Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-12, 18:09   #61
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Veldig dumt, og unødvendig. Og en av mange grunner til at jeg like lite kan tenke meg å være medlem av HEF som av kirken.

Og ja, jeg synes det er like ille når kirken vil ta Nordahl Grieg og Arnulf Øverland inn i salmeboken.

Vi kan vel synge hverandre sanger og være venner. Punktum.

Signerer i helhet.
Eh, utenom det at jeg ennå er med i kirken, kristen, men uenig i litt for mye av det kirken formidler.


Sist redigert av Kaija : 17-12-12 kl 19:56.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:32   #62
Nabbe
Skrekkøgle
 
Nabbe sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.534
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

....og om litt, så vil alle de mindre begavede på FB og andre steder, skylde dette på muslimene

__________________
I think I have OCD. Obsessive Conure Disorder.
Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:39   #63
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

"Men Jesus, han er en liten hissigpropp
og med sin kropp, han gjør et hopp!
Jeg henter Pappa (dere vet hvem det er) hvis dere ikke holder opp,
og når Pappa kommer skal det nok bli stopp!
Da løper alle ateistene så bange, ja så bange,
de svinser og de svanser noen gange,
men en, to, tre, så er de vekk!"


Dette blir en klassiker!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:40   #64
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

"Men Jesus, han er en liten hissigpropp
og med sin kropp, han gjør et hopp!
Jeg henter Pappa (dere vet hvem det er) hvis dere ikke holder opp,
og når Pappa kommer skal det nok bli stopp!
Da løper alle ateistene så bange, ja så bange,
de svinser og de svanser noen gange,
men en, to, tre, så er de vekk!"




Sånn ellers er jeg enig i at det HEF gjør her er ultrafjollete.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 18:43   #65
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg stusser litt over at noen føler de må forsvare at de feirer jul selv om de ikke er kristne. Til og med folk fra andre religioner feirer jul, uten å måtte forsvare det. Jeg har flere buddhister i omgangskretsen som feirer jul, og hvor poenget er fellesskapet rundt julemåltidet (og gavene ) Og om jeg feirer Jesu fødsel, solsnu eller Mammon har da for pokker'n ingen noe med. (Men jeg kan godt tenke meg at man reflekterer litt rundt hvorfor og hvordan man feirer jul, uten å nødvendigvis se på det som at man må forsvare juleferingen.)

For øvrig syns jeg det er unødvendig og kjipt å både kristne eller avkristne sanger. Hvorfor det, lissom? Selv om "På låven sitter Jesus" var festlig.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:16   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

To ting:

1. At noe er utgitt på humanist forlag betyr ikke at det er humanetisk forbund som står bak.

2. La nå endelig hermeargumentet ligge! Det blir ikke mindre teit når det er jul vi snakker om.

Om det virkelig er snakk om en avkristning fordi man mener man skal kutte ut de kristne så syns jeg det er teit. Å dikte ny tekst (som jeg for øvrig syns var ganske fin) til en ny melodi syns jeg er helt ok.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 19:37   #67
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Neste år kommer vel "på låven sitter Mohammed". Forresten, det tørr de vel ikke. Helt usaklig men dette er barnslig og patetisk.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 20:02   #68
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

2. La nå endelig hermeargumentet ligge! Det blir ikke mindre teit når det er jul vi snakker om.

Det aner meg at jeg muligens gått glipp av lange og slitsomme tråder om dette før siden det jeg snakker om som å "modellerte det humanistiske etter det kristne" blir kalt det teite hermeargumentet. For å spesifisere hva jeg mener: jeg mener ikke at humanetikere hermer og at derfor har ikke ritualene deres legitimitet. Jeg har stor respekt for Humanetisk forbund og bor sammen med et medlem (som riktignok, uten hell, lenge har forsøk å melde seg ut ). Jeg har null problemer med hverken alternative livssyklus- eller årssyklusritualer, noe som finnes overalt og har gjort det til alle tider, og det er flott at det er valgmuligheter. Det jeg synes er trist, eller kanskje mer kjedelig, er i hvor stor grad ting defineres og forklares i forhold til eller med utgangspunkt i kristendommen og ikke seg selv. Nå er forhåpentligvis dette et bilde av HEF som frørst og fremst skapes i media hvor ting skal diskuteres for eller imot, og ikke representativt innad, men denne saken gjør det jo ikke akkurat lettere å se det. Men altså: jeg mener ikke at humanetikerne hermer og hadde nok formulert meg klare hvis jeg hadde fått med meg hvilken lede en slik formulering ville skape hos FP-folket.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 17-12-12 kl 20:59.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:01   #69
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg er aktiv i HEF, jeg er opptatt av å ha gode sekulære, humanistiske overgangsriter, og jeg syntes dette var tullete.

På samme måte som jeg reagerer når kirken bruker Til Ungdommen og Imagine og andre sanger som er skrevet for andre bevegelser med et klart ikke-religiøst/anti-religiøst/ateistisk/humanistisk innhold eller bakgrunn.

Men nå leste jeg hele oppslaget.

Og det er jo faktisk laget en helt ny sang, til samme melodi. Det blir noe annet enn å fjerne et par "støtende" ord her og der.

