vaskes en eller annen gang før fødsel, og så kommer jeg nok til å vaske sengetøyet til babydynene minst en gang, muligens to. Det står minst to ganger på 60 grader før bruk på de settene jeg har liggende, så jeg kommer sikkert til å følge det siden jeg er hysterisk førstegangsmor. Eller kanskje jeg bare kjører det en gang på kokvask i stedet ... Det kommer vel kanskje helst an på lukt for min del, jeg er var for lukter og orker ikke sånn "ny-lukt".

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 21:11   #15
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

En gang før bruk, til store og små.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 21:13   #16
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Kokvasker på 90 grader en gang alt sengetøy.
Det holder.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 21:22   #17
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker alt sengetøy en gang før bruk. Det har ikke falt meg inn å vaske det 2 ganger.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 21:24   #18
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Alt sengetøy vaskes før bruk, til små og store.
Vasker en gang på 60 grader.

Dyner og puter vaskes ikke før bruk.

Signerer

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 21:27   #19
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker sengetøyet til ungene 2 ganger før bruk, ja. Har pleid å ta det en gang alene først, så sammen med en vanlig klesvask etterpå. Bruksanvisningsfreak som alltid gjør som det står.

Vårt eget vaskes vel bare en gang, tror jeg. Veldig lenge siden vi har kjøpt nytt sengetøy til oss nå, så jeg husker ikke helt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 22:01   #20
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Vaske sengetøy to ganger før bruk? (poll)

Jeg vasker to ganger før bruk om de lukter kjemisk.

Sitat:

Klær og forskjellige typer tekstiler kan inneholde kjemikalier - særlig når produktene er nye. Nye klær har ofte en «kjemisk» lukt. Klær, sengetøy og andre typer tekstiler kan inneholde allergifremkallende formaldehyd og helseskadelige fargestoffer. Overskuddet av disse kjemikaliene blir borte i vask, og produktene bør derfor vaskes før bruk.

Fra: Barns kjemiske hverdag.
http://www.sft.no/publikasjoner/kjem...202/ta2202.pdf

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no