Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Tolkehjelp Karens Jul

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-18, 20:51   #1
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Tolkehjelp Karens Jul

Når Frøy studerer må FP trå til. Denne gang Karens Jul og følgende spørsmål:
Handlinga i novella går føre seg i eit nedlagt ferjehus. Ferjer og båtar finn vi brukte som symbol både i gamle religiøse forteljingar og i litteraturen generelt. Kva symboliserer dei? Og kva funksjon har dette symbolet i novella til Skram?

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-18, 20:59   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Jeg tenker på dødselven Styx og fergemannen som i gresk mytologi brakte folk over til dødsriket. Skal se om jeg finner en lenke.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Styx

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-18, 21:00   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Ad første delen - overgang eller endring kanskje? Fraktet over elv til dødsriket feks?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-18, 21:00   #4
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg tenker på dødselven Styx og fergemannen som i gresk mytologi brakte folk over til dødsriket. Skal se om jeg finner en lenke.

I norrøn også mener jeg - til Hel...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-18, 21:12   #5
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Ett til:
Framstillinga i novella "Karens jul" er autoral, det vil seie at forteljaren står utanfor handlinga og kan velje kva vi får vite om personane og kva dei gjer og tenkjer. Synsvinkelen ligg hos konstabelen i store delar av teksten. Karen derimot har aldri synsvinkelen, ho vert konsekvent skildra utanfrå. Kva fortel valet av synsvinkel om styrkjeforholdet mellom dei to personane?

Jeg ser på det som ett ovenfor og ned styrkeforhold men klarer ikke å forklare det.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-18, 21:15   #6
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.496
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Tja, om jeg skal gjette litt - når Karen aldri får fortelle, knebles hun jo på en måte? Passiviseres?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 12:47   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Eg har vurdert eit oppgåvesett om akkurat det med forteljarinnstansen i Karens jul. Eg skal bare friske opp novella igjen, så kjem eg tilbake til deg.

Dette er ein av dei sterkaste tekstane eg veit om.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:22   #8
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg har vurdert eit oppgåvesett om akkurat det med forteljarinnstansen i Karens jul. Eg skal bare friske opp novella igjen, så kjem eg tilbake til deg.

Dette er ein av dei sterkaste tekstane eg veit om.

Jeg har levert men jeg tar gjerne i mot innspill for jeg ble veldig dradd inn i teksten jeg også så om det oppstår muligheter for å bruke den til noe senere er alle innspill gullverdt.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:43   #9
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Eg tenker at det er noko med forteljarmåten som bygg opp novella, på ein veldig god måte.

Dei første to avsnitta (til det som begynner med "Politikonstabelen som patruljerte...") er det som om forteljaren zoomer inn, frå dampskipskaia og inn til politimannen. Skuret blir beskrive ved ei skildring av taket, så det skaper ein slags nesten fotografisk effekt, der detaljen blir forstørra, ned til politimannen og vidare inn vinduet.

I samtalen med Karen får politikonstabelen vite meir om Karen, så det er som om det zoomer meir og meir inn.

Så "zoomer" teksten ut igjen frå individ til samfunnsnivå i siste avnsitt:

"Han gikk ut igjen, trakk døren til og gjorde kroken fast. Skyndte seg så på stasjonen for å melde tildragelsen.

Den første arbeidsdag etter julehelgen lot havnevesenet det gamle ferjemannshus rive ned og transportere bort. Det skulle ikke stå der og være tilholdssted for alskens løsgjengere."

Plutseleg er ikkje Karen eit individ lenger, men "alskens løsgjengere".


Eg tenker og at du er inne på noko når du seier at det er eit ovanfrå-og-ned-styrkeforhold. Det er på ein måte den visuelle innzoominga og med på å underbygge. Politimannen representerer ein autoritet og det er han som har synsvinkelen. Sjølv om han blir berørt av Karen, held han seg til dei reglane som samfunnet han representerer. Og forteljinga om Karen blir fortald gjennom den autoritetspersonen han er.

Eg veit ikkje om dette gir meining, men eg tenker det kan begrunne det du seier om styrkeforholdet.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 13:44   #10
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg har levert men jeg tar gjerne i mot innspill for jeg ble veldig dradd inn i teksten jeg også så om det oppstår muligheter for å bruke den til noe senere er alle innspill gullverdt.

Såg ikkje denne før etter at eg hadde svart.

Ja, det er ein veldig gripande tekst.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:02   #11
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Karen og Karens jul må være de mest gjennomanalyserte tekstene i norsk skolehistorie. Ser at tråden ligger i åpent forum. Vurderer å skrive noe ordentlig vissvass, bare for å se om elever snubler over tråden og bruker copy+paste.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-18, 19:11   #12
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.959
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Kan du ikke gjøre det Rine. :Knegg: Jeg fikk det lille sparket jeg trang i riktig retning så jeg er ferdig med mitt.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-18, 14:40   #13
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tolkehjelp Karens Jul

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Karen og Karens jul må være de mest gjennomanalyserte tekstene i norsk skolehistorie. Ser at tråden ligger i åpent forum. Vurderer å skrive noe ordentlig vissvass, bare for å se om elever snubler over tråden og bruker copy+paste.

Kjør på!

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no