Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-23, 20:46   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Ja, jeg Duolingoer en hel del, men jeg har lyst til å lære mer/raskere. Og jeg orker absolutt ikke se på Helene og Gutta.

Tips til barne(?)bøker, eller filmer, eller serier, eller noe annet med ukomplisert språk eller noe annet lurt jeg ikke har tenkt på? Noe som øker ordforrådet raskt? En magisk drikk som gjør at man plutselig skjønner hvilke ord som er maskuline og hvilke som er feminine? Gode nettsteder for å lære basic grammatikk utenom duolingo? (Jeg synes for eksempel det tar lenger tid enn jeg liker å skjønne hvordan jeg skal bøye verbene riktig, språkøret hjelper et stykke på vei, men det hadde hjulpet å få en forståelse av logikken. Om det er en logikk. Begynner egentlig å tvile på det. Franskmenn er gærne.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 21:03   #2
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Første som slo meg var Shagma.
Muligens ikke veldig hjelpsomt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 21:04   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Hah! Jo, sånt er topp!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 21:04   #4
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.735
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Den lille prinsen? finnes definitivt i bokform mulig i film/kortfilm også. Den husker jeg min privatlærer brukte med meg på vgs...

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 21:09   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Hva med noe som dette for å forstå systemene: https://www.bokkilden.no/grammatikk/...uktId=15184734

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 22:54   #6
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Harry Potter på fransk
https://www.adlibris.com/no/bok/harr...-9782070584628
Den lille prinsen
https://www.adlibris.com/no/bok/le-p...-9781638230809
Franske aviser
https://www.newspaperindex.com/no/aviser/Frankrike/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 22:58   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.185
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Har du biblioteklånekort kan du bruke Pressreader gratis. Der finner masse ukeblader og aviser fra hele verden.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 23:10   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Jeg må innrømme at da jeg bodde i Frankrike på midten av 90-tallet så var Helene og gutta mer lærere for meg enn de faktiske lærerne.

Men ja, jeg tok Fransk3 som privatist samtidig som jeg bodde i Frankrike, ja, etterpå da, da jeg kom hjem) og den ene pensumboken var Le petit prince, så en stemme til på den herfra.

Serie på Netflix: Lupin.
Film: Mathieu og korguttene https://www.youtube.com/playlist?lis...B6F0A9EF3A7BFA
Film: Intouchables

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 08-07-23 kl 23:14. Årsak: Feil link
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 23:17   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Jeg vet ikke hvor nybegynner du er, men jeg synes og tror de viktigste systemene er å lære seg å bøye hjelpeverbene être og avoir i presens. Det var det første vi lærte på ungdomsskolen. Og deretter lære seg systemet for de andre regelrette verbene i presens; -er-verb og -ir-verb.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-23, 23:54   #10
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Sketch artist strømmes på tv 2. Krim fra Montreal, og jeg syns de snakket tydelig nok til at jeg skjønte litt v hjelp av undertekst.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-23, 08:21   #11
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Le Bureau? Kritikerrost spionserie jeg aldri har klart å se fordi fransk og strikking ikke går sammen for meg.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-23, 11:34   #12
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Le Bureau? Kritikerrost spionserie jeg aldri har klart å se fordi fransk og strikking ikke går sammen for meg.

Elsker Le Bureau!

Godt tips om bok for å få grammatikken på plass. Om mulig.
Og yay for bok- og filmtips. Skal se om jeg finner Asterix også.

Det er slitsomt å bli gammel. Tar så lang tid å lære ting.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-23, 13:44   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Er kurs aktuelt for deg? Jeg tok for mange år siden et kurs på det franske kulturinstituttet som var veldig bra; jeg vet ikke om Fransk Kulturhus er de som har tatt over kursvirksomheten, men de har i alle fall kurs, både i klasserom, online og som privatundervisning. (Fikk nesten lyst selv, nå!) Jeg mistenker at det i alle fall for min del ville være vanskelig å lære grammatikk uten en form for undervisning, jeg tror ikke jeg ville plukke opp tilstrekkelig mye for min smak ved å «bare» høre eller lese fransk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-23, 15:53   #14
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Se om det kan være noe på denne websiden du kan bruke? Du kan sortere tekst, filmsnutter og oppgaver på nivå og tema.
Virket veldig fin så den skal jeg jaggu bruke selv til å friske på fransken!

https://apprendre.tv5monde.com/fr


Sist redigert av m^2 : 08-07-23 kl 16:10.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-23, 11:20   #15
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Tips til å øve på fransk for nybegynner?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Se om det kan være noe på denne websiden du kan bruke? Du kan sortere tekst, filmsnutter og oppgaver på nivå og tema.
Virket veldig fin så den skal jeg jaggu bruke selv til å friske på fransken!

https://apprendre.tv5monde.com/fr

TV5monde er en god side for å lære fransk. Jeg har ofte anbefalt franskelever å bruke den sida. I tillegg kan du bruke denne sida:

https://www.francaisavecpierre.com/

Eller du kan bruke BBC sine sider: https://www.bbc.co.uk/languages/french/index.shtml

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no