Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnestol til 5 åring

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-06, 09:51   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnestol til 5 åring

Eldste jenta mi skal reise til mormor på besøk. I den forbindelse må vi sende med henne en bilstol. Dette er en stol som jeg gjerne vil ha stående hos mormoren fordi det er så pes å sende bilstolene på fly (og i tillegg blir de så ræva behandlet at jeg synes det er en sikkerhetsrisiko ...)

Vi har tre sitteanordninger. To britax kids plus og en ren sittepute. Vi er nødt til å ha en et ekstra sete her nede fordi vi av og til har med oss andre barn i bilen. Men dette er veldig sjeldent.

Det jeg gjerne vil få verifisere om følgende er korrekt. Hvis barnet er fastspent i midten av bilen (den sikreste plassen) er det ikke like viktig med sikring på sidene. Stemmer ikke dette? Jeg spør fordi moren min har en bil hvor midten bak kun har tversoversele. (to punkts sele)

Jeg tenkte å sende oppover et av Britax setene - der kan man også ta av ryggen og bare bruke puta. Bruke det andre Britax setet selv daglig og bruke puta til "gjestebarn" og plassere den i midten av bilen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 09:58   #2
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

Nå er ikke jeg helt sikker på dette men mener at jeg har hørt/lest at grunen til at man ikke skal bruke bare tvers over belte er at det blir for mye press på magen ved en kollisjon.

Jeg ville nok lat henne sitte på en av sidene i et sete.
Event. bruke pute med belte som gjr at sikkerhetsbeltet ikke blir liggende på halsen/nakken.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:02   #3
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

To punkt selen i midten er ganske så farlig ved en stor kollisjon.
Ville ha sendt med sete med rygg, og la henne sitte på en av sidene

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:11   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

La henne sitte på en av sidene i et sete med rygg, det er sikrest ved en kollisjon.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:23   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

Sidebeskyttelsen er like viktig uansett hvor i bilen barnet sitter. Stolsiden skal beskytte hodet fra å bli kastet sidelengs og det vil det jo bli uansett hvor barnet sitter.

To-punktsele bør man unngå å bruke så sant man kan. Egner seg ikke til å beskytte mennesker i bil, kun til å holde dem sånn ca fast så de ikke flyr framover i bilen.

Enig med sending av stol på fly. Slike beltestoler er jo ofte ganske rimelige. Jeg ville fått mormor til å kjøpe en slik som de kunne ha stående der oppe. De har jo lang holdbarhet så den kan brukes når dere er på besøk i mange år framover.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:24   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

Dette sier Trygg Trafikk:

Sitat:

Bare hoftebelte på midtplassen
i baksetet?


Dersom det bare er hoftebelte (topunktsbelte)
på midtplassen i baksetet og alle plasser må
brukes, finnes det barnestoler for spedbarn
og småbarn som er godkjent for montering
med hoftebelte. Hvis det er tre barn over
18 kilo, men lavere enn 135 cm høye, er det
ikke mulig å sikre alle barna i baksetet riktig.
Både barnestol og bilpute for barn i denne
vektklassen skal brukes i kombinasjon med
trepunktsbelte.

Et barn som er over 135 cm høy eller en
voksen kan sitte i midtsete med hoftebelte,
men det gir betydelig dårligere sikkerhet enn
å være sikret med et trepunktsbelte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:33   #7
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

Da har TT feil. Det finnes vistnok et sete i salg på Rudo som kan brukes med internselene forvorvendt opptil 25kg. Det kan også monteres med to-punktbelte. Så det finnes en mulighet, selv om den heller ikke er så god.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 10:36   #8
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.476
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnestol til 5 åring

Tusen takk for svar. Da sender jeg med henne den ene stolen, og beholder puta og den andre bilstolen selv. Mormor kunne ha kjøpt bilstol men i og med at vi har to så er det greiere å sende med den vi allerede har.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no