Sitat:

«Deilig er jorden
I sin rike velde
gir den oss livet på ny hver dag.
Undrende hører vi
morgenen våkne.
Alt trekker jordens åndedrag.

Vakker er jorden.
Som et blåhvitt smykke
seiler den gjennom et tomt, mørkt vell.
Dypt under skyenes
perlemorsdyner
går solen ned bak tause fjell.

Frossen er jorden
i den lange vinter
vendt mot det nattkalde stjernehav.
Alle ting drømmer om
vårsolens kjærtegn
og sommernattens lyse rav. »

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:02   #70
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Ikke bare på FP, Tangina. Overalt kommer det hermegreiene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:15   #71
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ikke bare på FP, Tangina. Overalt kommer det hermegreiene.

Jeg følger nok ikke godt nok med. Jeg er ikke veldig engasjert i debatter om humanetikk, men denne sangen betyr mye for mange, og etter å forrige uke ha stått ved min fars grav og sunget om slekter som skal følge slekters gang, hadde jeg lyst til å dele min flaue følelse over denne. Det skal sies at av de mange lenkene jeg fant da jeg googlet saken etter å ha hørt om dette på radioen, lenket jeg til den første og beste og leste ikke mer enn ingressen. Jeg ser at Selbekks uttalelser lenger ned setter mitt innlegg i et klart "hermegreiene"-lys.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:25   #72
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Men er det alltid greit, altså, å på generelt grunnlag å bare endre ordlyden på sanger som i sin tid ble komponert med et helt konkret tema?

Synes vi ikke det er klamt når grupper vi ikke liker tar sanger til egen inntekt, misforstår teksten med vilje, eller endrer litt hist og her så folkekjære sanger plutselg fremstår med et ganske annet budskap enn forfatteren hadde tenkt?

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:31   #73
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg synes ikke det er noe bedre med en helt ny tekst selv om den er god nok, når melodi og den første strofen gjør at alt som kommer etter enten er riktig eller feil. På andre, ikke fullt så betydningsfulle sanger hadde det vært mer ok. Dette blir på linje med imagine med vant melodi og imagine på rett sted i teksten, men et helt annet budskap ellers. Det hadde ikke hjulpet der heller at teksten var velformulert.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:34   #74
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Hva sier åndsverkloven om slikt, egentlig? Er det slik at etter et visst antall år har man lov til bruke og endre et åndsverk akkurat som man vil? Eller burde de endret tittelen for at det skal være greit?

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:40   #75
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Vernetiden for sanger som dette er utgått for lengst. På generelt grunnlag syns jeg det er helt ok å lage nye sanger til gamle melodier. Dere ville nok bli overrasket over hvor vanlig det har vært oppigjennom. Jeg syns for øvrig det hadde vært bedre å gi den et helt nytt navn. Og syns argumentasjonen om at man vil skape livssynsnøytrale sanger for bruk i barnehage og skole ikke er særlig god.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:48   #76
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Jeg ble litt nysgjerrig på hvor diger og tåpelig denne omdiktningen egentlig var, og kom til å tenke på den gangen en eller annen hadde diktet om "Barn av Regnbuen" sånn at den passet bedre inn i kirken. Jeg fant ikke teksten til den, men jeg fant denne under her - brukt i et kirkeråd for diskusjon av kirkens fremtid elns:

Sitat:

Din kirke er fri, hvem tror du den finner.
Den flykter forbi, slik skygger forsvinner.
Den kan ikke brennes, av fiender kjennes.
Og slik vil det alltid bli: Din kirke er fri.
Og slik vil det alltid bli: Din kirke er fri.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:48   #77
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Vernetiden for sanger som dette er utgått for lengst. På generelt grunnlag syns jeg det er helt ok å lage nye sanger til gamle melodier. Dere ville nok bli overrasket over hvor vanlig det har vært oppigjennom. Jeg syns for øvrig det hadde vært bedre å gi den et helt nytt navn. Og syns argumentasjonen om at man vil skape livssynsnøytrale sanger for bruk i barnehage og skole ikke er særlig god.

Jeg er ikke overrasket over at det ha vært vanlig å gjenbruke melodier, nei, men når man beholder tittel og åpningsstrofe, så er dette noe annet enn det.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:48   #78
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.034
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Kort innom fra mobil. Jeg har lest i dag at melodien er en folketone, ikke opprinnelig salme. Så er det sagt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:49   #79
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg ble litt nysgjerrig på hvor diger og tåpelig denne omdiktningen egentlig var, og kom til å tenke på den gangen en eller annen hadde diktet om "Barn av Regnbuen" sånn at den passet bedre inn i kirken. Jeg fant ikke teksten til den, men jeg fant denne under her - brukt i et kirkeråd for diskusjon av kirkens fremtid elns:



Ja, det var jo også noe

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-12, 21:50   #80
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Humanetisk forbund "avkristner Deilig er jorden"

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg har lest i dag at melodien er en folketone, ikke opprinnelig salme.

Det er sant, det er en gammel tysk folkemelodi. Den har ikke vern. Oversettelsen er fra 1850, så den har ikke vern den heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no