Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du/dere for mange ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-13, 10:44   #1
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Har du/dere for mange ting?

Vi har for mange ting, men jeg klarer ikke kaste eller kvitte meg med noe. Kjøkkenskapene flyter over, gamle klær jeg ikke bruker, leker hos ungene osv. Er du flink til å kvitte deg med ting? Tips på å komme i gang?

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:49   #2
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Jeg blir bedre og bedre til å kvitte meg med ting. "Kast skjiten" er mantraet mitt. Ikke det at jeg nødvendigvis kaster alt, jeg prøver å gi bort til Fretex eller loppemarked eller annonsere på Finn. Vi har en liten leilighet, så vi bare MÅ ta en sjau sånn dann og vann. Men jeg skjønner ikke hvor alt kommer fra, for vi er ikke shoppingglade mennesker noen av oss.

Jeg prøver å ikke bite over for mye av gangen. Jeg tenker "nå skal jeg rydde i ett skap" eller "nå stiller jeg inn alarmen på 20 min og rydder non-stop frem til da". Selv med en liten leilighet blir det for voldsomt om jeg blir eplekjekk og tror at jeg skal klare så mye av gangen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:53   #3
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Ja, og det til tross for at både mannen og jeg stadig jobber med saken. Vi selger, gir bort og vi kaster. Vi kjøper ikke mye som vi faktisk ikke har bruk for. Likevel har vi for mye ting.

Anbefaler å starte med et rom eller en sjanger i gangen. Hva med å ta bodplassen først, skikkelig kritisk. Tenke på om du virkelig trenger det, om du virkelig bruker det, eller om du likegodt kan gi det bort eller selge det, eller kaste det om det ikke er i god stand.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:57   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Mye trenger du ikke å kaste og det føles bedre å selge det eller gi bort sånn at andre kan ha bruk for det. Jeg er en kaster og mannen en samler. Sånn tilsammen så går det greit, men vi må ha sjauer innimellom for vi har lite lagringsplass. Vi bor ikke større en vi trenger og jeg har satt som krav at vi ikke kan samle på mer ting enn at det blir behagelig og ikke overfylt her om vi skal fortsette å bo her. Vi bruker finn mye og gor mye bort.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:57   #5
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Nei vi har ikke mye lagringsplass, så vi rydder/kaster/gir bort kontinuerlig. Jeg 'føler' ikke mye rundt å ha ting ting, men føler veldig lettelse ved å kvitte meg med ting som jeg ikke behøver. Jo mer ryddig og oversiktelig, jo bedre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:58   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Ja, vi har nok det. Men jeg finner stadig nye ting jeg må ha.

Vi har utrolig mye jaktutstyr, verktøy og håndtverkerutstyr. Etter husbygging, og nå eier av eldre hus trengs det, og vi har plass til det. Men jeg sns likevel det er for mye.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 10:59   #7
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Alt for mange ting, men de er ikke mine.

Jeg er rimelig god på å kvitte meg med ting og bruker gis bort-seksjonen på Finn aktivt. Min bedre halvdel nekter å se ironien i at hun synes det er morsomt å se sånne "syke samlere"-programmer på TV.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:00   #8
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Ja, i forhold til plass. Vi er dog ikke enige om hvilke ting som er for mye. vi jobber med saken og kvitter oss stadig med ting.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:00   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Nja. Innenfor enkelt områder ja, men har kontrollen på det meste nå. Vi hadde tidligere alt for mye i alt. Mye av grunnen var at vi hadde for dårlige systemer for oppbevaring, sortering og katagorisering. For oss ble det slik at nytt, gammelt, passelig, for lite, for stort, moderne, umoderne var rotet sammen i en røre hvor det var veldig vanskelig å kaste noe. Så jeg startet med å rydde først og kaste siden. Jeg syntes det var enkelst slik.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:02   #10
Tuppen
...
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.892
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Jeg må også begynne i det små når vi skal ha en storsjau. Jeg bestemmer meg for hva/hvor lenge jeg skal rydde. Ofte tar jeg mer enn jeg hadde tenkt, men jeg "må" hvertfall gjøre det som var planen. Jeg er også blitt flinkere å gi bort, kaste eller selge ting vi ikke har bruk for. Det er ikke nok at en ting er kjekk å ha. Hvis det ikke blir brukt eller har en funksjon kan det heller komme til noen som har mer bruk for det.
Når det er ryddig ett sted blir jeg mer motivert til å ta neste sted.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:05   #11
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.598
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Vi har altfor mye. Jeg har tatt en runde i høst, og fått solgt en del babyting, og gitt bort klær som Ville har vokst fra. Det er litt vanskeligere med leker, men noe er satt opp på loftet og blir nok ryddet videre etterhvert.

