Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-12-12, 15:40   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Margrethe Munthe var svært tydelig for endel år siden i barneoppdragelsen. Mange har vel lært "nei, nei gutt" og "da klokka klang".

Men, synger dere Margrethe Munthe for barna idag? Hører dere det i barnehage eller skole? Er hun mye brukt idag eller tilhører hun fortiden?

Tillegg: Men brukes hennes oppdragende tekster i oppdragelsen slik som før i tiden, eller er de "bare" blitt endel av kulturen, eller er de borte?

Flere av hennes kjente sanger (wikipedia):
Hans og Per (første gang på trykk i 1905)
På låven sitter nissen (første gang på trykk i 1911)
Hurra for deg som fyller ditt år! (første gang på trykk i 1911)
Sov dukkelise
Å tenk at Gråpus har fire små
Sladrehank skal selv ha bank
Da klokka klang så fort vi sprang
Syttende mai er jeg så glad i
Geiterams (best kjent som Å, jeg vet en seter...)
Rødhette (første gang på trykk i 1918)
Skivise (best kjent som Jeg snører min sekk... melodi: Mads Berg)
Vi har ei tulle med øyne blå

For ordens skyld: jeg skal levere endel av et muntlig framlegg der jeg skal presentere hvor synlig Margrethe Munthe er i dagens samfunn. Svarene i denne tråden blir endel av totalbildet.


Sist redigert av Trixie : 31-12-12 kl 15:58.
Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:43   #2
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Tja - På låven sitter nissen er vel i ganske hyppig bruk i desember i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:44   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Og når det er bursdag: Hurra for deg som fyller ditt år, etc. etc. :-)

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:47   #4
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Nå måtte jeg nesten google, for jeg vet at Margrethe har skrevet mye som vi ikke forbinder med henne. Hva med: Vi har ei tulle med øyne blå? Å jeg vet en sæter. Sov dukkelise. Å tenk at Gråpus har fire små, f.eks.? Alle de er vel i bruk - eller kanskje jeg bare er gamlis?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:54   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Har sunget noe for dem. De mer autoritære sangene er blitt sunget med ironisk tilnærming og et spøkefullt blikk, ikke i fullt alvor. Det samme gjorde moren min for meg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:55   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nå måtte jeg nesten google, for jeg vet at Margrethe har skrevet mye som vi ikke forbinder med henne. Hva med: Vi har ei tulle med øyne blå? Å jeg vet en sæter. Sov dukkelise. Å tenk at Gråpus har fire små, f.eks.? Alle de er vel i bruk - eller kanskje jeg bare er gamlis?

Og "Å jeg strever så med mine små, du". Min favoritt da jeg har liten.

Jeg har sunget alle disse for mine.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 15:56   #7
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Ja det er utrolig mye av Margrethe Munthe som brukes idag.
Men brukes hennes oppdragende tekster i oppdragelsen slik som før i tiden, eller er de "bare" blitt endel av kulturen, eller er de borte?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:05   #8
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger dem i barnehagen for ungene der og favorittene er "nei, nei gutt" og "Jeg springer straks." De er morsomme i dagens kontekst. Det synes både jeg, ungene og foreldrene, stort sett.

Dere kan jo bare prøve å synge "nei, nei gutt, dette må bli slutt" med rynkede bryn og luresmil. Det framkaller latter hos de aller fleste. Og den fineste julesangen er den om den triste nissen som blir glemt og ikke får julegrøt. Ungene blir så lei seg, men så går det bra til slutt. Mannen husker at han gråt når han hørte den som liten gutt. Det er fint med sanger som vekker litt følelser, men det må selvfølgelig gå godt til slutt og det gjør det jo.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:09   #9
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Sangene er i bruk svært ofte hos oss, men ikke i oppdragende øyemed.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:16   #10
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synger dem i barnehagen for ungene der og favorittene er "nei, nei gutt" og "Jeg springer straks." De er morsomme i dagens kontekst. Det synes både jeg, ungene og foreldrene, stort sett.