Fra tid til annen prøver jeg å ta en runde i klesskapet og se om det er noe jeg ikke har brukt på lenge og ikke kommer til å bruke - det går til Fretex hvis det er brukbart. Burde fått tatt en skikkelig gjennomgang av bokhyllene også, det er en del bøker jeg ikke tror at jeg kommer til å lese igjen, og det er bare tull at de skal stå og samle støv. Tenker jeg sjekker om bruktbokbutikken vil ha dem, vet ikke hvordan det er å selge bøker på Finn?

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:21   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Vi har alt for mye, men har kastet mye de siste årene også. Nå som sokkelen så og si er gjort om fra 75 m2 bod til 75 m2 boareal så er det MYE som kastes.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:24   #13
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Jeg hadde. Men så gikk jeg fra mannen min, og det løste det problemet.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:30   #14
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg hadde. Men så gikk jeg fra mannen min, og det løste det problemet.

Her var det jeg som ble igjen i tidligere felles bolig. Hvilket betyr at jeg, i tillegg til eget rot, også har boden full av de tingene han ikke har fått hentet enda (etter 1,5 år) og fått lov til å beholde alt det som ingen av oss egentlig ville ha.

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:35   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.907
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Nei, egentlig ikke. Her arrangeres det stort loppemarked annethvert år, og vi samler sammen ting vi gir fra oss. Og så er jeg nokså usentimental i forhold til tingene våre, og gir villig bort.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:36   #16
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.843
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Ja, vi har for mange ting. Og tang og bærplukkere og hjelmer og fleecepledd og potteskjulere og messinglysestaker og kaffekopper og baderinger og babytøy og ballkjoler og fonduesett og pastamaskin og skiutstyr. Som vi ikke trenger. Vi har stort hus med masse lagringsplass, dermed er det altfor enkelt å slippe unna rydding og organisering. Snart er det så fullt her at det tyter ut av boder og loft og ekstrarom. Jeg må rydde. Stakkars, stakkars meg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:36   #17
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Haha jeg har også blitt separert, men det løste ikke mitt problem der. Jeg dro med meg alt mulig over fjellet jeg. Har to boder, men de er nesten fulle begge to. I tillegg til 150 kvm hus med ting. Jeg er ikke så flink til å kaste som jeg skulle ønske jeg var. Jeg er sånn som sparer på gamle studiepermer og sånn.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:55   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Vi har alt for mye. Jeg er flink til å kaste/gi bort leker og klær, men jeg får meg liksom ikke til å kaste bøker, cd'er eller bilder.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 11:57   #19
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.790
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Altfor mange ting til oppbevaringsplassen, men vi bruker faktisk alt sammen. Jeg kaster og gir bort det som ikke brukes.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-13, 12:03   #20
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du/dere for mange ting?

Vi har altfor mange ting. Vi har blitt flinkere til å kvitte oss med ting de siste par årene, en ren dyd av nødvendighet.

Det beste tipset jeg har kommet på for å få vekk ting - primært i bokhyller, men det funker ellers også - er at det er dødfødt å gå gjennom for å lete etter ting du ikke vil ha. Det du må gjøre, er å gå gjennom (hyllen, skapet, skuffen) og plukke ut alt du vet at du vil ha. Og så kvitter du deg med resten. (For eksempel ved å dumpe det på et loppemarked eller gi det bort på FP - eller selge det på FP, såklart.) Vi fikk ut mange, mange kasser med bøker og opptil flere med film i fjor på denne måten, og det er jo bare å fortsette i år.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no