Dere kan jo bare prøve å synge "nei, nei gutt, dette må bli slutt" med rynkede bryn og luresmil. Det framkaller latter hos de aller fleste. Og den fineste julesangen er den om den triste nissen som blir glemt og ikke får julegrøt. Ungene blir så lei seg, men så går det bra til slutt. Mannen husker at han gråt når han hørte den som liten gutt. Det er fint med sanger som vekker litt følelser, men det må selvfølgelig gå godt til slutt og det gjør det jo.


Vi synger dem hjemme også altså . Sov dukke lise var eldste veldig glad i da hun var mindre.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:18   #11
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

På låven sitter nissen.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:26   #12
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Det er da masse fine Munthe-sanger som brukes fortsatt. De som er ekstremt oppdragende på ekstremt gammelmodig vis går vi stille og rolig forbi.

Jeg trodde "Vi har en tulle med øyne blå" var skrevet av morfaren min til meg helt til jeg var ganske stor for øvrig, så det er fortsatt en av favorittsangene mine. Storesøster er også glad i den som ble sunget så utrolig mange ganger for henne som liten. Den og "Sov, dukkelise".

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:36   #13
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

I barnehagen hvor jeg jobber, bruker vi aktivt På låven sitter nissen, Hurra for deg som fyller ditt år og 17. mai er jeg så glad i.

Ut over det, syns jeg mye av Munthe sine sanger er en smule utdatert.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 16:40   #14
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.342
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg får aldri den mollstemte melodien til "Syttende mai er jeg så glad i" til å stemme med teksten.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 17:10   #15
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg har sunget masse Margrethe Munthe for mine. Fine sanger med fine melodier. Og at der er noen gammeldagse uttrykk og meninger gjør dem ikke noe dårligere. Jeg synger Prøysens Bånsull også, selv om mine barn hverken har kjoleliv eller lange strømper.

Akkurat nå elsker forøvrig lillesøster Prøysens Teddybjørnens vise, så den synger vi mye.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-12, 17:14   #16
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Takk for at dere deler!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 01:53   #17
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger masse Margrethe Munthe for ungene mine. En kan flire godt av all pekefingermoralen, men jeg tenker at det var vel bedre å lære god oppførsel med en sang enn med riset, som vel gjerne var alternativet i den tiden sangene ble skrevet.

Bursdagssang, julesangene (Somren er borte - dagene korte osv. Og den om Janna og Jens som lager julekveld for dyrene på gården er så koselige. Og Å, jeg er så glad så glad, likeså) Vi har ei tulle og de fine vintervisene er også sanger jeg er veldig glad i. Mor skal bake kake, Bare se men ikke røre, og noen andre av de litt skumle, som Kaja og Maja og Skrythans(?) osv, der det går litt galt til slutt, er sanger jeg også synger, og som mamma sang for meg, med voldsom dramatikk og masse glimt i øyet.

På skolejobben Munther jeg litt innimellom. Jeg har falt for fristelsen, og liksommorsket meg til med Nei nei gutt, når tweensen laffer inn i klasserommet med buksa nesten på knærne og capsen godt trukket ned foran øya. Noen julesanger, 17. maisang og bursdagssangen har vi også med der. Jeg har lekt med tanken på en Muntheforestilling, men jeg må ha den rette aldersgruppen og de rette samarbeidspartnerne for å få det til. I en før og nå-setting kunne det vært artig, tenker jeg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 03:25   #18
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Nå måtte jeg nesten google, for jeg vet at Margrethe har skrevet mye som vi ikke forbinder med henne. Hva med: Vi har ei tulle med øyne blå? Å jeg vet en sæter. Sov dukkelise. Å tenk at Gråpus har fire små, f.eks.? Alle de er vel i bruk - eller kanskje jeg bare er gamlis?

Jeg har sunget alle disse for mine barn. I tillegg syngebrøler jeg Da klokka klang for ungdomsskoleelevene mine. Da holder de seg for ørene og løper inn til timen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 10:02   #19
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Jeg synger mye rart for ungene, deriblant mange Margrethe Munthe-sanger.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-13, 10:10   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Margrethe Munthe i dagens barneoppdragelse?

Av disse er det kun Hurra for deg som jeg har sunget i voksen alder. Har ikke inntrykk av at ungene synger andre sanger av Margrethe Munthe i bhg/skole, ikke der vårt barn går eller der jeg arbeider.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no